Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träd på önskelistan! Näsduksträd...
          flaxss
          Inlägg 15-08-2009, 23:06
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (KarinSKARA @ 15-08-2009, 23:19) *
          Eftersom jag bara bor 3 mil från Varnhem, så tror jag nog deras vinter var lika svår, lång och kall som det var hos mig. MÅNGA vintrar sedan det var så länge kallt och nästan snöfritt.
          Har då trädet stått i kruka ovan jord, under dessa förhållanden, är det ett MYCKET tåligt exemplar!!!

Kan varmt rekomendera ALLA, när ni har vägen åt detta hållet, besöka denna eminenta och välskötta plantskola med MYCKET humana priser. Stefan tar också hem allt som han får önskemål om, bara han kan få leverans.

Titta gärna in på en fika om det finns tid över, har lite att fresta med i trädgården av allahanda Buskar/Träd, Dagliljor, Hostor, Barrisar och allt mellan himmel och jord i varierat bladverk, som kan vara kul att titta på i växande tillstånd.

Karin //

ja jag har inte sagt nåt annat tummenupp.gif

vintern har nog varit hård men knappast kall tummenupp.gif det var nog 10år sen sist det var en riktig kall vinter i sydsverige och mellansverige. men du har kanske lokalt haft det väldigt kallt i Skara det vet jag inte.

och det är nog också tur att ett Näsduksträd har klarat vintern i en kruka (i zon3), det är lite av ett spel att låta Näsduksträdet stå ute under vintern det står ju pengar på spel om det skulle dö ( 345kr är mycket att kasta i sjön). det är ju ändå en plantskola och pengar ska komma in.

dom flesta plantskolor tar in sina växter i kylrum eller gräver ner rotsystemet och krukan i marken sålänge under vintern, att låta dom stå ute i krukor utan skydd är bara oekonomiskt. jag vet inte hur den plantskolan där gör på vintern men jag har hört mycket bra från dom och säger inte emot det du skrev.

tyvärr gör många plantskolor så att dom låter växterna stå ute utan skydd i krukor som dom ska sälja, men det är som sagt inte bra för ekonomin att göra så. tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 16-08-2009, 00:10

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-08-2009, 09:19
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Stefan i VArnhem har stora fält där han ställer upp allt som är krukat, sen täcker han krukorna med barkmull. Jag köpte ett av näsduksträden själv där i våras, men jag väntade tills jag var säker på att det var liv i dem. Han hade inte mindre än fem träd till salu.

Däremot hade hans fikon, liksom många andras, lagt ner. Även tulpanträden såg ynkliga ut efter den kalla vintern.

När det gäller Skara med omnejd, var nog det största problemet i vintras, att det i stort sett var total avsaknad av skyddande snö. Skara brukar alltid ha ett snötäcke. Annars var nog inte temperaturerna extremt kalla för området.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-08-2009, 09:30
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 10:19) *
          När det gäller Skara med omnejd, var nog det största problemet i vintras, att det i stort sett var total avsaknad av skyddande snö. Skara brukar alltid ha ett snötäcke. Annars var nog inte temperaturerna extremt kalla för området.

Precis, så var det här med. Ovanligt lite snö, vilket ledde till relativt djup tjäle men faktiskt inte kallare än normalt. Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda

Citera
          MariaS
          Inlägg 16-08-2009, 09:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Huggorm @ 16-08-2009, 10:30) *
          Precis, så var det här med. Ovanligt lite snö, vilket ledde till relativt djup tjäle men faktiskt inte kallare än normalt. Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda

yes.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 16-08-2009, 11:34
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (MariaS @ 16-08-2009, 10:19) *
          Stefan i VArnhem har stora fält där han ställer upp allt som är krukat, sen täcker han krukorna med barkmull. Jag köpte ett av näsduksträden själv där i våras, men jag väntade tills jag var säker på att det var liv i dem. Han hade inte mindre än fem träd till salu.

Däremot hade hans fikon, liksom många andras, lagt ner. Även tulpanträden såg ynkliga ut efter den kalla vintern.

jo att täcka med nåt gör man normalt och ev gräver ner dom annars kan man gå med stor förlust i ekonomin. men även om hans näsduksträd har överlevt en vinter med mycket tur i kruka så menas det ju inte att just den är en speciell härdigt material (kan vara det men inte säkert), har själv övervintrat Gingko i en liten kruka utan skydd ute på vintern som sedan nästa (-10c vinter) inte klarade sig i marken. har också övervintrat Japanskmispel i kruka ute, som frös ner denna vinter i marken. så det kan gå olika beroende hur vintern är och sommaren.

att ha ute fikon är faktiskt inte heller så smart, men alla har hand om dom olika på vintern. och har man inte plats att vinterförvara så för man ev rea ut det bättre att få hälften än inget. men alla tänker olika och det har ju inget att göra med kvalitén.

angående vintern så var det ju exakt det jag skrev. att den var inte kall men hård.

CITAT (Huggorm @ 16-08-2009, 10:30) *
          Men ändå kallare än de senaste vintrarna som varit extremt milda

jag hade bara -15c i trädgården och det tycker jag är milt, senaste vintrarna har det legat runt -17c -20c. 2003/2004 var det -24c. vintern innan den som var nu var det bara -10c och det är ju milt dock regnade och det och stormade igenom hela vintern.

Redigerat av flaxss: 16-08-2009, 12:00

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-12-2025, 10:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon