Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mig med tips på vettiga buskar och träd, vindpinad lerjord
          Sommartorparn
          Inlägg 03-08-2009, 08:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Om det blir för många sorter kan jag inte svara på, beror väl på hur stor yta det gäller.....

Ville tillägga att syrén är vindtålig, växer dock långsamt de första åren.

Många träd och buskar tycker inte om att växa ensamna när det blåser, så tricket är att plantera dom tätt tillsammans så att dom skyddar varandra. Sedan kan man gallra när dom blir större. Tänker man så kan man ta i princip vilka som helst buskar och träd av vilka man hittar gratis rotskott och frösådda plantor.......

Frösådda rönnar är lätt att hitta (fråga markägaren om lov). Visserligen fick vi veta ett par meddelanden längre upp att rönnar inte gillar blåst, men vad om dom står ihop med andra? Oxel borde klara väl klara sig bättre? Brukar också finnas frösådda. Vackra bär på hösten.

Sedan vill jag fortfarande slå ett slag för bok och avenbok eftersom dom behåller löven så länge på säsongen och är verkligen vindtåliga. Nu tänker jag inte som klippt häck utan i det blandade buskaget. Om man inte vill ha dom i trädstorlek är det bara att ta bort när det är dags. Jag tänker också på att ha låga buskar som undervegetation. Måbär t.ex. som grönskar så väldigt tidigt på våren. Om du vill ha en buske vars bladverk drar åt det blåaktiga, varför inte daggros?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          linalina
          Inlägg 04-08-2009, 07:22
          Länk hit: #22

Validating
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 018

Syren är fint, det har jag satt rotskott av lite här och var i trädgården, men de är ju så fruktansvärt långsamma i starten.... sleeping.gif

Sen hade jag tänkt mig att satsa på buskar och träd som redan kommit en bit på vägen och möjligtvis komplettera med mindre/rotskott runt omkring så småningom, för att få lite effekt så fort som möjligt.

Bok är jättefint, men jag vet med mig att jag aldrig skulle mäkta med att såga ner ett träd som jag gillar, så därför vill jag inte sätta något som riskerar att bli för stort. Så därför går bok bort. Vi har ju en jättebok i trädgården och jag har hittat en frösådd under den, men den kommer att få flytta ut längre ut på ängen istället tillsammans med frösådda björkar och lönnar. Om ett tio-tal år kanske vi t o m har lite lä här på slätten! yahoo.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 04-08-2009, 09:25
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Hej igen,
          läste den positiva beskrivningen av havtorn lite längre upp i tråden, och jag delar din tveksamhet angående dessa buskar. För det första är de förfärligt torniga. För det andra så tycker inte jag att de passar in i den typ av vegetation vi här talar om. För det tredje är jag tveksam till höjden.

Mina föräldrar har fullt med havtorn på sin sommarstugetomt. På 50 år är det ingen som har kommit upp i höjder över 1 meter! Jo, det finns en på nära 2 meter, och den växer i en sänka. I och för sig så är det en sandtomt, och havtornen kanske beter sig annorlunda på lerjord...... Det kanske finns andra, högväxta havtorn numera? Hybrider? Vad vet jag? Men i mina ögon passar den typen av buske inte på den skånska åkern utan snarare vid den skånska kusten, sand, tallar och marhalm. ;-) Dessutom är bären extremt svårplockade p.g.a. tornen.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          linalina
          Inlägg 04-08-2009, 09:36
          Länk hit: #24

Validating

Tack för att du skriver om dina erfarenheter. Det är verkligen en hel djungel därute. Jättesvårt att bestämma sig för vad man ska välja.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 04-08-2009, 12:48
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Dom har planterat höga aronia baktill och framför dem låga spireor. Det ser väldigt fint ut. Eller Någon hög ljus buske (try, hägg) och framför någon mörk såsom daggros eller hmm.. tja finns ju flera olika.
          Bukettapel är jag förtjust i men blir inte så höga. Kanske 1.5-2m om man tar höga sorter?

Åh havtorn har underbara silverne blad. Om man inte kan ha silverpil (gigantisk) eller silverpäron ( känslig) så är den en snygg ersättning. Finns väl silverbuske också men tror den har giftiga bär.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          linalina
          Inlägg 04-08-2009, 15:45
          Länk hit: #26

Validating

Buskar med giftiga bär går bort...har småbarn som gillar bär nono.gif

Har precis varit på Flyinge Plantshop och köpt ett par Ginnalalönnar, en rönn och ett blodplommon samt hassel. Så nu får jag skynda och gräva upp lite hål här och var så att de kan komma på plats. Sen får vi se vad det blir mer.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-08-2009, 16:04
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (linalina @ 04-08-2009, 10:36) *
          Tack för att du skriver om dina erfarenheter. Det är verkligen en hel djungel därute. Jättesvårt att bestämma sig för vad man ska välja.

mer erfarenhet av havtorn

så här såg den ut nov 2006 på bilden har den första rejäla frostnatten kommit och den har än lite blad kvar, planterad i sept 2006, du ser den längst upp i hörnet bakom rosen. och den var väl max 40-50cm i höjd.

10nov
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052BIwFIz

10dec (bättre bild på den) sista bladen fälldes i dec.
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052YcbQwU

så här såg min ut förra sommaren, växt otroligt mycket. nu är den väl uppemot 3-4m denna sommar alltså.
          http://www.pixbox.se/pic_show_id23217940.html
          http://www.pixbox.se/pic_show_id23217991.html

min växer i moränjord (just där den växer är det inslag av lera). sanden har jag lagt för att det ska se snyggt ut och inte hur jorden är. den växer som du ser väldigt öppet och hela grannskapet i sig är väldigt väder utsatt. och den tål blåsten riktigt bra och ger också ätliga bär. min är inte så farligt taggig och jag beskär min regelbundet på så vis att jag håller den gles. och den har vackert silvriga blad som håller länge på hösten (även bladen verkar tåla blåsten på hösten). och min fäller bladen väldigt sent vilket är ett plus tycker jag.

Redigerat av flaxss: 04-08-2009, 16:09

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 16:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon