Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tomatproblem igen
          Glad_amatör2
          Inlägg 31-07-2009, 12:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 21 964

Jag har också problem med mina tomatplantor som var så fina -cry-.gif
          Bladen gulnar och det är inte bara dom nedersta. Även kvistar med kart på har vissnat.

Jag läste ju nånstans att man inte ska tjyva, så det har jag inte gjort och nu är det ju så fullt med kart så jag har fått binda upp flera gånger för att grenarna inte ska brytas av. T.o.m. kvistarna är för tunga och går av!
          Det ser ut som om många kommer att trilla av innan dom hinner mogna.

Men vad är det för fel?
          1. Har jag vattnat för mycket eller för lite?
          2. Har det varit för varmt eller för kallt?
          3. För mycket eller för lite gödning?

Eller vad? Så här ser dom ut nu.

Redigerat av Glad_amatör2: 31-07-2009, 12:21
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Sjukt.JPG ( 97.58k ) Antal nedladdningar: 65
          Bifogad fil  Vad_fel.JPG ( 222.16k ) Antal nedladdningar: 49
          Bifogad fil  Vad_f_r_fel.JPG ( 145k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  Varf_r_blir_det_s__h_r.JPG ( 130.27k ) Antal nedladdningar: 52

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-07-2009, 12:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gråmögel tycker jag det ser ut som det får man om luftfuktigheten är för hög, om plantorna är blöta när kvällen kommer etc. , klipp bort det sjuka. Håll nere luftfuktigheten genom att låta jorden torka upp mellan vattningarna, vädra (även när det regnar), blöt ej ner plantorna när du vattnar, vattna på morgonen aldrig på kvällen.

Busktomater måste ofta stödjas med flera pinnar eller så måste man binda upp flera grenar, olika sorter har olika veka grenar.

Själv tycker jag att busktomater funkar sämre än sorter man tjuvar i växthus p.g.a att busktomaterna ofta blir för täta och i tätt bladverk är det fuktigt och där trivs gråmöglet, tomatplantor man tjuvar blir ju bara som lianer och planterar man inte för tätt blir det luftigare i bladverket.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 31-07-2009, 12:57

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Glad_amatör2
          Inlägg 31-07-2009, 15:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 21 964

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-07-2009, 13:56) *
          Gråmögel tycker jag det ser ut som det får man om luftfuktigheten är för hög, om plantorna är blöta när kvällen kommer etc. , klipp bort det sjuka. Håll nere luftfuktigheten genom att låta jorden torka upp mellan vattningarna, vädra (även när det regnar), blöt ej ner plantorna när du vattnar, vattna på morgonen aldrig på kvällen.

Busktomater måste ofta stödjas med flera pinnar eller så måste man binda upp flera grenar, olika sorter har olika veka grenar.

Själv tycker jag att busktomater funkar sämre än sorter man tjuvar i växthus p.g.a att busktomaterna ofta blir för täta och i tätt bladverk är det fuktigt och där trivs gråmöglet, tomatplantor man tjuvar blir ju bara som lianer och planterar man inte för tätt blir det luftigare i bladverket.

thanks.gif Det stämmer nog det du säger, så jag får försöka hålla nere luftfuktigheten. Jag har också klippt bort allt som verkar sjukt, sen får jag se hur mycket det hjälper.
          Men nu har jag ju lärt mig nåt till nästa år tummenupp.gif och det är ju bra!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 06:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon