Full version: Tomatproblem igen
Glad_amatör2
Jag har också problem med mina tomatplantor som var så fina -cry-.gif
Bladen gulnar och det är inte bara dom nedersta. Även kvistar med kart på har vissnat.

Jag läste ju nånstans att man inte ska tjyva, så det har jag inte gjort och nu är det ju så fullt med kart så jag har fått binda upp flera gånger för att grenarna inte ska brytas av. T.o.m. kvistarna är för tunga och går av!
Det ser ut som om många kommer att trilla av innan dom hinner mogna.

Men vad är det för fel?
1. Har jag vattnat för mycket eller för lite?
2. Har det varit för varmt eller för kallt?
3. För mycket eller för lite gödning?

Eller vad? Så här ser dom ut nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Gråmögel tycker jag det ser ut som det får man om luftfuktigheten är för hög, om plantorna är blöta när kvällen kommer etc. , klipp bort det sjuka. Håll nere luftfuktigheten genom att låta jorden torka upp mellan vattningarna, vädra (även när det regnar), blöt ej ner plantorna när du vattnar, vattna på morgonen aldrig på kvällen.

Busktomater måste ofta stödjas med flera pinnar eller så måste man binda upp flera grenar, olika sorter har olika veka grenar.

Själv tycker jag att busktomater funkar sämre än sorter man tjuvar i växthus p.g.a att busktomaterna ofta blir för täta och i tätt bladverk är det fuktigt och där trivs gråmöglet, tomatplantor man tjuvar blir ju bara som lianer och planterar man inte för tätt blir det luftigare i bladverket.
Glad_amatör2
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-07-2009, 13:56) *
Gråmögel tycker jag det ser ut som det får man om luftfuktigheten är för hög, om plantorna är blöta när kvällen kommer etc. , klipp bort det sjuka. Håll nere luftfuktigheten genom att låta jorden torka upp mellan vattningarna, vädra (även när det regnar), blöt ej ner plantorna när du vattnar, vattna på morgonen aldrig på kvällen.

Busktomater måste ofta stödjas med flera pinnar eller så måste man binda upp flera grenar, olika sorter har olika veka grenar.

Själv tycker jag att busktomater funkar sämre än sorter man tjuvar i växthus p.g.a att busktomaterna ofta blir för täta och i tätt bladverk är det fuktigt och där trivs gråmöglet, tomatplantor man tjuvar blir ju bara som lianer och planterar man inte för tätt blir det luftigare i bladverket.

thanks.gif Det stämmer nog det du säger, så jag får försöka hålla nere luftfuktigheten. Jag har också klippt bort allt som verkar sjukt, sen får jag se hur mycket det hjälper.
Men nu har jag ju lärt mig nåt till nästa år tummenupp.gif och det är ju bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon