|
|
  |
Är odla köpt av round up? |
|
|
|
10-08-2009, 15:15
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ganska långsökt, andersen? Sen är det väl inte glyfosatet i sig som skadar, synnerligen sällan dödar, vattenorganismer utan det medföljande vätmedlet. Släpper man ner vattendjur i diskbaljan hemma blir dom inte långlivade, även om vattnet fått svalna.
Sen tror jag inte att det finns någon växt som har förmåga att konkurrera ut jättebjörnlokan, den står på toppen av konkurrenskedjan. Den håller på att ta över och skada många miljöer redan nu. För mig får gärna en del vattendjur ta skada bara lokan försvinner. Det GÅR att använda glyfosat även vid vatten bara förståndet finns med.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
10-08-2009, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 16:15)  Ganska långsökt, andersen? Sen är det väl inte glyfosatet i sig som skadar, synnerligen sällan dödar, vattenorganismer utan det medföljande vätmedlet. Släpper man ner vattendjur i diskbaljan hemma blir dom inte långlivade, även om vattnet fått svalna.
Sen tror jag inte att det finns någon växt som har förmåga att konkurrera ut jättebjörnlokan, den står på toppen av konkurrenskedjan. Den håller på att ta över och skada många miljöer redan nu. För mig får gärna en del vattendjur ta skada bara lokan försvinner. Det GÅR att använda glyfosat även vid vatten bara förståndet finns med. Fast vad jag förstår så är det olagligt att använda vid vatten. lagen nu
Redigerat av andersen: 10-08-2009, 15:40
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
10-08-2009, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 16:15)  Ganska långsökt, andersen? Sen är det väl inte glyfosatet i sig som skadar, synnerligen sällan dödar, vattenorganismer utan det medföljande vätmedlet. Släpper man ner vattendjur i diskbaljan hemma blir dom inte långlivade, även om vattnet fått svalna.
Sen tror jag inte att det finns någon växt som har förmåga att konkurrera ut jättebjörnlokan, den står på toppen av konkurrenskedjan. Den håller på att ta över och skada många miljöer redan nu. För mig får gärna en del vattendjur ta skada bara lokan försvinner. Det GÅR att använda glyfosat även vid vatten bara förståndet finns med. Förstånd - och vilka gränsvärden gäller för att inte diverse djur inte ska ta skada? Vi har mycket kvar att utforska om glyfosat. Du pratar om okunskap hos vissa medlemmar - ja, jag sällar mig till dem tillsammans med ekotoxikologer mfl. Kemikalieinspektionen. Preliminära resultat visar att halter över 1 μg/l för bl.a. bentazon, glyfosat och MCPA har hittats. Ett gränsvärde, ” försiktighetsvärde” för växtskyddsmedel i kranvatten är 0,1 μg/l. Samma värde eller 1/10 av ADI (acceptable daily intake) gäller för grundvatten. EU har direktiv 75/440/EEG där reningsåtgärder rekommenderas vid extraktion av ytvatten om halterna överstiger 1 μg/l. Sverige har dock inte implementerat detta direktiv. Utsläppen av växtskyddsmedel till åar kan minskas med 90 procent genom intensiv rådgivning på plats, konstaterade Karin Hanze./http://www.kemi.se/upload/ToxRad/Docs/rent_vatten.pdf
Redigerat av -Mimmi-: 10-08-2009, 15:33
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
10-08-2009, 16:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag skrev om giftiga växter, djur, bakterier, grundämnen osv för att påvisa att alla som talar om giftfri odling och att inte använda kemikalier i trädgården antingen skojar eller är gravt okunniga. Som gammal lärare blir jag lite ledsen när jag läser inlägg av människor som uppenbarligen inte lyssnade någon gång på undervisningen i naturvetenskapliga ämnen på högstadiet.
Jag anser att om någon vill använda herbicider eller växtskyddsmedel så är det ok men man måste ta reda vad man gör. Även "ekologiska" odlare använder växtskyddsmedel.
Finns det verkligen folk som på fullt allvar tror att våra giftiga organismer i trädgårdar och natur inte förgiftar vårt grundvatten? För säkerhets skull så görs inga tester. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-08-2009, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-08-2009, 17:11)  Hej! Jag skrev om giftiga växter, djur, bakterier, grundämnen osv för att påvisa att alla som talar om giftfri odling och att inte använda kemikalier i trädgården antingen skojar eller är gravt okunniga. Som gammal lärare blir jag lite ledsen när jag läser inlägg av människor som uppenbarligen inte lyssnade någon gång på undervisningen i naturvetenskapliga ämnen på högstadiet.
Jag anser att om någon vill använda herbicider eller växtskyddsmedel så är det ok men man måste ta reda vad man gör. Även "ekologiska" odlare använder växtskyddsmedel.
Finns det verkligen folk som på fullt allvar tror att våra giftiga organismer i trädgårdar och natur inte förgiftar vårt grundvatten? För säkerhets skull så görs inga tester. MVH Jan Lindgren Jag har läst vad du hadde skrivit om giftiga växter,och du har säkert rätt i det, men jag anser att det är stor skildnad på gift i växter och köpe gifter om du förstår vad jag menar. När jag odlar mina grönsaker och växter, så odlar jag på hobbybasis, dvs jag behöver inte ha någon ekonomisk framgång på mitt odlandet utan det kan finnas andra värderingar som jag uppskattar, och i det läget ta till massa köpegifter är för mej obegripligt. Ja jag tror inte på att jätteloka och andra giftiga växter och djur "naturligt" förgiftar vårt grundvatten,utan när sådant sker så beror det på mänskliga aktivitet som tex stora djurhållningar mm.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
10-08-2009, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (-Mimmi- @ 10-08-2009, 16:32)  Kemikalieinspektionen. Preliminära resultat visar att halter över 1 μg/l för bl.a. bentazon, glyfosat och MCPA har hittats. Ett gränsvärde, ”försiktighetsvärde” för växtskyddsmedel i kranvatten är 0,1 μg/l. Samma värde eller 1/10 av ADI (acceptable daily intake) gäller för grundvatten. EU har direktiv 75/440/EEG där reningsåtgärder rekommenderas vid extraktion av ytvatten om halterna överstiger 1 μg/l. Låter kanske ojojoj men om man vet hur man kom fram till halten på en miljarddel så blir man förundrad. Inte ens homeopater kör med så låga koncentrationer. Har man testat? Experimenterat? Studerat effekter? Eller? Nej, man tog helt enkelt ett tal som var enkelt och lätt att komma ihåg och betryggande lågt. Det kan man avläsa genom att oavsett vilket ämne det gäller så gäller samma gränsvärde, ett löjligt lågt värde med tanke på vad seriösa undersökningar kommit fram till. Önskar att man kunde införa samma låga värden för våra naturliga föroreningar som radon, nitrat, mangan, aluminium mm, fast då hade dom flesta kommunala och privata vattenverk och brunnar fått stänga. Ibland går politiker och miljöfolk omkring i en bubbla av okunskap.
Redigerat av Gossen Ruda: 10-08-2009, 16:45
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 16:49
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 17:43)  Låter kanske ojojoj men om man vet hur man kom fram till halten på en miljarddel så blir man förundrad. Inte ens homeopater kör med så låga koncentrationer. Har man testat? Experimenterat? Studerat effekter? Eller? Nej, man tog helt enkelt ett tal som var enkelt och lätt att komma ihåg och betryggande lågt. Det kan man avläsa genom att oavsett vilket ämne det gäller så gäller samma gränsvärde, ett löjligt lågt värde med tanke på vad seriösa undersökningar kommit fram till. Önskar att man kunde införa samma låga värden för våra naturliga föroreningar som radon, nitrat, mangan, aluminium mm, fast då hade dom flesta kommunala och privata vattenverk och brunnar fått stänga. Ibland går politiker och miljöfolk omkring i en bubbla av okunskap. Helt klart har du en poäng i det Gossen Ruda.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 16:50
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 10-08-2009, 16:29)  Fast vad jag förstår så är det olagligt att använda vid vatten. lagen nuJapp, så är det. Men bara för att det är förbjudet behöver det inte betyda att det inte rent principiellt går. Jag är förbjuden att använda medel mot potatisbladmögel på min potatis. Däremot får potatisbonden på andra sidan tomtgränsen använda det och har jag tur blåser det in på min tomt. Lagen är som ett trubbigt svärd hanterat av en blind och döv.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-08-2009, 17:11)  Hej! Jag skrev om giftiga växter, djur, bakterier, grundämnen osv för att påvisa att alla som talar om giftfri odling och att inte använda kemikalier i trädgården antingen skojar eller är gravt okunniga. Som gammal lärare blir jag lite ledsen när jag läser inlägg av människor som uppenbarligen inte lyssnade någon gång på undervisningen i naturvetenskapliga ämnen på högstadiet.
Finns det verkligen folk som på fullt allvar tror att våra giftiga organismer i trädgårdar och natur inte förgiftar vårt grundvatten? För säkerhets skull så görs inga tester. MVH Jan Lindgren Du skrev i en tråd om koppar o anser det vara nyttigt.... det säger väl det mesta om dina inlägg när det gäller kemikalier. http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=952706
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
10-08-2009, 17:07
|
Medlem

|
Hej Andersen! Det är möjligt att våra trädgårdsväxter inte förorenar grundvattnet. Ingen vet. Vi vet dock att cyanobakterier förorenar dricksvatten. Vi vet att tex arsenik som finns naturligt är giftigt och kan finnas i grundvattnet för att inte tala om tallium. Hur är det med allt svavel som "ekologiska" odlare sprutar med? Hur mycket cyanid får barnen i sig när de äter bär och frukt? Ger det bestående skador? Har bina dragit på rhododendron? Rhododendronhonung är rejält giftigt. Jag är betydligt mer rädd för "naturliga" gifter som är helt okontrollerade än syntetiskt framställda preparat som testats och kontrollerats noga. Det finns gifter som inte kan brytas ned och en del som det tar mycket lång tid innan de försvinner. De som inte kan brytas ned är naturligtvis grundämnena där det finns en del mycket obehagliga ämnen men också sådana vi behöver i mycket små mängder men som blir giftiga om vi får lite för mycket. Växter kan utan vidare ta upp giftiga grundämnen i livsfarliga doser. Det är därför man aldrig ska använda gödselmedel utan analysresultat. Växtskyddsmedel med lång nedbrytningstid tar man i möjligaste mån bort från marknaden. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-08-2009, 17:14
|
Medlem

|
Hej Ralf! Om du inte får i dig din normala dos koppar så blir du sjuk och ev avlider du. Nästan allt levande behöver koppar. Idag är det kopparbrist på många åkrar så man gödslar faktiskt med koppar för att få en vettig skörd. För mycket koppar gör att du blir dålig i magen så det bör man undvika. Det är alltså betydligt större risk att du dör an kopparbrist än av en överdosering. Som en liten kuriosa information så kokar alla som är med i syltakademin sin sylt i oförtenta koppargrytor. Det är ett krav. Jag blev lite upprörd när jag gick min syltkurs. Även om vi vuxna tål stora koppardoser så är barn betydligt känsligare. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-08-2009, 17:52
|
Medlem

|
Hej! DDT är ett bra exempel. DDT är inte alls akut giftigt så du kan förmodligen dricka en kopp me det. På den tiden tänkte man inte alls på nedbrytningstider. Det stora problemet blev fåglarna som fick sköra äggskal. Glyfosat har vi haft länge utan att observera några negativa effekter. Det viktiga med växyskyddsmedel är att det bryts ner ganska snabbt. Idag har man igen börjat använda DDT i ganska stor skala då det är det bästa medlet mot malariamygg, så det finns få preparat som räddat livet på så många människor MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
10-08-2009, 17:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Jan Lindgren, ibland undrar man ifall du i egenskap av gammal lärare blir less eller ifall det faktiskt är så att du aktivt lobbar för allehande mänskligt tillverkade kemikalier. Du verkar alldeles för onyansierat positiv tycker jag! Allt detta jävulskap som människan skapar tycker jag är anledning nog till större försiktighet. Naturen tycks sköta sina kretslopp långt mycket bättre än vad vi själva gör. För det mesta är det egna misstag eller obalanser vi skapat som dessa ämnen ska "rätta till". Jag tycker för övrigt att det är ganska osannolikt att våra trädgårdsväxter förorenar vårt grundvatten så länge de lever. Men visst, ifall man klipper ned stora bestånd av kungsljus och slänger ned i vattnet så kommer fiskarna knappast må bra. Föressten är det väl människans fel att cyanobakteriererna trivs så bra? Jag har också större respekt för naturliga gifter som inte är utforskade av människan, men jag tror också man ska vara försiktig med mänskligt kontrollerade gifter (eller svårhanterliga ämnen som du kanske skulle vilja kalla det?) av den anledningen att pengar styr och går före eventuella långtiddsstudier och eller andra liknande miljövänliga åtgärder. Angående cyanidet i bär och frukt så sitter det väl i fröna, som antagligen passerar obehindrat genom matsmälttningssystemet. Om inte så tror jag det är rimligt att det är väldigt låga koncentrationer man får i sig.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 17:55
|

Medlem

|
CITAT (WingDing @ 10-08-2009, 18:40)  Ni har nämt massor med bekämpnings medel men inte DDT.
DDT sades ju att det vart helt ofarlig kunde tillåmed ta en kopp till kaffet MEN nu vet vi ju hur det gick snudd på åt Hel***e.
Hade varigt kul å spola fram 10-15år å se om Roundup med flera andra medel har samma effekt som "det ofarliga DDT" hade. Du behöver nog bara spola fram till år 2012 och då är mitt stalltips att det totalförbjuds.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 18:10
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 10-08-2009, 18:55)  Du behöver nog bara spola fram till år 2012 och då är mitt stalltips att det totalförbjuds. Vad har du för anledning att tro detta? Varför skall man förbjuda det troligen mildaste bekämpningsmedlet vi har och som använts i över 40 år utan skadeverkningar? Är det för att okunniga och lite lätt hysteriska människor skriker högt? Långtidseffekter är svåra att utföra med ett ämne som bryts ner så snabbt.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 18:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (andersen @ 10-08-2009, 18:55)  Du behöver nog bara spola fram till år 2012 och då är mitt stalltips att det totalförbjuds. Tro det? Skulle man ha tagit fram genmodifierade grödor i onödan? De togs ju fram för att man skulle kunna flygbespruta odlingsfält med RoundUp. Och GMO är ju introducerat inom EU nu.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
10-08-2009, 18:59
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
CITAT (WingDing @ 10-08-2009, 18:40)  Ni har nämt massor med bekämpnings medel men inte DDT. DDT sades ju att det vart helt ofarlig kunde tillåmed ta en kopp till kaffet MEN nu vet vi ju hur det gick snudd på åt Hel***e. Hade varigt kul å spola fram 10-15år å se om Roundup med flera andra medel har samma effekt som "det ofarliga DDT" hade. Dock är det synd att de flesta ytorna i jorden är sterila... för annars skulle DDT kunna brytas ner mycket snabbare, mikroorganisker älskar DDT, men det sitter oåtkomligt för mikroorganismerna som är för stora att ta sig in på de minsta ställena CITAT (Ralf @ 10-08-2009, 17:52)  Du skrev i en tråd om koppar o anser det vara nyttigt.... det säger väl det mesta om dina inlägg när det gäller kemikalier. http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=952706Finns typ visserligen redan svar på denna. Koppar hör till mikronäringsämnena och jag vet att i alla fall att växter behöver detta för att överleva. Just mikronäringsämnena är livsnödvändiga men just i små doser.
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
10-08-2009, 20:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Jan Lindgren @ 10-08-2009, 18:14)  Hej Ralf! Om du inte får i dig din normala dos koppar så blir du sjuk och ev avlider du. Nästan allt levande behöver koppar. Idag är det kopparbrist på många åkrar så man gödslar faktiskt med koppar för att få en vettig skörd. För mycket koppar gör att du blir dålig i magen så det bör man undvika. Det är alltså betydligt större risk att du dör an kopparbrist än av en överdosering. Som en liten kuriosa information så kokar alla som är med i syltakademin sin sylt i oförtenta koppargrytor. Det är ett krav. Jag blev lite upprörd när jag gick min syltkurs. Även om vi vuxna tål stora koppardoser så är barn betydligt känsligare. MVH Jan Lindgren o ändå så kämpar vi för att få bort kopparn ur vissa ämnen.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|