CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2009, 09:37)

Jag har börjat fundera på hur Monsanto kom på glyfosat. Dels att det påverkar växter, dels att Pseudomonas-bakterierna klarar av att bryta ner det. Dom måste ha något enzym eller liknande. Tänk om det från början är ett ämne som finns naturligt? Stackars ekologiodlare som måste tänka om då.

Biologiskt nedbrytbart är det redan nu.
Grottar du vidare kan du ju kolla upp hur många ämnen man hittat i grundvattnet och hur dessa ev påverkar människan. Naturliga och människoskapade.
Jag vet att det finns många giftiga ämnen i grundvattnet. Mig veterligen koncentrerar man inte dessa och sprutar över kropp och mat dock. Jag tycker överlag sådana jämförelser är onödiga. Två fel ger inte ett rätt.
Ifall man lämnar glyfosat som enskilt ämne och går över till Roundup, Roundup bio, Roundup G, Roundup Q och Roundup W så ser man att dessa även innehåller 2-propanamin. (
Kemikalieinspektionen)
Propanamin verkar inte vara särskilt riskfritt det heller. Bland annat ska det vara starkt irriterande för ögon, hud och luftvägar. (
Inchem,
LookChem)
Jag vet inte vilka effekter det har på marklevande djur, men inte helt orimligt att de kan påverkas?
Jag vet att man bör undersöka vidare hur stora koncentrationer som är inblandade och vilka effekter de har praktiken. Men du propagerar för ett helt riskfritt användande här. Jag anser att du har fel i det. Det finns risker och det finns människor utan ansvarskänsla. Man kan referera till att glyfosat är riskfritt i ett sådant här sammanhang, men det har ingen verklighetsförankring ifall t.ex. Roundup innehåller flera kemikalier som i sig innefattar risker.
Om man dessutom odlar i större skala och använder glyfosat på regelbunden basis så har det visat sig att ogräsen kan bilda en motståndskraft mot medlet. (se t.ex.
Southeast Farm Press)
Och angående faran för vattenlevande organismer så har det redan nämnts.
Likaså kan man ifrågasätta viss forskning kring glyfosat när det tydligen finns forskare som åkt i fängelse pga förfalskning av testresultat i samband med glyfosat. (Nämns bland annat i
Mindfully.org)
Att tjata om att allt naturligt är riskfritt är bara löjligt. Jag kan förstå tilliten till naturens ekosystem, men när man isolerar en kemikalie från t.ex. en växt så är det uppenbart för mig att det kan gå fel. Se bara på hälsokonsekvenserna av tobaksrökning (jag vet att det inte enbart kan tillskrivas nikotin), eller för att inte tala om konsekenserna när folk började använda egenskaperna av potatis för att bränna sprit.. Alkoholmisären var total vad jag fått höra, men potatis i sig är historiskt sett en av de mest näringsrika och viktigaste grödorna vi har odlat.
I ett naturligt ekosystem har nikotinet en reglerande verkan som är naturlig, men självklart inte ofarlig. Det är hela poängen med giftet. Men det stör inte ut ett helt ekosystem. Potatisen i sig kan man knappast kalla för miljöfarlig eller hälsovådlig, trots att stora delar av växten innehåller ett hälsovådligt ämne som heter solanin.
Föressten så anser jag att allting härstammar på ett eller annat sätt från naturen. Vi har inga andra resurser och kan inte framställa saker ur ingenting. Allt är naturligt, på ett eller annat sätt. Naturligt framställt eller framställande utan människans ingripande är dock någonting annat eftersom man då lämnar över produktion till befintliga, självreglerande och allt som oftast stabila system. Det är det fundamentalister är ute efter, tror jag.