Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 8 9 10  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Är odla köpt av round up?
          Sommartorparn
          Inlägg 22-08-2009, 10:02
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Chamomille @ 21-08-2009, 11:23) *
          Boink... confused.gif Jag fattar inget.

Diskussionen handlar om den käcka slogan som avslutar alla Rudas inlägg, och som tyder på att han lider av vissa fobier. Till skillnad från rädslan för bekämpningsmedel är Rudas fobi helt irrationell. wink.gif

Redigerat av Sommartorparn: 22-08-2009, 10:04

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          GunnellF
          Inlägg 22-08-2009, 10:28
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Citerat:
          Jadu, jag tror faktiskt inte att cigaretter är särskilt giftiga i de doser som rökare tar dem. Visst finns det gott om statistik om att det försämrar hälsan. Men stoppa i dig lite fingerborgsblomma, gullregn, stormhatt, sprängört eller vad nu vill och märk skillnaden!
          Glyfosat är "giftklassat", så varför är det inte ett gift?

Vad du tror eller inte är oväsentligt i sammanhanget: faktum är att EN ENDA cigg är bland det giftigaste som finns, inte ens naturen själv har kunnat skapa nåt så giftigt. Detta sagt av en cancerläkare som höll föredrag när jag gick min behörighetsutb för bekämpningsmedel. Dessutom är nikotin som sagt förbjudet som bekämpningsmedel just för att det är så farligt. Men det är helt okej att suga det rätt in i sina lungor tillsammans med en massa andra gifter som bildas när man röker.

I sammanhanget känns RoundUp ganska ofarligt... rätt hanterat.

Redigerat av GunnellF: 22-08-2009, 10:28

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Tobb
          Inlägg 22-08-2009, 10:29
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Det är ju i alla fall helt klart att moderatorer, admins etc har lämnat oss.
          För på uppstyrda forum blir man varnad och till slut avstängd när man är otrevlig eller när man kommer med personangrepp, etc.

Dessutom är det inge som kommer att lyssna på motståndarna/förespråkarna/övriga till argument om glyfosater.
          Kan vi bara inte göra forumet en tjäns och sluta skriva i denna tråd? Den har ju ändå bara spårat ur..

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          officinalis
          Inlägg 22-08-2009, 11:18
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (GunnellF @ 22-08-2009, 11:28) *
          Citerat:
          Jadu, jag tror faktiskt inte att cigaretter är särskilt giftiga i de doser som rökare tar dem. Visst finns det gott om statistik om att det försämrar hälsan. Men stoppa i dig lite fingerborgsblomma, gullregn, stormhatt, sprängört eller vad nu vill och märk skillnaden!
          Glyfosat är "giftklassat", så varför är det inte ett gift?

Vad du tror eller inte är oväsentligt i sammanhanget: faktum är att EN ENDA cigg är bland det giftigaste som finns, inte ens naturen själv har kunnat skapa nåt så giftigt. Detta sagt av en cancerläkare som höll föredrag när jag gick min behörighetsutb för bekämpningsmedel. Dessutom är nikotin som sagt förbjudet som bekämpningsmedel just för att det är så farligt. Men det är helt okej att suga det rätt in i sina lungor tillsammans med en massa andra gifter som bildas när man röker.

I sammanhanget känns RoundUp ganska ofarligt... rätt hanterat.

Det du säger stämmer inte. Det finns många ämnen som är långt mycket giftigare än en cigarett. Nikotin i isolerad form är givetvis väldigt giftigt och det är förmodlingen inga problem att vare sig döda marklevande djur eller människor med detta. Men det finns ämnen, t.ex. botulinumtoxin som dödar i betydligt mindre doser.
          Självklart är nikotin på många sätt farligare än glyfosat. Men den jämförelsen har jag aldrig gjort. Jag nämde dock den akuta giftigheten av att röka en cigarett. Jag röker flera stycken om dagen och kanske dör i lungcancer när jag är 65 enligt någon statistisk undersökning, men jag ligger inte i fosterställning med nervsmärtor efter morgonciggen.
          Om du vill fortsätta prata om hur farligt det är att röka med mig så kan du skicka ett PM. Jag tycker inte detta hör till diskussionen.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-08-2009, 19:32
          Länk hit: #185

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Sommartorparn @ 22-08-2009, 11:02) *
          Diskussionen handlar om den käcka slogan som avslutar alla Rudas inlägg, och som tyder på att han lider av vissa fobier. Till skillnad från rädslan för bekämpningsmedel är Rudas fobi helt irrationell. wink.gif

Skulle det vara en fobi att tänka eller finnas? tongue.gif

Skulle jag ha någon slags fobi mot homofiler skulle jag inte våga gå till jobbet, jag sitter och jobbar 8 meter från en lesbisk tjej. Hon är trevlig och får en kram ibland. Bögar är inget problem att träffa, även om jag inte har någon i närheten just nu. Jag accepterar dom men har lite svårt att fatta vissa delar av deras liv och undrar ibland var det gått snett. Det är dock deras problem, inte mitt.

Tyvärr är det dock ett faktum att gaylobbyn har betydligt svårare att acceptera såna som inte gillar dem, än vad det är tvärtom. Det är helt ok att skrika ut sitt hat och kalla motståndarna för nedvärderande ord, homofob exempelvis, ivrigt påhejade av div "genusexperter". Att det sen finns en liten grupp böghatare det får man väl ta, jag tillhör inte dom och förstår inte dom heller. Dom har väl också något problem.

Åter till ämnet. Idag provade jag ett nytt sätt att använda Roundup. Jag har lite problem med kvickrot men vill helst inte spruta bort gräset samtidigt. Nu blandade jag ihop lite brukslösning. Sen tog en liten svamp i vardera handen, vanlig hushållsrengöringssvamp, fuktade dom lätt och höll dom mot varandra med växten emellan och drog uppåt. Vips var växten helt fuktad och inte en droppe hamnade nån annanstans. Återkommer med besked om det funkade.

CITAT (officinalis @ 22-08-2009, 12:18) *
          Självklart är nikotin på många sätt farligare än glyfosat. Men den jämförelsen har jag aldrig gjort. Jag nämde dock den akuta giftigheten av att röka en cigarett. Jag röker flera stycken om dagen och kanske dör i lungcancer när jag är 65 enligt någon statistisk undersökning, men jag ligger inte i fosterställning med nervsmärtor efter morgonciggen.

Där försvann tyvärr en del av respekten för dig, rökning är miljoner eller miljarder gånger farligare än att använda Roundup.

Redigerat av Gossen Ruda: 23-08-2009, 19:29

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          officinalis
          Inlägg 24-08-2009, 08:09
          Länk hit: #186

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2009, 20:32) *
          Där försvann tyvärr en del av respekten för dig, rökning är miljoner eller miljarder gånger farligare än att använda Roundup.

Om du läser en gång till så ser du att jag aldrig har påstått att glyfosat är farligare än nikotin, ifall du har tolkat det så har du tolkat det fel.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Tobb
          Inlägg 24-08-2009, 14:20
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Gossen Ruda @ 23-08-2009, 20:32) *
          ...Nu blandade jag ihop lite brukslösning....

Det för konsumenter är väll redan utspätt till rätt koncentration...?

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera

10 sidor V  « < 8 9 10
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 22:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon