|
|
  |
Är odla köpt av round up? |
|
|
|
03-08-2009, 14:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Marcus! Jag väntade just på ett svar från dig. Du insåg förmodligen genast vad jag syftade på. Jag skulle tro att du äter en hel del cyanider med god aptit också. Det gör åtminstone jag. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
03-08-2009, 15:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 14:06)  Hej Helen! Som trädgårdsmästare bör du snabbt inse vad det handlar om. Det är en lite elak fråga! MVH Jan Lindgren Jag är inte färdigutbildad trädgårdsmästare och har ännu inte så stor kunskap om gifter. Därför var inte frågan elakt menad på något sätt, jag är bara intresserad. Jag tar alla chanser att lära mig mer. Och jag undrar fortfarande....
--------------------
|
|
|
|
|
03-08-2009, 16:03
|
Medlem

|
Hej Helen! Det var jag som var elak, inte du.. Alla dessa gifter hanterar jag nästan varje dag. En del brukar jag sniffa. Som du vet framställer naturen massor med avancerade gifter som vi människor förmodligen aldrig kunnat fundera ut. Gifterna som jag räknat upp finns i växter, svampar och djur som förekommer i min trädgård. Jag gillar rhododendron. En mycket giftig växt. Lukta på ett blad av en dvärgrhododendron. Läckert men kanske onyttigt.Tibast innehåller naturligtvis mezerin. Det ger munsveda, törst, kolik, diarré,kramper och omtöckning. Alla prunus och amelanchier innehåller cyanider. Man får vara lite försiktig men jag tycker att kärnorna ger en fin smakbrytning. Terpener finns i barrträd. Glykosider hittar du i brakved och liljekonvalj. Röd flugsvamp innehåller ibotensyra, muskazon och muskimol. När man börjar att läsa om vad som finns i naturen och allt som är okontrollerat där så inser man snabbt att väl kända hebicider och andra växtskyddsmedel som hanteras rätt är tämligen ofarliga. Giftfri odling är helt omöjligt. Vi har inga ordentliga undersökningar vilka av alla dessa gifter som hamnar i vatten och mat. Vi vet exempelvis att gifter från cyanobakterier förekommer i vårt dricksvatten. Vi vet att mögelgifter ofta är mutagena och mycket vanliga. Människan har ännu inte lyckats framställa lika potenta gifter som de vi hittar i naturen trots att vi människor verkligen ansträngt oss. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
03-08-2009, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tänk bara på botulin.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
03-08-2009, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
CITAT (Jan Lindgren @ 03-08-2009, 17:03)  Hej Helen! Det var jag som var elak, inte du.. Alla dessa gifter hanterar jag nästan varje dag. En del brukar jag sniffa. Som du vet framställer naturen massor med avancerade gifter som vi människor förmodligen aldrig kunnat fundera ut. Gifterna som jag räknat upp finns i växter, svampar och djur som förekommer i min trädgård. Jag gillar rhododendron. En mycket giftig växt. Lukta på ett blad av en dvärgrhododendron. Läckert men kanske onyttigt.Tibast innehåller naturligtvis mezerin. Det ger munsveda, törst, kolik, diarré,kramper och omtöckning. Alla prunus och amelanchier innehåller cyanider. Man får vara lite försiktig men jag tycker att kärnorna ger en fin smakbrytning. Terpener finns i barrträd. Glykosider hittar du i brakved och liljekonvalj. Röd flugsvamp innehåller ibotensyra, muskazon och muskimol. När man börjar att läsa om vad som finns i naturen och allt som är okontrollerat där så inser man snabbt att väl kända hebicider och andra växtskyddsmedel som hanteras rätt är tämligen ofarliga. Giftfri odling är helt omöjligt. Vi har inga ordentliga undersökningar vilka av alla dessa gifter som hamnar i vatten och mat. Vi vet exempelvis att gifter från cyanobakterier förekommer i vårt dricksvatten. Vi vet att mögelgifter ofta är mutagena och mycket vanliga. Människan har ännu inte lyckats framställa lika potenta gifter som de vi hittar i naturen trots att vi människor verkligen ansträngt oss. MVH Jan Lindgren Tack för ett bra svar. Nog vet jag att många av våra växter är giftiga, men vilket gift som finns i de olika växterna och vilka effekter de har på oss direkt och indirekt har jag ännu inte full koll på. Det är nog lite överkurs... Sen är det väl också så att även om många växter i våra trädgårdar är giftiga (stormhatt är till exempel en vanlig rabattväxt och den innehåller akonitin - väldigt giftigt!) har ingen sedan 40-talet dött av förgiftning.
--------------------
|
|
|
|
|
04-08-2009, 06:22
|

Medlem

|
CITAT (HelenJ @ 03-08-2009, 22:32)  Sen är det väl också så att även om många växter i våra trädgårdar är giftiga (stormhatt är till exempel en vanlig rabattväxt och den innehåller akonitin - väldigt giftigt!) har ingen sedan 40-talet dött av förgiftning. Precis som med Roundup.
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2009, 09:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem nr: 4 816

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-08-2009, 18:40)  Tänk bara på botulin. Och det fick jag se (wiki) säljs under namnet Botox,,, som många frivilligt sprutar in i tex ansiktet för att få det där fina icke möjligheten till att le. Vilken paradox det skulle vara för de som äter ekologiskt och sedan sprutar in gifter i ansiktet istället... Eller som en professor sa på en av mina föreläsningar, det är lika mycket naturliga gifter i en kopp kaffe som man får i sig från bekämpningsmedel under ett helt år. Visserligen får man i sig gifter som man sprutat ut på grödorna tydligen, men de naturligt förekommande gifterna är också att ta i beaktning. Alkohol och tobak etc är väl också gifter?
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
05-08-2009, 12:11
|
Medlem

|
Hej! Är man lite intresserad av vad växter innehåller så är boken Medicinal Plants of the World av Ben-Erik van Wyk och Michael Wink mycket bra. De behandlar visserligen bara 320 av de vanligast använda medicinska plantorna men det finns en liten översikt med ytterligare några hundra. Jag saknar många arter jag skulle vilja veta mer om. Min fru som har kemisk och biologisk kompetens anser att boken är bra och användbar. En bekant som var här ansåg också att boken verkade korrekt men hon kunde inte använda den i sitt arbete då den saknade tillräckliga hänvisningar till avhandlingar. Hon gör fn en sammanställning av alla vetenskapliga artiklar som skrivits om arterna som ingår i vi-skogen i Afrika. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
05-08-2009, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Nu har jag inte helt hängt med i diskussionen, men förs argumentet att glyfosat är helt okej att använda eftersom det finns växter som gullregn och sprängört som är giftiga?
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2009, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag fortsätter att avstå från glyfosat - därför att det känns dumt att chansa...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
05-08-2009, 13:32
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (officinalis @ 05-08-2009, 13:18)  Nu har jag inte helt hängt med i diskussionen, men förs argumentet att glyfosat är helt okej att använda eftersom det finns växter som gullregn och sprängört som är giftiga? Diskussionen går just nu mer ut på att det finns många gifter i naturen som är värre än glyfosat och dessutom handskas vi med dem betydligt mer än med nämnda giftet. Kan där bidra med digitalisen som är en mycket vanlig trädgårdsblomma och även sommarblomman ricin!
|
|
|
|
|
05-08-2009, 15:15
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Ja nu har det gått ett par dagar sedan jag startade tråden, och har tänkt mycket på det här forumet, det är inte första gången jag är med i trådar ang Round up, och jag har alldrig förståt dom som odlar och använder sig av köpta gifter i odlingen när man odlar på hobby nivå.
Sylvia vill jag tacka för att hon var inne i tråden, men jag kan inte förstå hennes argument ang barn och jätteloka, om man skall ha barn med som argument så är det väl därför man skall odla giftfritt?
Till Gossen Ruda och andra som föredrar att använda Round up finns det inte någon tanke på grannar, naturvärden som groddjur mm? och jag köper inte "att det är upp till var och en" men o andra sidan så skall jag inte försöka att omvända gift förespråkarna här på forumet, det kommer en dag då Round up blir förbjudet det är jag alldeles säker på.
Mvh andersen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
Anja Danmark
|
05-08-2009, 16:16
|
Gäster

|
CITAT (officinalis @ 05-08-2009, 13:18)  Nu har jag inte helt hängt med i diskussionen, men förs argumentet att glyfosat är helt okej att använda eftersom det finns växter som gullregn och sprängört som är giftiga? Den var rigtig god!!! Jeg er helt enig - Round Up bliver vel ikke mere fornuftigt at bruge, fordi noget andet er værre....
|
|
|
|
|
05-08-2009, 16:58
|

Medlem

|
Vitsen med att blanda in naturliga gifter i samband med glyfosat är den närmast hysteriska rädslan som det senare väcker hos en del medans man inte ens höjer på ögonbrynen när rent dödliga växter avhandlas. Lite balans i debatterna är önskvärd. Så fort man nämner att man använder Roundup blir man beskyld för att förgifta grundvattnet, döda allt hos grannarna och alla groddjur på några mils omkrets mm. Prova själva får ni se. Spruta lite lätt på kirskålen och notera hur den dör ner men kommer tillbaka. Eller på vanligt ogräs och så igen efter två veckor och det sådda kommer upp så fint. SÅ jäkla farligt kan det väl inte vara? Principer är väl bra men om dom inte fungerar bör man ändra dom.
--------------------
|
|
|
|
|
05-08-2009, 19:05
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Om nu jag ska ta hänsyn till grannen, borde väl det vara lika åt andra hållet också! Han vräker ut både det ena och det andra på sina marker och nu talar vi om klass 1-gifter! De har jag INTE bett att få in på vår tomt! Glyfosaten som jag använder då och då, är rena barnleken i jämförelse!
Ändå är jag tacksam att Glyfosat finns. Utan det, hade det varit mig övermäktigt att kunna odla alls på mina 5000m2. Täckodling räcker inte för att hålla allt ogräs borta!
|
|
|
|
|
05-08-2009, 19:24
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jag hade inte blivit glad om grannen sprutar hej vilt i tomtgränsen och det hade kommit på mina växter.
jag har använt round up och kommer säkert göra det igen om jag har nåt jag har problem med att bli av med.
nu senast var det där jag försökte få veck såpnejlika och daglilja och rölleka. Såpnejlikan och daglijorna klarade sig men gräsmattan där jag sprutade och röllekan och en ginst buske stendog.
så man bör ju tänka på grannarna för den saken så man inte skadar/dödar nåt av misstag.
|
|
|
|
|
05-08-2009, 20:02
|

Medlem

|
Men man behöver inte spruta ut glyfosaterna... Man kan använda avstrykningsmetoden då är risken mycket mindre om ni är oroliga att det ska komma över till grannen...
Dessutom tror jag att privatpersoner inte direkt har koll på vilka doser de använder, visserligen har jag aldrig använt dessa men det är ju en jäkla sprayflaska som man kan spruta hur mycket man vill på samma ställe. Medans med en professionell spruta efter en traktor etc, får en nästintill fullt kontrollerat utflöde av bekämpningsmedlet.
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
06-08-2009, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
CITAT (MariaS @ 05-08-2009, 14:32)  Diskussionen går just nu mer ut på att det finns många gifter i naturen som är värre än glyfosat och dessutom handskas vi med dem betydligt mer än med nämnda giftet.
Kan där bidra med digitalisen som är en mycket vanlig trädgårdsblomma och även sommarblomman ricin! Jaha, tycks vara ett mycket märkligt argument i min mening. Möjligen ifall man gjorde koncentrat på fingerborgsblomman och vattnade sina grönsaker med eller använde vid bekämpning eller dylikt. Att berättiga sitt glyfosatanvändande med argumentet att man har giftiga växter i sin trädgård tycker jag bara är sorgligt. Glyfosat är vad jag läst ganska riskfritt ifall man använder det rätt, men efter att ha hört folk prata i plantorskolorna om det så tror jag många skiter blanka fan i läckage till vattendrag och liknande. Ett nyktert synsätt är bättre. Det finns både svårhanterliga gifter skapade av natur och med mänskliga ingrepp. Största anledningen att undvika Glyfosat tycker jag dock är av politiska skäl med tanke på Monsanto som producerar round up. Nu har förvisso patentet gått ut, men några konkurrenter har jag inte sett något av.
Redigerat av officinalis: 06-08-2009, 14:02
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
06-08-2009, 15:27
|
Gäster

|
Jag har valt att inte använda kemikalier i min trädgård, skälet är mina värderingar. Jag är ingen räddhågad renlevnadsmänniska som läser alla larm och äter kosttillskott och får skrämselhicka av allt som kan vara "farligt" - det enda jag är rädd för är ormar och visst obehag kan jag känna ibland men då handlar det enbart om människor.
Jag älskar min trädgård och allt som lever i den och det omfattar även djurlivet, fåglarna, insekterna och allt det kryllande livet som finns i jorden. Jag vill vare sig skada eller döda något av det som finns i trädgården och som är en förutsättning för allt odlande. Gossen Ruda kallar mig för "odlingsfundamentalist" ...även om avsikten med etiketten är nedvärderande så har han alldeles rätt. Fundament betyder något grundläggande, det som något vilar stadigt på och för mig är detta fundament naturen.
Vår natur är oerhört tålig, den jobbar stenhårt med att återställa alla skador som vi människor åstadkommer men någonstans finns en brytpunkt där inte ens naturen längre kan reparera och den slår tillbaka på oss , det är en oomtvistlig sanning att naturen lever vidare utan oss men att människan som art aldrig klarar oss utan natur.
Vi människor hittar alltid rationella skäl till varför vi agerar som vi gör; "sällsynt svårutrotade ogräs" "tidsbrist" "ryggont" etc...alla högst acceptabla skäl att börja använda kemikalier eller...?
Jag är inte heller intelligensbefriad - jag har massor av giftiga växter i min trädgård , både blåsippor och vitsippor och tom Digitalis men humlorna älskar den och jag blandar den inte i salladen. Naturen har hittills klarat av sina egna gifter, svårare är det nog med de artificiella. Och Tobb, visserligen har jag åldern inne får ansiktslyftning men...det strider också mot mina värderingar.
Att bönderna använder kemikalier i sina odlingar, hur kan det vara ett skäl till att vi som hobbyodlare självklart skall göra detsamma? Vi hobbyodlare är inte beroende rent ekonomiskt av våra odlingar. Läste någonstans att hobbyodlare använder lika mycket bekämpningsmedel (hittar inte länken, tyvärr) per kvadratmeter som bönderna gör...och som alla här vet så smugglas det rejält av bekämpningsmedel som inte är tillåtna i Sverige. Dessutom "läcker" det från mindre nogräknade människor som är auktoriserade att använda klass 1 och klass 2 bekämpningsmedel.
Och nej, jag använder inte såpa heller därför att jag behöver alla goda medarbetare i min trädgård.
Nu är min trädgård förstås igenvuxen av alla "omöjliga ogräs".....nej faktiskt inte och har aldrig haft några stora problem med "skadedjur"...
Jag säger som andersen - jag försöker inte omvända de som har andra värderingar än jag själv men alla de nybörjare som läser och får "goda råd" men kanske känner att det inte är rätt att använda kemikalier det första man gör - det finns alternativ.
Jag vill inte ha någon debatt - vill bara redogöra för min personliga uppfattning.
|
|
|
|
|
06-08-2009, 16:02
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 06-08-2009, 16:27)  Och Tobb, visserligen har jag åldern inne får ansiktslyftning men...det strider också mot mina värderingar. Hoppas ingen fick för sig att jag riktade mig till någon speciell person när jag nämnde botox  Men det jag vill påtala är att naturen inte alltid är god och allt naturligt inta alltid är bra.
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|