|
|
  |
Är odla köpt av round up? |
|
|
|
08-08-2009, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
En kompis till mig har bekämpat jättebjörnloka genom att skära av stammen o hälla salt i stjälken/roten. Här finns några alternativ till roundup när det gäller att bekämpa jättebjörnloka - roundup nämns också - http://www.tomelilla.se/fileadmin/tomelill..._jaetteloka.pdf
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
08-08-2009, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (-Mimmi- @ 08-08-2009, 11:07)  Intressant info det här med grusplaner - ska kolla upp om företaget varnar för det eller om det finns några andra källor. Jag har en granne som sprutar sin parkeringsplats med roundup - de vill inte ha några växter där - det ska bara vara grus  Ca 15 meter ifrån har jag min borrade brunn där jag tar mitt dricksvatten ifrån  Låter inte så kul! Hittade en text från kemikalieinspektionen från 2006 där man rekommenderade 30 meters skyddsavstånd till brunn eller vattendrag. Vet inte om det är den som gäller nu. http://www.kemi.se/upload/Bekampningsmedel...tmedel_2006.pdfI texten som du länkade till från Tomelilla kommun så stod det 6 meter, och det är ju skillnad. Bäst är väl att höra med kommunens miljökontor vad det gäller för regler. Roundup bryts i princip ner i jorden innan det kommer till grundvattnet, men ju mindre den mikrobakteriella aktiviteten är desto långsammare sker nedbrytningen. Inte så mycket mikrobakteriell aktivitet på en grusplan.......
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
09-08-2009, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nåja, om man har bilen på en grusplan så kvittar det nog om man besprutar ogräset. En normalbil läcker olja, kylarvatten med glykol, spolarvätska med div tillsatser mm. Sen fastnar en massa asfaltpartiklar och däckdamm tillsammans med vägsalt på bilen som sen förmodligen hamnar på marken. Gärna en biltvätt då och då. Jag försäkrar, glyfosatet är INGET problem i sammanhanget.
Att döda jättebjörnloka med salt går säkert bra, tyvärr blir nog föroreningen större än med glyfosat.
Skulle gärna se vilken sorts plantering som tränger ut kirskål ur den "ekologiska" trädgården. Kanske just jättebjörnloka.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
09-08-2009, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2009, 20:11)  Skulle gärna se vilken sorts plantering som tränger ut kirskål ur den "ekologiska" trädgården. Kanske just jättebjörnloka. Potatis tipsade min granne mig om, jag ska pröva nästa år.
Redigerat av Ralf: 09-08-2009, 20:45
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
09-08-2009, 20:47
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 09-08-2009, 21:44)  Potatis tipsade min granne mig om, jag ska pröva nästa år. Funkar inte, kirskål från häcken invaderar mitt potatisland i stan varje år. Hinner nästan en halvmeter in innan jag tar bort den till varje vår.
--------------------
|
|
|
|
|
09-08-2009, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2009, 21:47)  Funkar inte, kirskål från häcken invaderar mitt potatisland i stan varje år. Hinner nästan en halvmeter in innan jag tar bort den till varje vår. ja men sen när du satt potatisen?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
09-08-2009, 21:37
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 09-08-2009, 22:01)  ja men sen när du satt potatisen? Då startar återerövringsförsöket igen. Det går inte att rensa bort den för rötterna går för djupt så man skadar potaisen om man försöker.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 06:02
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 07-08-2009, 17:45)  Är man inte intresserad eller inte har tid, behöver man inte ha trädgård. Bara genom växtval och plantering tätt, kan man undvika mycket ogräs. Det finns moderna böcker om ämnet på bibliotek. Själv skulle jag inte vilja köpa en trädgård, som under flera decennier utarmats av allt naturligt liv: insekter, pollinerare, fåglar, fjärilslarver, daggmaskar. Återkommer till detta eftersom jag inte var närvarande när det skrevs. Vad har detta med saken att göra? Här diskuteras Roundup och glyfosat och inget annat och det har endast effekt på växtlighet. Skrönor och missuppfattningar undanbedes.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 06:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 07:02)  Återkommer till detta eftersom jag inte var närvarande när det skrevs. Vad har detta med saken att göra? Här diskuteras Roundup och glyfosat och inget annat och det har endast effekt på växtlighet. Skrönor och missuppfattningar undanbedes. Detta har väl verkligen med saken att göra? Ska vissa censurera andra medlemmar från att diskutera? Självutnämnda trådpoliser undanbedes!
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
10-08-2009, 07:02
|

Medlem

|
CITAT (-Mimmi- @ 10-08-2009, 07:54)  Detta har väl verkligen med saken att göra? Ska vissa censurera andra medlemmar från att diskutera?
Självutnämnda trådpoliser undanbedes! Det är en fördel om man håller sig till ämnet för annars kan okunniga människor blanda ihop sakerna. Diskuterar man Roundup och glyfosat bör man inte svamla om annat som inte påverkas.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 08:02)  Det är en fördel om man håller sig till ämnet för annars kan okunniga människor blanda ihop sakerna. Diskuterar man Roundup och glyfosat bör man inte svamla om annat som inte påverkas. Jag tycker absolut att Hanneles inlägg var högst adekvat i sammanhanget.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-08-2009, 07:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Tja man kan ju bosätta sig på ett berg så slipper man mycket också
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
10-08-2009, 08:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (Hannele @ 07-08-2009, 17:45)  Är man inte intresserad eller inte har tid, behöver man inte ha trädgård. Bara genom växtval och plantering tätt, kan man undvika mycket ogräs. Det finns moderna böcker om ämnet på bibliotek. Själv skulle jag inte vilja köpa en trädgård, som under flera decennier utarmats av allt naturligt liv: insekter, pollinerare, fåglar, fjärilslarver, daggmaskar. Hanneles inlägg var relevant om frågan gällde giftanvändning i trädgård i allmänhet. Den var inte relevant om frågan gällde bekämpning av stora bestånd med björnloka för sådana förekommer i allmänhet inte i trädgårdar. Man får naturligtvis skriva vilka inlägg som helst, men jag tycker den moraliserande tonen är tråkig. Hannele, du utgår från att alla har det som du, en trädgård som du har tid och intresse att gå och påta i året om. Alla goda råd om att man ska ta bort blomställningar och göra det ena och det andra bygger ju på att man är närvarande vid precis rätt tidpunkt. Min trädgård är verkligen inte utarmad på varken djur eller växter. Tvärtom jag har fått klagomål på ogräsfröstpridningen därifrån. Man hinner inte så mycket på några futtiga semesterveckor. För att förebygga fröspridning av tistel, kirskål, vallört och knölklocka har jag punktvis använt roundup, i kombination med andra åtgärder som täckning med plast, m.m. Med tiden har jag fått bort de stora bestånden och återstoden är hanterlig. Det finns olika slags markägare och det finns olika slags mark, viss mark är mera trädgårdsaktig än annan. Enligt dina principer borde det vara förbjudet att ha sommarhus om detta inte ligger på en naturtomt. Det tycker jag är en tråkig inställning.
Redigerat av Sommartorparn: 10-08-2009, 08:16
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
10-08-2009, 08:09
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 10-08-2009, 08:28)  Jag tycker absolut att Hanneles inlägg var högst adekvat i sammanhanget. Kan du utveckla det? Tillhör du också dom okunniga?
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 08:26
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Hannele @ 07-08-2009, 17:45)  Är man inte intresserad eller inte har tid, behöver man inte ha trädgård. Bara genom växtval och plantering tätt, kan man undvika mycket ogräs. Det finns moderna böcker om ämnet på bibliotek. Själv skulle jag inte vilja köpa en trädgård, som under flera decennier utarmats av allt naturligt liv: insekter, pollinerare, fåglar, fjärilslarver, daggmaskar. Jag har många tätplanterade rabatter. Grunden till de rabatterna är fiberduk eller tjocka tidningslager i botten och därefter ångad matjord och rotspärrar. Efter ca två år, börjar kvickroten lika förbaskat leta sig in i även såna rabatter och det är väl ok, så länge man är hemma och kan rycka lite varje dag. Det är ju trots allt inte BARA att gräva upp en tätplanterad rabatt och dra bort alla kvickrotsrötter! Sen åker man på semester.... Kvickroten har fullständigt exploderat i rabatten och det krävs bra mycket mer än en timmes rensande varje kväll! På 5000 m2 är det fullständigt hopplöst företag att ens försöka börja rensa allt ogräs på en kväll. Skulle inte ens tro att det vore möjligt på hela sommaren. När man nu som jag gör, bor på mycket bördig sjöbottenlera, så måste man ta till alla tänkbara knep, för att över huvud taget ha en chans. TAck vare Round-up, får jag åtminstone en månads tidsfrist, att hinna med de ställen, där inte ogräset hunnit komma så långt och kan börja från början där jag använt Round-upen. Sen kan jag direkt nämna att jag ALDRIG sprejar med Round-up. Jag använder istället strykmetoden, vilket gör att jag använder preparatet mycket kontrollerat. Jag inhandlade 1liter koncentrat för tre år sedan, och har fortfarande halva flaskan kvar. Jag vågar nog påstå att i vår jord finns det betydligt högre konsentrationer av betydligt värre lösningsmedel koncentrerade.
|
|
|
|
|
10-08-2009, 08:45
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (andersen @ 01-08-2009, 14:28)  Utan att odla ekologiskt, så borde väl alla värna om miljön eller hur? det finns hur mycket som helst att läsa om Round up och skador på miljön, gift användning är väl inget som skall förordas bland hobbyodlare. Det är väl det man gör när man rekommenderar att använda glyfosat till att utrota björnlokan. Ibland måste man ta till kraftigare medel än ekologiska om man ska få bort en icke önskvärd växt som just björnlokan. Och att utrota björnlokan ÄR att värna om miljön.
Redigerat av embees: 10-08-2009, 08:47
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
10-08-2009, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 09:09)  Kan du utveckla det? Tillhör du också dom okunniga? Glyfosat är ett vissa fall effektivt och troligen ganska harmlöst bekämpningsmedel, åtminstone om vi jämfört med vad som var tillåtet tidigare. Mina föräldrar utrotade maskrosor i gräsmattan på 50-talet med ett tillväxthormon (DIFF). Själv så har jag hållt ogräs borta från sten- och grusytor med hjälp av långtidsverkande totalbekämpningsmedel (Totex) under 80-talet. Därefter har jag använt Roundup fram till för ca 10 år sen. Jag anser definitivt att det är bäst att undvika kemiska bekämpningsmedel i trädgården, så långt det är möjligt. Då kommer råd om hur man ska planera sin trädgård för att lättare kunna hantera ogräset väl till pass. (Med kemiska bekämpningsmedel inkluderar jag ättika, salt mm - som i stora doser kan vara väl så skadligt.)
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-08-2009, 09:21
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 10-08-2009, 09:57)  Glyfosat är ett vissa fall effektivt och troligen ganska harmlöst bekämpningsmedel, åtminstone om vi jämfört med vad som var tillåtet tidigare. Mina föräldrar utrotade maskrosor i gräsmattan på 50-talet med ett tillväxthormon (DIFF). Själv så har jag hållt ogräs borta från sten- och grusytor med hjälp av långtidsverkande totalbekämpningsmedel (Totex) under 80-talet. Därefter har jag använt Roundup fram till för ca 10 år sen. Jag anser definitivt att det är bäst att undvika kemiska bekämpningsmedel i trädgården, så långt det är möjligt. Då kommer råd om hur man ska planera sin trädgård för att lättare kunna hantera ogräset väl till pass. (Med kemiska bekämpningsmedel inkluderar jag ättika, salt mm - som i stora doser kan vara väl så skadligt.) Brrrrr, Totex!! Inte ens jag har använt detta. När man i undersökningar av ledningsvatten och grundvatten nämner bekämpningsmedel är det oftast totex-medlet som dyker upp. Nedbrytningen i mark är nästan obefintlig och nu börjar det tränga ner i grundvattnet. För det mesta är det dock kommunerna själva som använt Totex, skyffelvis. Där blev det en stor plump i protokollet.  Du talar fö kloka ord men man får inte blanda ihop ogräsbekämpning med djurlivet, som Hannele. Ser man på lång sikt så är glyfosat närmast ett gödningsmedel, för jordbakterier. Det är såna av släktet Pseudomonas som bryter ner glyfosat och använder det som mat. Dom förökar sig också så det för många paradoxala är att ju mer glyfosat man använder på samma ställe desto snabbare bryts det ner.
--------------------
|
|
|
|
|
10-08-2009, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2009, 10:21)  Brrrrr, Totex!! Inte ens jag har använt detta. När man i undersökningar av ledningsvatten och grundvatten nämner bekämpningsmedel är det oftast totex-medlet som dyker upp. Nedbrytningen i mark är nästan obefintlig och nu börjar det tränga ner i grundvattnet. För det mesta är det dock kommunerna själva som använt Totex, skyffelvis. Där blev det en stor plump i protokollet.  Du talar fö kloka ord men man får inte blanda ihop ogräsbekämpning med djurlivet, som Hannele. Ser man på lång sikt så är glyfosat närmast ett gödningsmedel, för jordbakterier. Det är såna av släktet Pseudomonas som bryter ner glyfosat och använder det som mat. Dom förökar sig också så det för många paradoxala är att ju mer glyfosat man använder på samma ställe desto snabbare bryts det ner. Fast Hannele har ju rätt,och det vet du eller hur?om man räknar in groddjur och fiskar till djur livet, så är det helt klart att glyfosat är dödligt för dom djuren,och om inte det finns groddjur och fiskar så påverkar det even fågellivet många fåglar är beroende av groddjur som föda tex storken.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
10-08-2009, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (embees @ 10-08-2009, 09:45)  Det är väl det man gör när man rekommenderar att använda glyfosat till att utrota björnlokan. Ibland måste man ta till kraftigare medel än ekologiska om man ska få bort en icke önskvärd växt som just björnlokan. Och att utrota björnlokan ÄR att värna om miljön. Det var en väldigt fri tolkning av vad "värna miljö" kan innefatta. Åtminstone i mina hemtrakter verkar jättebjörnlokan ha fått fäste längs med vattendrag. Jag vet inte om det är för att åbrinkar och fuktiga miljöer är näringsrika eller om den gror bättre i fuktig miljö men den verkar frodas där. att utrota björnloka där med glyfosat-preparat vore direkt korkat då det är främst vattenorganismer som kan skadas av glyfosat. Därför tycker jag det är jättebra att folk går ut och skär av dom innan de går i blom och använder handskar, glasögon och lie eller kniv. Sen vore det bästa att gräva upp rötterna. Men miljön som sådan tar ingen skada av björnlokan det är bara människor som skyr den. förr eller senare kommer de konkurreras ut av någon annan växt.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|