Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > ID-hjälp, fick jag nåt med på köpet?
          MariaS
          Inlägg 03-08-2009, 19:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 19:38) *
          Jag har insett att min P. edulis inte kommer blomma i år heller. Den fick knoppar som plötsligt retarderade sig och föll av. Nu är jag så less på den, stor och monstruös som den är men aldrig ger blommor. ranting.gif Alla som fått sticklingar av den säger att deras blommar....

....i massor dessutom biggrin.gif Men det gör även min frösådda...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2009, 19:55
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 19:38) *
          Jag har insett att min P. edulis inte kommer blomma i år heller. Den fick knoppar som plötsligt retarderade sig och föll av. Nu är jag så less på den, stor och monstruös som den är men aldrig ger blommor. ranting.gif Alla som fått sticklingar av den säger att deras blommar....

att knopparna trillar av kan bero på klimatet och växtförhållanden.

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-08-2009, 20:26
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Mycket möjligt flaxss, men jag har haft den i växthus i flera år på sommaren, i år beslöt jag mig att ha den utomhus, mot en kortsida av huset. Där får den mycket sol och omskötsel. Den fick sig en liten kylperiod några dagar i början på juni (tror jag det var) o sedan kom knopparna. O nu är de borta. Slänger skiten tror jag.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2009, 20:50
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 21:26) *
          Mycket möjligt flaxss, men jag har haft den i växthus i flera år på sommaren, i år beslöt jag mig att ha den utomhus, mot en kortsida av huset. Där får den mycket sol och omskötsel. Den fick sig en liten kylperiod några dagar i början på juni (tror jag det var) o sedan kom knopparna. O nu är de borta. Slänger skiten tror jag.

släng den inte ! det är väl synd. den kommer blomma någon gång.

har det blåst mycket nu när knopparna trillat? eller har det regnat mycket så att den mår dåligt på det ?

för knopparna trillar av min när det blåser mycket.

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-08-2009, 20:58
          Länk hit: #25

Medlem

Jo självklart har det stormat här, som på nästan vartenda ställe i Sverige, blåst, regn osv, men det har ju också varit mycket sol tidigare i sommar. Nja, jag har ingen ork och lust att husera den igen, tar ju enormt med plats och ger den inget i gengäld så... får se men jag tar nog sticklingar och börjar om i så fall.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2009, 21:06
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (CillaM @ 03-08-2009, 21:58) *
          Jo självklart har det stormat här, som på nästan vartenda ställe i Sverige, blåst, regn osv, men det har ju också varit mycket sol tidigare i sommar. Nja, jag har ingen ork och lust att husera den igen, tar ju enormt med plats och ger den inget i gengäld så... får se men jag tar nog sticklingar och börjar om i så fall.

fast det är ju under blåsten som knopparna faller och då kvittar det hur varmt eller soligt det varit innan. hade det inte varit otrevligt väder under juli. så hade din säkert också blommat.

knopparna på min när det nu blev dåligt väder blev först gula och sedan åkte dom av. samma sak hände på andra passiflora plantor. som normalt sett blommar rikligt.

men det är ju du som bestämmer vad du vill göra med den. kan du inte ge bort den till någon i närheten ?. och då har du ju ev också tillgång till sticklngar om du vill börja om.

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-08-2009, 21:12
          Länk hit: #27

Medlem

Mina andra passifloror blommar och en har knoppar då den är en sen blommaren. Kanske jag låter den vara kvar men jag ser ju helst att någon tar hand om den istället för mig. Ska fotografera den i morgon för att visa hur stor den är.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 03-08-2009, 21:24
          Länk hit: #28

Medlem

ja mina andra blommar nu också, men har tappat några knoppar. men tycker Edulis är lite mer väderkänslig när den har knoppar än exempel mina blåa eller andra som jag har.

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 04-08-2009, 03:30
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Jag tror inte min som jag köpte från Odla förra året kommer blomma i år heller, men jag tycker den är så vacker som den är där den tagit över ett helt fönster smile.gif

Fråga dock, flaxss, du verkar duktig på passifloror-när kan man klippa ner dem? Den ser lite slokig ut i rankorna högst upp. Planterar man om passifloror? Och när i så fall?

Och jag är så glad, tack för alla bilder som alla lagt upp på unga blad, adulta och i övergång. Nu är jag mer än säker på att det är ett gäng passifloror jag har, och inga chilisar laugh.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 08-08-2009, 20:56
          Länk hit: #30

Medlem

Här kommer äntligen en bild på min P. edulis, som står utomhus i år.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSCN3893edulis.jpg ( 143.92k ) Antal nedladdningar: 42

Citera
          Gillan
          Inlägg 09-08-2009, 02:52
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (CillaM @ 08-08-2009, 21:56) *

Den där kan du väl ändå inte ge upp Cilla! Den ser ju fantastiskt frodig ut. Jag sådde en från en köpefrukt förra året och den ser inte till närmelsevis så frodig ut, men jag är ändå jättenöjd med att den växer så det knakar och förgrenar sig väldigt mycket.

Sen får jag också säga tack till flaxss för info om bladen tummenupp.gif . Jag trodde min var vuxen för länge sen blush.gif giggle.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-08-2009, 03:54
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Moonbeam @ 04-08-2009, 04:30) *
          Jag tror inte min som jag köpte från Odla förra året kommer blomma i år heller, men jag tycker den är så vacker som den är där den tagit över ett helt fönster smile.gif

Fråga dock, flaxss, du verkar duktig på passifloror-när kan man klippa ner dem? Den ser lite slokig ut i rankorna högst upp. Planterar man om passifloror? Och när i så fall?

Och jag är så glad, tack för alla bilder som alla lagt upp på unga blad, adulta och i övergång. Nu är jag mer än säker på att det är ett gäng passifloror jag har, och inga chilisar laugh.gif

Man klipper ner dom efter blomningen eller tidigt på våren.

och omplantering kan du göra från feb till maj, beroende hur dom står och hur mycket dom vaknat. står dom svalt kan man vänta längre står dom i rumstemp kan man plantera om dom tidigare. dom vill gärna ha en jord som innehåller extra leca eller grus. och gärna närinsgrikjord också.

CITAT (Gillan @ 09-08-2009, 03:52) *
          Sen får jag också säga tack till flaxss för info om bladen tummenupp.gif . Jag trodde min var vuxen för länge sen blush.gif giggle.gif

Varsegod kompiskram.gif alltid roligt att hjälpa till.

CITAT (CillaM @ 08-08-2009, 21:56) *

säger detsamma som Gillan den var himla frodig och vacker. men du får ju själv avgöra vad du vill göra.

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 21-08-2009, 09:01
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Tack flaxss! Tyvärr klippte jag ner den förra veckan, för den började tappa alla bladen och såg så trist ut. Den gjorde samma vända förra året också, och jag var nästan säker på att den skulle dö, men det gjorde den inte utan tog sig jättefint i år! Sparar den som den är till nästa år, så får vi se vad den hittar på då.

Mina andra, slump-passisar, växer så det knakar! bravo.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon