Hej igen,
Jag googlade lite och hittade en plantskola som säljer färdigvuxen häck i moduler. De har även liguster. Skulle vara intressant att veta hur modulerna sedan är tänkta att växa ihop. Det borde dom kunna svara på.
http://www.tonnersjo.se/page.php?page=prislista_fardig_hackVad gäller insynsskyddet så stämmer det att den vintergröna ligustern inte är grön året om. T.ex. på vårvintern när man beskär den så har den inga blad. Däremot behåller den sin grönska långt in på vintern. (eftersom jag har min liguster vid sommarhuset i Skåne så vet jag inte när exakt den tappar bladen)
Avenbok och bok behåller sina bruna blad över vintern, och utgör därmed ett insynsskydd även om de inte är gröna. De släpper inte bladen förrän de nya bladen ska till att växa. På vintern med snö och rimfrost kan dessa bruna blad vara väldigt dekorativa. Över huvudtaget brukar man välja dessa häckar för att de är dekorativa året runt och för att de är lätta att hålla smala (om det är viktigt).
Tuja är förstås det säkraste kortet om man vill ha grönt och insynsskydd året runt.
Redigerat av Sommartorparn: 05-08-2009, 09:19