Matillin
Har läst att priserna ligger runt 1000-1500 kr/m för färdigvuxen häck.
Vill gärna ha färdigvuxen häck men det låter ju väldigt dyrt.
Vi ska dessutom täcka 80 meter!
Tips mottages tacksamt.

Hört att man kan beställa från england billigt och nere i skåne?
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger köp vanlig liguster den vintergröna ligustern är inte speciellt vintergrön i stockholmstrakten (den brukar tappa bladen) så köp den härdigare lövfällande sorten istället.

Och ja växter är överlag billigare i söder men det tilkommer ju transporter och dylikt. Det är dock inte så många som säljer färdigväxta häckar så där finns det nog större efterfrågan än det finns tillgång = det är höga priser.

Vet inte om Esveld säljer färdiga häckar jag kommer inte in på deras hemsida men de brukar ha ett stort utbud av buskar och träd och det är ju inga problem att handla i andra länder så länge som man håller sig til EU-länder.
Alexander-VG-zon3
Vintergrönaväxter - tappar löven UNDER vintern eller tidig vår.

Städsegrönaväxter - behåller bladen åretrunt, många vet inte detta och tror att den vintergröna ligustern behåller bladet åretom men så är det inte utan den fäller bladen under vintern även nere i sydskåne om än senare än i kallare områden som är normalt för den.

salix, Rosor finns det många som är vintergröna.

ljung, rhododendron, gran är städsegröna.
Sommartorparn
Jag har helt enkelt väldigt svårt att föreställa mig hur det går att få en snygg häck med färdigvuxen liguster! När man planterar småplantor klipper man dom varje år för att häcken ska bli tät. Buskarnas grenar flätats därmed samman och bildar en enhet. Resultatet blir att hela häcken sitter ihop i ett stycke. Då är häcken fin, tät och jämn. Man ser inte var den ena busken slutar och den andra börjar.

Hur säljs den färdigvuxna ligustern ni har kollat pris på? Plantor en och en i kruka? Sektioner? Även om den säljs i sektioner så kan det knappast finnas sektioner på 80 meter!? Resultat: ni får en häck som har hack mellan sektionerna, alternativt ni får en rad med buskar som inte sitter ihop, och som aldrig någonsin kommer att bli en tät och jämn häck förrän man klipper ner dom till marknivå.

Sorry för att jag låter tråkig, men innan ni lägger ut en förmögenhet på detta så föreslår jag att ni kollar hur en sådan häck blir i verkligheten. Det kan till och med vara värt en resa till England om företaget i fråga kan visa upp något ställe där deras färdigväxta ligusterhäckar har planterats.

Om ni vill plantera en klippt lövhäck utav uppvuxna plantor så är avenbok eller bok bra alternativ (om ni bor i rätt växtzon). Typiskt för dessa häckplantor är att de har en genomgående stam i hela häckens höjd. Häcken är visserligen gles i början, men tätnar vartefter. Oxelhäck går också att ha på samma sätt, dvs med genomgående stam (även om den blir tätare när man klipper nedifrån och släpper upp den gradvis)
Matillin
Tack för alla tips.
Dom jag sett som säljs färdigvuxna säljs nog styckevis i kruka så antar att det är så då att dom sedan behöver växa ihop för att bli en tät häck.
Och det kanske rätt lång tid.
Någon skrev även att det är svårt att få ligustern riktigt fin och att den ändå tappar sina blad på vintern så här högt upp eftersom det oftast är rätt kallt.
Kanske skulle satsa på tuja ändå som vi pratat om från början.
Då får vi ju en tät hög häck rätt fort.
Är mest sugen på smaragdtuja men eftersom den är så fruktansvärt dyr så får det bli brabanten.
Tror den passar bäst också då vi inte vill ha en häck högre än 2 m.

Sommartorparn
Hej igen,
Jag googlade lite och hittade en plantskola som säljer färdigvuxen häck i moduler. De har även liguster. Skulle vara intressant att veta hur modulerna sedan är tänkta att växa ihop. Det borde dom kunna svara på.

http://www.tonnersjo.se/page.php?page=prislista_fardig_hack

Vad gäller insynsskyddet så stämmer det att den vintergröna ligustern inte är grön året om. T.ex. på vårvintern när man beskär den så har den inga blad. Däremot behåller den sin grönska långt in på vintern. (eftersom jag har min liguster vid sommarhuset i Skåne så vet jag inte när exakt den tappar bladen)

Avenbok och bok behåller sina bruna blad över vintern, och utgör därmed ett insynsskydd även om de inte är gröna. De släpper inte bladen förrän de nya bladen ska till att växa. På vintern med snö och rimfrost kan dessa bruna blad vara väldigt dekorativa. Över huvudtaget brukar man välja dessa häckar för att de är dekorativa året runt och för att de är lätta att hålla smala (om det är viktigt).

Tuja är förstås det säkraste kortet om man vill ha grönt och insynsskydd året runt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon