Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kriget mot myrorna körsbärsträdet
          tjohoa
          Inlägg 07-08-2009, 23:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 20 053

Vi har problem med bladlöss i ett körsbärsträd. Vi plockar bort angripna blad så gott vi kan, men det dräller
          av myror i trädet och vad jag förstår bär de runt och gullar med bladlössen.
          Därför bestämde jag mej för att stoppa myrorna. Jag provade att vira en flugfångare runt stammen. Resultatet blev ett total kaos. Myrorna var inte så dumma att de fastnade, men de sprang runt och letade febrilt efter ett sätt att ta sig förbi flugfångaren. Jag petade bort de som blev strandsatta ovanför flugfångaren och efter några timmar fanns det inga myror kvar i trädet. Hela den dagen fortsatte de febrilt att försöka hitta ett sätt att komma upp i trädet. Nästa dag hade aktiviteten avtagit betydligt och tredje dagen försökte bara någon enstaka myra att ta sig upp i trädet. Jag har bara testat det här en vecka. Det ska bli intressant att se hur det funkar i längden och om det sabbar tillräckligt för bladlössen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon