tjohoa
Vi har problem med bladlöss i ett körsbärsträd. Vi plockar bort angripna blad så gott vi kan, men det dräller
av myror i trädet och vad jag förstår bär de runt och gullar med bladlössen.
Därför bestämde jag mej för att stoppa myrorna. Jag provade att vira en flugfångare runt stammen. Resultatet blev ett total kaos. Myrorna var inte så dumma att de fastnade, men de sprang runt och letade febrilt efter ett sätt att ta sig förbi flugfångaren. Jag petade bort de som blev strandsatta ovanför flugfångaren och efter några timmar fanns det inga myror kvar i trädet. Hela den dagen fortsatte de febrilt att försöka hitta ett sätt att komma upp i trädet. Nästa dag hade aktiviteten avtagit betydligt och tredje dagen försökte bara någon enstaka myra att ta sig upp i trädet. Jag har bara testat det här en vecka. Det ska bli intressant att se hur det funkar i längden och om det sabbar tillräckligt för bladlössen.
KURT
Det fungerar om stammen är riktigt slät, annars finner de ofta något sätt att ta sig förbi.
Azur
Det sabbar inte märkbart för bladlössen alls.
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlöss har också bevingade individer som kan flyga så de tar sig ändå til trädet, träd klarar dock bladlusangrepp mycket bra så att topparna är fulla av bladlöss påverkar inte trädet så värst mycket.
Rödhabanero
Vet att vatten blandat med lite yes tar död på en del blad löss. funkar finfin på minder växter. (jag körde en gång på äppelträdet gick åt en hel del. blad lössen blev färre ivf.)
Åsa, mälardalen zon 2
Fast sånt som yes kräver att man träffar lusen och ofta sitter de inrullade i blad och ska man ändå veckla upp bladen går det väl snabbare att mosa för hand då kan man ju även skona nyttodjuren som finns där. Sparar man nyttodjuren gör ju de jobbet åt en. Själv brukar jag bara ha löss några veckor i början sedan har mina små hjälpredor tagit rätt på allt åt mig (det tar några år att få balans i trädgrden ifall man har hållit på och sprutat på nyttodjuren).
tjohoa
Återkoppling:
Ett par veckor efter att jag band en flugfångare runt stammen är det bara någon enstaka myror i körsbärsträdet. En stor skillnad mot tidigare. Tydligen saboterade flugfångaren tillräckligt för att myrorna skulle ändra vanor och gå någon annan stans istället. Jag tycker att det har blivit förre bladlöss också. Fast det kan ju också bero på att vi har plockat bort angripna löv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon