Jag hade så gott som bestämt mig för att sätta en avenbokshäck, 50 meter som ska få bli hög, minst 1,6 men gärna 2 meter. Då säger en bekant att jag nog skulle ta häck/klasspirea istället som enligt honom växer fort, blir tät och hög och inte kräver klippning.
Jag bor i ett naturområde, stor lite vildvuxen tomt och vill att det ska se vildvuxet och "naturligt" ut, inte som ett prydligt villaområde. Jag kommer att ha ett viltstängsel tätt inpå häcken som jag hoppas ska "försvinna in" i häcken med tiden. På utsidan av stängslet/tomten löper ett dike och en väg, så det blir kanske jättebesvärligt att klippa avenbokshäcken på den sidan?
Jag vill ha en tät och hög häck, tålig och förstås snabbväxande... Det är lerjord, ljust men inte full sol under höga ekar, "lagom" fuktigt, vare sig blött eller torrt, typ skogsjord alltså.
Nån som har erfarenhet? Jag har läst att ex Zetas trädgård avråder från spireahäck, vet nån varför? Är avenbok mycket bättre? Nu börjar det väl bli bråttom att bestämma mig, om jag ska kunna plantera denna säsong? Jag känner mig så villrådig!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|