Anna-Karin Lundberg
Jag hade så gott som bestämt mig för att sätta en avenbokshäck, 50 meter som ska få bli hög, minst 1,6 men gärna 2 meter. Då säger en bekant att jag nog skulle ta häck/klasspirea istället som enligt honom växer fort, blir tät och hög och inte kräver klippning.

Jag bor i ett naturområde, stor lite vildvuxen tomt och vill att det ska se vildvuxet och "naturligt" ut, inte som ett prydligt villaområde. Jag kommer att ha ett viltstängsel tätt inpå häcken som jag hoppas ska "försvinna in" i häcken med tiden. På utsidan av stängslet/tomten löper ett dike och en väg, så det blir kanske jättebesvärligt att klippa avenbokshäcken på den sidan?

Jag vill ha en tät och hög häck, tålig och förstås snabbväxande... Det är lerjord, ljust men inte full sol under höga ekar, "lagom" fuktigt, vare sig blött eller torrt, typ skogsjord alltså.

Nån som har erfarenhet? Jag har läst att ex Zetas trädgård avråder från spireahäck, vet nån varför? Är avenbok mycket bättre? Nu börjar det väl bli bråttom att bestämma mig, om jag ska kunna plantera denna säsong? Jag känner mig så villrådig!
Karsan
Jag kan tänka mig att Zetas avråder från klasespirean på grund av att den skjuter rotskott. Fördelen med det är ju att den snabbt blir en tjock och kraftig buske/häck. Jag tycker den är trevlig, särskilt om man inte tuktar den så mycket utan låter den växa lite "vilt". Den växer mycket snabbt på höjden.
Aqvakul
Avenbok är utmärkt som häck - växer snabbt och är lätt att "kontrollera" höjd och breddmässigt. Däremot blir den ganska stram. Bukettspirea är lättare att hålla litev "halvvild". Bukettspirea (Spiraea×vanhouttei) skjuter inte besvärande rotskott. Aronia är en annan trevlig häckväxt. Vill du ha en lite högre häck så är häggmispel utmärkt.
Förvirrade jag dig nu? Det var inte meningen. Utifrån dina förutsättingar så hade jag valt bukettspirea.
Anna-Karin Lundberg
Tack för era tankar! Jag är tacksam för råd - och jag vill inte göra "helt fel". Det här är min första egna tomt och jag vill att det blir så som jag tänkt mig. Det där med klippningen på utsidan av tomtgränsen hade jag nog inte riktigt tänkt på, hur ska jag nå när det är dike? För om en avenbokshäck ska bli tät så måste den väl klippas noga på båda sidor?
Det går hundar längs med vägen som mina hundar vill skälla på, så därför måste häcken vara tät, det är huvudanledningen med häcken. Hundarna ska inte se varann och inte komma så "nära" varann. Tomten är kuperad, det sluttar mot vägen så därför måste häcken vara hög, så hundarna inte ser uppe från huset så mycket av dem ute på vägen. Sen är det lite dammigt på sommaren eftersom det är grusväg, därför vill jag också att den är tät och hög.
Rotskott skulle inte göra så mycket, man håller väl häcken på plats med gräsklipparen? På utsidan av staketet får det gärna sprida sig, nån gång på år kommer kommunen och rensar diket med nån slags maskin, så det håller väl efter så det inte blir "katastrof".
Bukettspirea är den vita va? Nu har jag sett att häckspirea och klasespirea är två olika, men de ser lika ut. Mer spireatanker, nån?
Tack så mycket!
Gossen Ruda
Klasespirea har jag erfarenhet av. Dels så sprider den sig med rotskott men jag upplever inte det som något stort problem. Värre för dig är nog att den blir oftast inte så hög, 2 meter är nog max. Dessutom så glesnar den vid basen, det blir bara en massa kala stammar kvar till slut. Den måste hela tiden klippas ner för att fås att skicka upp nya skott.
Aqvakul
Bukettspirea är lätt att hålla som häck. Den blir knappt två meter, vilket brukar räcka.
Anna-Karin Lundberg
Jag ville bara berätta att nu har jag beställt min häck! Tack för råd och tips, det blir 120 plantor av bukettspiera som kommer nästa fredag! Jag är glad och känner mig mycket nöjd med valet. Hade jag inte funderat och frågat så hade jag köpt helt fel häck. Tack alla som kommit med ideer!
Anna-Karin
Aqvakul
Härligt att du har kommit fram till ett beslut som du känner dig nöjd med!
Lycka till med häcken!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon