Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fluga med fluga
          Yllekofta
          Inlägg 09-08-2009, 18:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 25 386

Under vår altan bor det smala randiga flugor, som bär med sig andra flugor under magen. Den här som jag fotade nu, hade en grönskimrande spyfluga med sig. De verkar bo under altanen, och kikar upp emellanåt genom springorna. Någon som vet vad dessa kryp heter? Bild bifogas och ja, jag slog två flugor i en smäll för att kunna fota. innocent.gif

Bifogad fil  kryp.jpg ( 215.61k ) Antal nedladdningar: 80

Citera
          Piccante
          Inlägg 09-08-2009, 18:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Det där är iaf en blomfluga av någon sort (kan det vara en Helophilus med den randiga mellankroppen?). Varför de bär med sig andra flugor förstår jag inte???? som vuxna är de pollinatörer och sällan rovdjur så varför de har flugor med sig begriper jag inte.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          amaira
          Inlägg 10-08-2009, 07:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Hmmm, det här stämmer inte.

Flugan är mycket riktigt en blomfluga, vid namn Flyttblomfluga, Episyrphus balteatus. Storlek lite mindre än en "grön spyfluga", och framför allt smalare. Om någon har någon på magen, så är det snarare tvärtom, men båda är så stora att det skulle vara en fråga att fundera över.

Jag förmodar att "den gröna spyflugan" istället är en mycket liten grönglänsande glansstekel (överfamilj Chalcidoidea) som parasiterar på denna blomfluga.

Flyttblomflugan tror jag hör till en av de vanligaste blomflugorna som alla kan finna i sin trädgård. Själv tycker jag att de föredrar gula blommor. Gå ut och titta! Det skulle förvåna mig om någon blev utan "fynd"! smile.gif

Den är lätt att känna igen på sin olivgrönglänsande mellankropp (där strimmorna inte är lika uttalade som hos Helophilus, ibland ser man dem inte alls), och sin svartrandiga bakkropp där varannan svart rand i mina ögon ser ut som silhuettenen av en flygande fågel!

Flyttblomflugan är en trevlig liten fluga. Vacker dessutom. Ganska liten, men kan ändå vara upp till en centimeler lång. Hanarnas ögon går ihop uppe på huvudet, honornas ögon sitter isär. Mitt foto är alltså på en hane.

Den kommer varje år från mellan- och sydeuropa, får en generation ungar som sedan flyttar tillbaka igen på hösten. Tänk va! Denna lilla blida fluga, är en sådan storflygare, naturen är märklig! Man har sett dem i stort antal flyga över alperna!

Och larverna äter bladlöss!

Vad har du under altanen? Eller bredvid altanen? Där har troligtvis larverna ätit av dina bladlöss!!
          Gissar på att larverna förpuppat sig där, och de som kryper upp är nykläckta flugor. Har de dessa gröna små parasiter är dessa också nykläckta, och flugan inte livsduglig.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          KURT
          Inlägg 10-08-2009, 08:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Hur parasiterar då glansstekeln på blomflugan? Jag försår om insekter kan ha svårt att göra sig av med kvalster som sitter t ex i "pälsen" på humlor. men hur man en "stor" stekel sitta kvar, utan att blomflugan gör sig av med den?

Citera
          amaira
          Inlägg 10-08-2009, 09:38
          Länk hit: #5

Medlem

Den parasiterar inuti. Och egentligen bör det komma ut en massa steklar ur puppan istället för en levande fluga.
          Frågan är bra, Kurt, och jag kan inte svara. Jag vet inte, vet inte ens om det är denna glansstekel som var svaret.

Vet inte om stekeln parasiterar inuti larven, puppan, eller den fullbildade flugan. I så fall kanske stekeln bara satt sig fast där medan den la ägg?

Jag har inget svar.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-08-2009, 09:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har en liten fundering. Det finns en rovstekel som jagar blomflugor till föda åt ungarna och flyger hem till boet med blomflugan hängande under buken. Den gnager ut bokamrarna i trä, gärna lite rötangripet. Den heter Ectemnius sexcinctus och förekommer sparsamt i södra Sverige upp till en linje Bohuslän-Uppland. Finns lite bilder att Googla fram på nätet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Yllekofta
          Inlägg 10-08-2009, 13:17
          Länk hit: #7

Medlem

Oj, tack för alla svar och funderingar.
          Jag undrar själv nu, om jag fotade fel fluga i min iver. blush.gif
          Gossen Rudas fundering verkar vara den mest troliga. Hittade några foton på Ectemnius sexcinctus och de ser ut som mina kryp. Ska försöka få till ett nytt foto under dagen om de små rackarna behagar visa sig.

Citera
          Yllekofta
          Inlägg 10-08-2009, 15:39
          Länk hit: #8

Medlem

Nu fick jag det rätta krypet med på bild, och det ser ju ut att vara någon slags rovstekel. Den suddiga plumpen är flugan den bar med sig. Och jag lovar, det var första och sista gången jag daskade till ett djur för att kunna fota.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  kryp2.jpg ( 282.67k ) Antal nedladdningar: 54

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-08-2009, 16:26
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Yllekofta @ 10-08-2009, 16:39) *
          Nu fick jag det rätta krypet med på bild, och det ser ju ut att vara någon slags rovstekel. Den suddiga plumpen är flugan den bar med sig. Och jag lovar, det var första och sista gången jag daskade till ett djur för att kunna fota.

Usch ja, men nöden har ingen lag. Fast nu fick vi bekräftat att det var ingen Ectemnius utan en annan rovstekel som lystrar till namnet Mellinus arvensis. Kallas ibland för glattstekel. Ectemniusen tar bara blomflugor, den här flugor i allmänhet och alltså även blomflugor. Förmodligen en av Sveriges vanligaste större rovsteklar, bygger nästan var som helst. Dock inte i trä som Ectemnius utan gräver bohålor i marken. Den har en speciell teknik att ta sig ner i boet. Alla, eller nästan alla, andra rovsteklar klämmer in sig i boet med bytesdjuret hängande under kroppen eller släpande efter fasthållet med benen och ibland även käkarna, men den här vänder och backar in och håller bytet bara med käkarna. Därför är den väldigt lätt att fotografera vid boet för det går långsamt.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 10-08-2009, 16:32
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Oj vad man får lära sig mycket på det här stället... tummenupp.gif smiley_small_hug.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          KURT
          Inlägg 10-08-2009, 16:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Yllekofta @ 10-08-2009, 15:39) *

Ja, du bör nog i alla fall nöja dig med att fota insekter, och inte fota fåglar eller däggdjur med samma metod! Fast annars är det ju en klassisk metod att studera naturen. De tidiga ornitologerna använde alltid hagelbössan!

Citera
          Yllekofta
          Inlägg 10-08-2009, 21:24
          Länk hit: #12

Medlem

Tack till Gossen Ruda för all information smile.gif
          Men att de är lätta att fotografera, kan jag inte hålla med om. Mina steklar bor som sagt under altanen. De kommer upp genom springorna, hämtar en fluga och så jättesnabbt tillbaka under plankorna igen. Har aldrig sett en som stannat till tillräckligt länge nog för att bli fotad. Men det kan ju vara jag som är för seg med kameran rolleyes.gif

Hädanefter ska jag vänta tålmodigt på rätt tillfälle, jag lovar och svär att aldrig döda ett kryp igen för att få en bild.

Tack alla för visat intresse biggrin.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-08-2009, 21:31
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Yllekofta @ 10-08-2009, 22:24) *
          Tack till Gossen Ruda för all information smile.gif
          Men att de är lätta att fotografera, kan jag inte hålla med om. Mina steklar bor som sagt under altanen. De kommer upp genom springorna, hämtar en fluga och så jättesnabbt tillbaka under plankorna igen. Har aldrig sett en som stannat till tillräckligt länge nog för att bli fotad. Men det kan ju vara jag som är för seg med kameran rolleyes.gif

Hädanefter ska jag vänta tålmodigt på rätt tillfälle, jag lovar och svär att aldrig döda ett kryp igen för att få en bild.

Tack alla för visat intresse biggrin.gif

Som sagt, det är inte precis en ovanlig stekel så lite svinn har ingen betydelse. Själva boet ligger i jorden under plankorna, vill du fotografera dom får du bryta upp golvet. laugh.gif

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 11-08-2009, 07:42
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (KURT @ 10-08-2009, 17:34) *
          Ja, du bör nog i alla fall nöja dig med att fota insekter, och inte fota fåglar eller däggdjur med samma metod!

Höhö naughty.gif Ta inte med dig kameran om du ska till Kolmården eller nån annan djurpart med större vilda djur ... rolleyes.gif . Björnar, tigrar, vargar, elefanter, och sådär. Förreesten, hur skulle du göra för att nå upp till giraffen med en påk? dunno.gif

Jag har ett foto någonstans - som jag förstås inte hittar nu - på en sådan här stekel som angriper en (stor) blomfluga i samma storlek som den själv.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 19:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon