CITAT (Phrosen @ 10-08-2009, 10:32)

Tack för svaren. =)
Jag har redan beställt fröer till följande blommor:
Nepenthes Madagascariensis
Flugtrumpet/ Sarracenia Purpurea
Flugfångarväxt/ Dionaea Muscipula
Är dessa tropiska växter som föredrar terrarium?
Ska de ha lampa?
Vilka temperaturer tål dessa växter?
Bör de stå i rumstemperatur?
Kan man ha dem på fönsterbrädet och samtidigt ha fönstret öppet på natten, eller blir det för kallt för växten då?
Kan man flytta ut växten och ställa den på gräsmattan en varm sommardag? Ska den stå i direkt solljus eller i skugga?
Vad gör man med växten under en kylperiod? Ställer den i källaren?
Om växten står på fönsterbrädet, får den då näring ifrån solljuset ifall att fönstret är stängt? Blockerar glaset näringen på något vis?
Nephentes och Dionaea behöver inte någon viloperiod. Flugtrumpeten behöver det. Vissa arter kan man ha utomhus och de kan tåla ner till -30 grader.
Tropiska växter eller inte, terrarium är ändå en bra idé. Eftersom du ändå tänkt ha dem i kruka så kvittar det, då kan du bara ta ut dem ur terrariet och ställa dem utomhus på hösten tills de vissnar ner(men de får inte stå ute när det närmar sig 0°C) och sedan kan du ha dem i kylen, källaren eller var du nu har plats för dem. De behöver inget ljus men det skall inte vara frysgrader där du förvarar dem.
Vilka temperaturer de föredrar beror på var de kommer ifrån. Det är olika för olika växter och det är ju en sak du skall planera in när du skaffar terrarium. Så att du väljer arter med ungefär samma krav på miljön.
En del arter fungerar bra att ha i fönstret, andra gillar det inte alls.
Att flytta dem fram och tillbaka är ingen bra idé. I alla fall inte vad gäller Nephentes. För mig torkar alla kannor ut när jag byter miljö åt den. Jag har läst att det är ganska vanligt att det händer innan den vant sig vid den nya miljön.
De skall ha indirekt ljus och får inte stå i direkt solljus efter vad jag läst. Själv har jag haft dem i direkt solljus utan några problem.
Växter får inte näring via ljus. Det finns ingenting i ljuset förutom energi som plantorna omvandlar. Näring får köttätande växter nästan uteslutande via sina fällor.
Det finns en bra bok som besvarar alla dina frågor, jag kanske kan kolla upp vad den heter senare.
CITAT (MariaS @ 10-08-2009, 08:58)

Osmosvatten får man bl.a. från torktumlare. Det går utmärkt att samla upp det vattnet från tumlaren och vattna köttätarna med.
Osmosvatten får man från ett R/O-filter. Från torktumlaren får man ju kondensvatten som är detsamma som destillerat vatten. Inte för att det var så viktigt men. R/O-vatten är väl renare än destillerat vatten såvitt jag vet, även om skillnaden är väldigt liten.
Redigerat av Nauti: 10-08-2009, 11:38