Full version: Köttätande Växter
Phrosen
Hejsan.

Jag har länge gått och drömt om att ha en fin samling köttätande växter, och nu har jag bestämt mig för att göra slag i saken.
Jag har haft enstaka växter förut, men då har jag varit ung och oengagerad och misskött mina växter.
Nu tänkte jag ta reda på så mycket jag kan om dessa växter, innan jag skaffar dem.

Till att börja med så tänkte jag ha mina växter i ett "terrarium". (Om jag ska köpa ett eller försöka bygga ett själv, vet jag inte än. Jag har en arbetskamrat på jobbet som jag tror kan hjälpa mig. Fast han är på semster för tillfället.)
-Är detta en bra idé?
Jag har hört att köttätande växter trivs i hög luftfuktighet, och att terrarium är bra för att behålla hög luftfuktighet.
-Hur stort bör terrariumet vara?
Jag har tänkt att börja med cirka 10-15 växter.
-Vad ska man tänka på när man köper/bygger ett terrarium åt växter?
Ska man ha fläktar och lampor? Hur ska de sitta? Vilken sort? Osv?

Jag har hört att köttätande växter bör odlas i torv, inte planteringsjord. Stämmer detta?
Jag har även hört att man inte ska använda kranvatten, eftersom det högst sannolikt innehåller både kalk och klor, vilket tar död på växten. Däremot ska man vattna med osmosvatten. -Stämmer det? Var kan man få tag på sånt? Vad kostar det? Går det bra med någon annan typ av vatten?

Om jag köper en påse med frön, hur länge varar fröna i påsen? "Dör" de efter en viss tid? Finns det risk för att man kan få frön som redan är "döda"?
Hur många frön bör man stoppa i varje kruka? Ska man stoppa en i varje, eller flera i en och sedan plantera om?
Om man inte har ett terrarium, går det då bra att stoppa en plastpåse över krukan för att få en växthuseffekt?

Finns det någon sorts kryp som inte bör hamna i växtens "mun"? (T.ex skalbaggar eller liknande?)

Det var alla frågor jag kan komma på, på rak arm. Fler lär följa.
Tack på förhand. =)
ängsvädd
Hej, det låter kul smile.gif Jag vet inte svaret på de flesta av dina frågor, men vatten ska iaf vara regnvatten eller batterivatten/destillerat vatten.

En kompis till mig som har en jättefin flugtrumpet har barkmull till den.

Krukan står i en skål/plastburk som hon alltid har flera cm vatten i. Den står i söderläge - mycket sol - stortrivs verkar det som. Hon vattnar bara med regnvatten.

Ang. belysning så är det nog lämpligt med dagsljusbelysning, det är det iaf till de flesta växter.
MariaS
De flesta köttätande växter är sumpväxter, det vill säga att de vill inte torka ut.

Ett terarium är en bra tanke, men då bör man hålla sig till de tropiska köttätarna, (de som inte ska ha en kylperiod) Då talar vi om kannranka och venus flugfälla.

Flugtrumpeter och sileshår är växter som behöver en sval vintervila. Det är det svårt att få i ett terrarium.

Odlingssubstratet ska vara ogödslad torv eller vitmossa. VAttnar gör man med regnvatten, destillerat vatten eller som du själv föreslår, osmosvatten. Osmosvatten får man bl.a. från torktumlare. Det går utmärkt att samla upp det vattnet från tumlaren och vattna köttätarna med.

För övrigt vill jag rekomendera denna hemsidan för övrig information och vilka växter man kan välja.
Phrosen
Tack för svaren. =)

Jag har redan beställt fröer till följande blommor:
Nepenthes Madagascariensis
Flugtrumpet/ Sarracenia Purpurea
Flugfångarväxt/ Dionaea Muscipula

Är dessa tropiska växter som föredrar terrarium?
Ska de ha lampa?

Vilka temperaturer tål dessa växter?
Bör de stå i rumstemperatur?
Kan man ha dem på fönsterbrädet och samtidigt ha fönstret öppet på natten, eller blir det för kallt för växten då?
Kan man flytta ut växten och ställa den på gräsmattan en varm sommardag? Ska den stå i direkt solljus eller i skugga?
Vad gör man med växten under en kylperiod? Ställer den i källaren?

Om växten står på fönsterbrädet, får den då näring ifrån solljuset ifall att fönstret är stängt? Blockerar glaset näringen på något vis?
Nauti
CITAT (Phrosen @ 09-08-2009, 23:18) *
Ska man ha fläktar och lampor? Hur ska de sitta? Vilken sort? Osv?

Jag har hört att köttätande växter bör odlas i torv, inte planteringsjord. Stämmer detta?
Jag har även hört att man inte ska använda kranvatten, eftersom det högst sannolikt innehåller både kalk och klor, vilket tar död på växten. Däremot ska man vattna med osmosvatten. -Stämmer det? Var kan man få tag på sånt? Vad kostar det? Går det bra med någon annan typ av vatten?

Om jag köper en påse med frön, hur länge varar fröna i påsen? "Dör" de efter en viss tid? Finns det risk för att man kan få frön som redan är "döda"?
Hur många frön bör man stoppa i varje kruka? Ska man stoppa en i varje, eller flera i en och sedan plantera om?
Om man inte har ett terrarium, går det då bra att stoppa en plastpåse över krukan för att få en växthuseffekt?

Finns det någon sorts kryp som inte bör hamna i växtens "mun"? (T.ex skalbaggar eller liknande?)

Det var alla frågor jag kan komma på, på rak arm. Fler lär följa.
Tack på förhand. =)
Nu svarar jag igen eftersom jag hade skrivit ett långt inlägg förut men datorn dog och ingenting sparades.

En fläkt måste man ha för någon form av luftcirkulation inuti terrariet. Annars kommer ingen ny luft in och växterna behöver ny koldioxid då den snabbt förbrukas i ett terrarium.

Lampor måste du givetvis ha. Jag har läst att de flesta köttätande växter behöver åtminstone 10 000 lumen för att växa och att 200W per m^2 rekommenderas. Eftersom du inte kan ha en särskilt stark fläkt i terrariet och samtidigt ha en hög luftfuktighet så måste du välja en typ av lampa som inte utvecklar för mycket värme. Så du får nog välja på lysrör och lågenergilampor som båda utvecklar litet värme.

Det stämmer att de inte får planteras i jord. Det måste vara ogödslad torv, men den kan med fördel blandas ut med andra saker för att förbättra mediumet. Olika arter vill ha olika medium, så om du berättar vilka du vill ha så kan jag kolla upp rekommenderade blandningar.

R/O(omvänd osmos)-vatten och destillerat vatten är det bästa för dem. Men för att få det så måste du antingen köpa ett R/O-filter eller en vattendestillator, vilka båda kostar en hel del. Skall du köpa osmosvatten eller destillerat vatten så kommer det att bli en ännu dyrare historia i slutändan. Det tredje bästa alternativet är regnvatten som är helt gratis. Det fungerar bra och har väldigt låga halter av salter.

Ju äldre frön är desto mindre är chansen att de gror. Jag har bara försökt gro köttätande växter från frö en gång och inte ett enda grodde. Jag gjorde antagligen helt fel men jag tycker det verkar svårt att odla från frö och de tar ju sådan tid på sig i början. Jag har nog inte tålamod nog till det. Du kan läsa på brutalablommors hemsida om hur man lämpligast gror fröer tror jag. Jag har för mig att det var där jag läste det.

Att ha plastpåsar över fungerar utmärkt. Jag har ett terrarium som mina har växt ur så jag kör med plastpåsar.
Nauti
CITAT (Phrosen @ 10-08-2009, 10:32) *
Tack för svaren. =)

Jag har redan beställt fröer till följande blommor:
Nepenthes Madagascariensis
Flugtrumpet/ Sarracenia Purpurea
Flugfångarväxt/ Dionaea Muscipula

Är dessa tropiska växter som föredrar terrarium?
Ska de ha lampa?

Vilka temperaturer tål dessa växter?
Bör de stå i rumstemperatur?
Kan man ha dem på fönsterbrädet och samtidigt ha fönstret öppet på natten, eller blir det för kallt för växten då?
Kan man flytta ut växten och ställa den på gräsmattan en varm sommardag? Ska den stå i direkt solljus eller i skugga?
Vad gör man med växten under en kylperiod? Ställer den i källaren?

Om växten står på fönsterbrädet, får den då näring ifrån solljuset ifall att fönstret är stängt? Blockerar glaset näringen på något vis?

Nephentes och Dionaea behöver inte någon viloperiod. Flugtrumpeten behöver det. Vissa arter kan man ha utomhus och de kan tåla ner till -30 grader.

Tropiska växter eller inte, terrarium är ändå en bra idé. Eftersom du ändå tänkt ha dem i kruka så kvittar det, då kan du bara ta ut dem ur terrariet och ställa dem utomhus på hösten tills de vissnar ner(men de får inte stå ute när det närmar sig 0°C) och sedan kan du ha dem i kylen, källaren eller var du nu har plats för dem. De behöver inget ljus men det skall inte vara frysgrader där du förvarar dem.

Vilka temperaturer de föredrar beror på var de kommer ifrån. Det är olika för olika växter och det är ju en sak du skall planera in när du skaffar terrarium. Så att du väljer arter med ungefär samma krav på miljön.

En del arter fungerar bra att ha i fönstret, andra gillar det inte alls.

Att flytta dem fram och tillbaka är ingen bra idé. I alla fall inte vad gäller Nephentes. För mig torkar alla kannor ut när jag byter miljö åt den. Jag har läst att det är ganska vanligt att det händer innan den vant sig vid den nya miljön.
De skall ha indirekt ljus och får inte stå i direkt solljus efter vad jag läst. Själv har jag haft dem i direkt solljus utan några problem.

Växter får inte näring via ljus. Det finns ingenting i ljuset förutom energi som plantorna omvandlar. Näring får köttätande växter nästan uteslutande via sina fällor.

Det finns en bra bok som besvarar alla dina frågor, jag kanske kan kolla upp vad den heter senare.

CITAT (MariaS @ 10-08-2009, 08:58) *
Osmosvatten får man bl.a. från torktumlare. Det går utmärkt att samla upp det vattnet från tumlaren och vattna köttätarna med.
Osmosvatten får man från ett R/O-filter. Från torktumlaren får man ju kondensvatten som är detsamma som destillerat vatten. Inte för att det var så viktigt men. R/O-vatten är väl renare än destillerat vatten såvitt jag vet, även om skillnaden är väldigt liten.
ängsvädd
Var får man vattnet från torktumlaren och hur gör man för att samla upp det?
Phrosen
Tack, Nauti, för de utmärkta svaren. =)

Nu har jag lite mer kött på benen inför mitt projekt.
-Jag ska även gå till biblioteket imorgon och se om de har några bra böcker.

Jag återkommer om fler frågor dyker upp.
Nauti
Jag såg nu att jag skrev fel angående Dionaea muscipula och vintervila. Den skall visst ha vintervila, jag måste ha tänkt på någon annan art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon