Hejsan.
Jag har länge gått och drömt om att ha en fin samling köttätande växter, och nu har jag bestämt mig för att göra slag i saken.
Jag har haft enstaka växter förut, men då har jag varit ung och oengagerad och misskött mina växter.
Nu tänkte jag ta reda på så mycket jag kan om dessa växter, innan jag skaffar dem.
Till att börja med så tänkte jag ha mina växter i ett "terrarium". (Om jag ska köpa ett eller försöka bygga ett själv, vet jag inte än. Jag har en arbetskamrat på jobbet som jag tror kan hjälpa mig. Fast han är på semster för tillfället.)
-Är detta en bra idé?
Jag har hört att köttätande växter trivs i hög luftfuktighet, och att terrarium är bra för att behålla hög luftfuktighet.
-Hur stort bör terrariumet vara?
Jag har tänkt att börja med cirka 10-15 växter.
-Vad ska man tänka på när man köper/bygger ett terrarium åt växter?
Ska man ha fläktar och lampor? Hur ska de sitta? Vilken sort? Osv?
Jag har hört att köttätande växter bör odlas i torv, inte planteringsjord. Stämmer detta?
Jag har även hört att man inte ska använda kranvatten, eftersom det högst sannolikt innehåller både kalk och klor, vilket tar död på växten. Däremot ska man vattna med osmosvatten. -Stämmer det? Var kan man få tag på sånt? Vad kostar det? Går det bra med någon annan typ av vatten?
Om jag köper en påse med frön, hur länge varar fröna i påsen? "Dör" de efter en viss tid? Finns det risk för att man kan få frön som redan är "döda"?
Hur många frön bör man stoppa i varje kruka? Ska man stoppa en i varje, eller flera i en och sedan plantera om?
Om man inte har ett terrarium, går det då bra att stoppa en plastpåse över krukan för att få en växthuseffekt?
Finns det någon sorts kryp som inte bör hamna i växtens "mun"? (T.ex skalbaggar eller liknande?)
Det var alla frågor jag kan komma på, på rak arm. Fler lär följa.
Tack på förhand. =)