CITAT (flaxss @ 11-08-2009, 13:32)

den kommer övervintra utan problem i vanlig rumstemperatur utan extraljus. men därefter när den blir större vill den gärna ha det svalare och extra ljus för att blomma och hålla sig frisk. frösådder brukar dock bli tåligare att växa inne åretrunt och klarar oftast av det bättre än köpta plantor så din fröplantan kan övervintra inne utan svalka i sådär 5-10år (dock ohyra kommer lättare) men den kommer inte blomma så bra utan vintervila. och en frösådd citrus har långt juvenilt ''liv'' som i sig tar lång tid på sig innan den blommar och ger någon typ av frukt. så det kan ta extra långt tid att inte få blommor om den har varmt åretrunt.
har du möjlighet till att ha det ute under den frostfria perioden, så får den vintervila ute och kan därmed övervintras inne som en vanlig krukväxt. du tar då in den innan frosten kommer.
A men va bra...då har ja inte så mycket att oroa mig för då de närmsta åren, vill lova att den växer så det knackar om ja sätter in den i mitt specialrum med massa LE lampor hehe...fick upp den 10cm på typ bara en månad. Men nu står den i köksfönstret, beskärde den i mycket tidigt växtstadie med, så den här tät och fin tycker jag...ska lägga upp en bild nu.
DSC00790.JPG ( 477.15k )
Antal nedladdningar: 56