outlaw_82
Hejsan!

Jag satte en kärna innan sommaren, och har nu ett träd som är ca 10cm högt, men vi börjar juh snart närma oss höst och vinter...hur ska jag göra då?

måste man vinterförvara så små träd också, med kall omgivning och lite ljus? Eller kan jag fortsätta ha det i köksfönstet under vintern? eller i utrymme med LE lampor? Tänker främst på om tempen måste vara låg???

tacksam för svar

/sebbe
Alexander-VG-zon3
den kommer övervintra utan problem i vanlig rumstemperatur utan extraljus. men därefter när den blir större vill den gärna ha det svalare och extra ljus för att blomma och hålla sig frisk. frösådder brukar dock bli tåligare att växa inne åretrunt och klarar oftast av det bättre än köpta plantor så din fröplantan kan övervintra inne utan svalka i sådär 5-10år (dock ohyra kommer lättare) men den kommer inte blomma så bra utan vintervila. och en frösådd citrus har långt juvenilt ''liv'' som i sig tar lång tid på sig innan den blommar och ger någon typ av frukt. så det kan ta extra långt tid att inte få blommor om den har varmt åretrunt.

har du möjlighet till att ha det ute under den frostfria perioden, så får den vintervila ute och kan därmed övervintras inne som en vanlig krukväxt. du tar då in den innan frosten kommer.

outlaw_82
CITAT (flaxss @ 11-08-2009, 13:32) *
den kommer övervintra utan problem i vanlig rumstemperatur utan extraljus. men därefter när den blir större vill den gärna ha det svalare och extra ljus för att blomma och hålla sig frisk. frösådder brukar dock bli tåligare att växa inne åretrunt och klarar oftast av det bättre än köpta plantor så din fröplantan kan övervintra inne utan svalka i sådär 5-10år (dock ohyra kommer lättare) men den kommer inte blomma så bra utan vintervila. och en frösådd citrus har långt juvenilt ''liv'' som i sig tar lång tid på sig innan den blommar och ger någon typ av frukt. så det kan ta extra långt tid att inte få blommor om den har varmt åretrunt.

har du möjlighet till att ha det ute under den frostfria perioden, så får den vintervila ute och kan därmed övervintras inne som en vanlig krukväxt. du tar då in den innan frosten kommer.

A men va bra...då har ja inte så mycket att oroa mig för då de närmsta åren, vill lova att den växer så det knackar om ja sätter in den i mitt specialrum med massa LE lampor hehe...fick upp den 10cm på typ bara en månad. Men nu står den i köksfönstret, beskärde den i mycket tidigt växtstadie med, så den här tät och fin tycker jag...ska lägga upp en bild nu.
[attachment=40161:DSC00790.JPG]
Alexander-VG-zon3
vacker planta du fått fram, ja en del citrusar växer snabbt när dom har det varmt och soligt.

sedan är Citron en hybrid så det är inte säkert att du får Citron frukter i slutändan, det man kan få när man så citronkärnor är antigen en exakt kopia av frukten man sådde från eller att den går tillbaka till någon av föräldrarna eller att det blir en ny art/hybrid. det sägs att kommer det upp två groddar ur samma kärna så får man den frukt man sådde ifrån. och vill man då ha Citron så sparar man dom där det kom två ur.
outlaw_82
CITAT (flaxss @ 11-08-2009, 15:06) *
vacker planta du fått fram, ja en del citrusar växer snabbt när dom har det varmt och soligt.

sedan är Citron en hybrid så det är inte säkert att du får Citron frukter i slutändan, det man kan få när man så citronkärnor är antigen en exakt kopia av frukten man sådde från eller att den går tillbaka till någon av föräldrarna eller att det blir en ny art/hybrid. det sägs att kommer det upp två groddar ur samma kärna så får man den frukt man sådde ifrån. och vill man då ha Citron så sparar man dom där det kom två ur.

Tack för intressant information, ja det ska bara bli kul att se om man lyckas få ett stort träd av det tillslut, allt annat är bara bonus. Shysst att ha något som man fått vara med om från scratch så att säga.
Alexander-VG-zon3
jo dom blir rätt så rejäla buskar/mini träd. 30-50cm tillväxt på en säsong kan snabbväxande citrusar få.

blommor tar rätt så långtid på sig upp till 30-40år. vanligen inom 10år dock.

MariaS
FAst jag måste få inflika, att träden är vackra att se på, även utan blommor. De läderaktiga, blanka bladen med sin svaga citrusdoft som sprider sig vid beröring, är bara det en upplevelse.

Sen tar ju inte alla arter så lång tid på sig för blomning. Det finns arter som kan gå i blom betydligt tidigare än 10 år också, men man ska inte vara bekymrad om det tar längre tid. Citrusar bara är sådana...
outlaw_82
det börjar närma sig ett år sen jag skrev i den här tråden. Eller snarare startade den. Så tänkte att jag skulle visa lite hur långt det gått med trädet jag fick upp ur citronkärnan jag satte för ett år sen.

Skickar med en bild, om jag minns hur man gjorde
outlaw_82
Och såhär ser det ut nu när 10 månader gått sen förra bilden jag laddade upp.
[attachment=50678:P1060783test.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon