CITAT (mälaröodling @ 14-08-2009, 18:55)

Tack för era tips!!!
Kul, jag har bara haft två rosenbuskar här och en av dem är faktiskt en Louise Bugnet. Eller ja, tre då, om man räknar en envis en som kommer upp underifrån altanen - jag misstänker att det är en New Dawn, en blekt rosa, nästan vit. Den verkar ju mycket lättskött :-). Men igår innan jag startade tråden var jag på plantskolan och köpte två exemplar av ...Rhapsody in Blue! Så vi har nog lika smak helt enkelt!
Den rosa prinsessan var också fin...
Kan man ha en ros som klättrar fastän muren är så låg? Den är i och för sig högre från andra sidan, då muren står i kanten på en platå så att säga. Som högst kanske den är 1,20 eller så... Men det skulle vara fint med en ros som hängde över kanten som ett vattenfall... Fast jag vet inte om de beter sig så riktigt, rosor? Och när det står att en ros fungerar som marktäckare antar jag att den har ett utbrett växtsätt, men inte att den ligger och slingrar direkt på backen, eller?
...Mera tips, någon?
Vad är snyggt att samplantera med t.ex. vita eller rosa rosor då? Lavendel? Fast de blommar ju inte så hiskeligt länge heller... Andra förslag?
Jag tror at du blir supernöjd med dina Rhapsody!
Om jag hade en snygg stenmur skulle jag testa att sätta en klätterros även om den var låg. Tänk så snyggt när rosen slingrar sig där uppe på muren. Precis som Stiffe skrev så kommer de ju att dra sig mot ljuset så man skulle kanske plantera den så långt norrut som möjligt och låta den dra sig mot ljuset.
Lavendel är snygg även när den inte blommar och blomningen är inte så kortvarig, dessutom brukar man kunna få två blomningar om man klipper ner den direkt efter den första blomningen. Med tanke på att det inte är så mycket sol där du ska plantera kanske någon annan växt skulle vara bättre. Jag tycker att astillbe är otroligt snyggt med rosor och där kan du ju sätta en mörklila eller vit tillsammans med rosa rosor. Lova att visa oss bilder sedan!