|
mälaröodling
13-08-2009, 21:49
Jag ska anlägga en ny rosenrabatt invid låg stenmur (c:a 60 cm) i (nord)ost. Rosorna kommer att stå på den sidan av muren som får minst sol, och det blir mest morgon och förmiddagssol eftersom huset skuggar under eftermiddagen. Zon 2. Jag är nybörjare, men mycket entusiastisk Tipsa mig gärna på rossorter som kan passa. Jag tycker om alla färger, men vill gärna ha med någon blålila, så då kanske man får skippa rött och satsa på vitt / rosa + blålila? Kan man blanda med några trevliga perenner eller är det bättre att låta bli? Marktäckare? Jag ser fram emot härlig rosutforskning både på nätet och sedan IRL...
AK i Sura
13-08-2009, 22:29
Det är alltid lika roligt att få läsa om andras planer. En stenmur låter snyggt, det skulle jag också vilja ha. Själv har jag inga rosor i östläge men jag har några som står i syd-väst läge som skuggas rejält av äppelträd och en del stora buskar och de verkar klara sig bra utan alltför mycket sol. Under äppelträdet har jag Rhapsody in Blue (blå) som jag gillar väldigt mycket. Sedan har jag två canadarosor Therese Bugnet (lila) och louise Bugnet (vit) som står skuggigt. Vore det inte snyggt att låta en klätterros klänga på muren? Min White New Dawn har ett ganska skuggigt läge men växer på och blommar som bara den. Bifogar några bilder, hittade dock ingen på Theres Bugnet [attachment=40364:0807Rhapsodyhela.jpg] Rhapsody in Blue [attachment=40365:0907loui...netclose.jpg] Louise Bugnet [attachment=40366:090810whitenewdawn.jpg] White New Dawn
AK i Sura
13-08-2009, 22:39
Glömde! Jag tycker att det är snyggt att blanda rosor och perenner men det är väl en smaksak. Med lite perenner så har man snygga rabatter även om rosorna skulle ta en paus. Det finns ju så många fina perenner för alla lägen! [attachment=40367:0907raba...tillbemm.jpg]
Jag fick en "Princess Alexandra" i present i somras som just nu i en stor korg rätt i öster och får morgonsol och fram till lunch. Den har vuxit och blommar för fullt. Är en praktfull och väldigt vacker nästan sirisfärgad ros. Du får väl prova dig fram och flytta dem om det visar sig inte fungera. Lycka till!
Princess Alexandra of Kent Denna ros är uppkallad efter prinsessan Alexandra, kusin till drottning Elizabeth II. Hon är en entusiastisk trädgårdsmästare och stor rosälskare. Rosen som bär hennes namn har ovanligt stora blommor av vackert, varm rosa färg. Blomman är tätt fylld och djupt skålformad. De yttre kronbladen har en ljusare rosa nyans vilket skapar en mycket behaglig effekt. Trots blommornas storlek är de aldrig klumpiga. Busken är mycket välformad och på grund av dess storlek rekommenderas plantering i grupper om tre eller fler. Det ger ett väl balanserat intryck av blomning och bladverk. Blommorna har en utsökt frisk terosdoft, vilken så småningom förändras helt till en doft av citron när blomman åldras för att till sist även dofta en aning av svarta vinbär. En kraftigt återblommande, mycket frisk ros som tillhör Leandergruppen. 1,2m hög och 0,9m bred. Härdig till zon 3-4.
mälaröodling
14-08-2009, 17:55
Tack för era tips!!!
Kul, jag har bara haft två rosenbuskar här och en av dem är faktiskt en Louise Bugnet. Eller ja, tre då, om man räknar en envis en som kommer upp underifrån altanen - jag misstänker att det är en New Dawn, en blekt rosa, nästan vit. Den verkar ju mycket lättskött :-). Men igår innan jag startade tråden var jag på plantskolan och köpte två exemplar av ...Rhapsody in Blue! Så vi har nog lika smak helt enkelt!
Den rosa prinsessan var också fin...
Kan man ha en ros som klättrar fastän muren är så låg? Den är i och för sig högre från andra sidan, då muren står i kanten på en platå så att säga. Som högst kanske den är 1,20 eller så... Men det skulle vara fint med en ros som hängde över kanten som ett vattenfall... Fast jag vet inte om de beter sig så riktigt, rosor? Och när det står att en ros fungerar som marktäckare antar jag att den har ett utbrett växtsätt, men inte att den ligger och slingrar direkt på backen, eller?
...Mera tips, någon?
Vad är snyggt att samplantera med t.ex. vita eller rosa rosor då? Lavendel? Fast de blommar ju inte så hiskeligt länge heller... Andra förslag?
 Hmm, nordöstläge... Då¨kommer rosorna att sträcka sig åt söder el någon likn riktning där sol och blå himmel finns mest. Självklart blir denna "sträckolin"-effekt tydligare ju större rosorna är. Alltså föreslår jag mindre buskrosor, si så där runt metern, för att det inte ska bli så tydligt markerat. => Belle de Crezy. Dessutom tycker jag personligen att det är snyggare när en stenmur lyser fram mellan rosorna, eftersom brytningen mellan hård grå sten och mjukt grönt bladverk och rosa blommor ger en uppfriskande kontrastverkan som lyfter fram båda materialen. (Klassiska mellanrosa rosor mot en grå stenmur tycker jag personligen är snyggast, men lyckligtvis funkar det utmärkt med vilken normal rosfärg som helst). /S
AK i Sura
15-08-2009, 21:38
CITAT (mälaröodling @ 14-08-2009, 18:55)  Tack för era tips!!!
Kul, jag har bara haft två rosenbuskar här och en av dem är faktiskt en Louise Bugnet. Eller ja, tre då, om man räknar en envis en som kommer upp underifrån altanen - jag misstänker att det är en New Dawn, en blekt rosa, nästan vit. Den verkar ju mycket lättskött :-). Men igår innan jag startade tråden var jag på plantskolan och köpte två exemplar av ...Rhapsody in Blue! Så vi har nog lika smak helt enkelt!
Den rosa prinsessan var också fin...
Kan man ha en ros som klättrar fastän muren är så låg? Den är i och för sig högre från andra sidan, då muren står i kanten på en platå så att säga. Som högst kanske den är 1,20 eller så... Men det skulle vara fint med en ros som hängde över kanten som ett vattenfall... Fast jag vet inte om de beter sig så riktigt, rosor? Och när det står att en ros fungerar som marktäckare antar jag att den har ett utbrett växtsätt, men inte att den ligger och slingrar direkt på backen, eller?
...Mera tips, någon?
Vad är snyggt att samplantera med t.ex. vita eller rosa rosor då? Lavendel? Fast de blommar ju inte så hiskeligt länge heller... Andra förslag? Jag tror at du blir supernöjd med dina Rhapsody! Om jag hade en snygg stenmur skulle jag testa att sätta en klätterros även om den var låg. Tänk så snyggt när rosen slingrar sig där uppe på muren. Precis som Stiffe skrev så kommer de ju att dra sig mot ljuset så man skulle kanske plantera den så långt norrut som möjligt och låta den dra sig mot ljuset. Lavendel är snygg även när den inte blommar och blomningen är inte så kortvarig, dessutom brukar man kunna få två blomningar om man klipper ner den direkt efter den första blomningen. Med tanke på att det inte är så mycket sol där du ska plantera kanske någon annan växt skulle vara bättre. Jag tycker att astillbe är otroligt snyggt med rosor och där kan du ju sätta en mörklila eller vit tillsammans med rosa rosor. Lova att visa oss bilder sedan!
Erika i Sandviken
16-08-2009, 06:19
Och jag skulle kanske ha satt en och annan Rhapsody In Blue ,den är för övrigt enormt snygg ihop med bla gult. MEN jag skulle ha satt Klematis som jag hade låtit krupit fritt på muren,detmåste ju bli jätte fint.
AK i Sura
16-08-2009, 06:59
CITAT (Erika i Sandviken @ 16-08-2009, 07:19)  Och jag skulle kanske ha satt en och annan Rhapsody In Blue ,den är för övrigt enormt snygg ihop med bla gult. MEN jag skulle ha satt Klematis som jag hade låtit krupit fritt på muren,detmåste ju bli jätte fint. Ja självklart, clematis blir ju supersnyggt på muren och de finns ju i massor av fina färger och former!
mälaröodling
25-08-2009, 21:14
OK såhär blir det, tror jag:
Constance Spry* får klättra på båge på båda sidor om en öppning i muren (till trappa). De flankeras på bda sidor av Rhapsody in Blue*. Sedan kommer (på vänster) Karen Blixen*, följd av Bering Renaissance. Därefter en Hippolyte*. Till höger följs Rhapsodyn av en annan Bering Renaissance / Blue Moon / the Scotsman och sedan en klätterros, troligen Russelliana (multiflora). Den möter Ilse Krohn Superior* på en annan båge. Ev. flyttar jag min Louise Bugnet så att den får stå inte vid muren, men ändå lite vid sidan av.
Jag har planterat dem med asterix efter. Alla kunde jag inte få tag i nu.
Kompletterar med klematis (skaffade nu en småblommig mycket mörkt lila, Romance kanske den hette?) och lavendel efter hand tror jag... Ska ta lite sticklingar från mina lavendel för att dryga ut... Det finns plats för lite andra trevliga perenner också....
Synpunkter och tips tas alltjämt tacksamt emot!
Och för övrigt har jag fått veta att det är mycket bra läge för rosor. Skuggan faller inte förrän vid 16 på e.m. nu, och muren kommer ju att lagra värme.
AK i Sura
26-08-2009, 21:04
Oj vad läckert det låter! Ser med spänning fram emot bilder nästa år. Constance Spry är nog en av mina absoluta favoritrosor trots att den bara blommar en enda gång.
mälaröodling
26-08-2009, 21:20
Jamen nu först fick jag upp ögonen för Stiffes inlägg! Belle de Crezy, den är ju fantastisk!
Ja visst är den. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|