|
mälaröodling
13-08-2009, 21:49
Jag ska anlägga en ny rosenrabatt invid låg stenmur (c:a 60 cm) i (nord)ost. Rosorna kommer att stå på den sidan av muren som får minst sol, och det blir mest morgon och förmiddagssol eftersom huset skuggar under eftermiddagen. Zon 2. Jag är nybörjare, men mycket entusiastisk Tipsa mig gärna på rossorter som kan passa. Jag tycker om alla färger, men vill gärna ha med någon blålila, så då kanske man får skippa rött och satsa på vitt / rosa + blålila? Kan man blanda med några trevliga perenner eller är det bättre att låta bli? Marktäckare? Jag ser fram emot härlig rosutforskning både på nätet och sedan IRL...
AK i Sura
13-08-2009, 22:29
Det är alltid lika roligt att få läsa om andras planer. En stenmur låter snyggt, det skulle jag också vilja ha. Själv har jag inga rosor i östläge men jag har några som står i syd-väst läge som skuggas rejält av äppelträd och en del stora buskar och de verkar klara sig bra utan alltför mycket sol. Under äppelträdet har jag Rhapsody in Blue (blå) som jag gillar väldigt mycket. Sedan har jag två canadarosor Therese Bugnet (lila) och louise Bugnet (vit) som står skuggigt. Vore det inte snyggt att låta en klätterros klänga på muren? Min White New Dawn har ett ganska skuggigt läge men växer på och blommar som bara den. Bifogar några bilder, hittade dock ingen på Theres Bugnet [attachment=40364:0807Rhapsodyhela.jpg] Rhapsody in Blue [attachment=40365:0907loui...netclose.jpg] Louise Bugnet [attachment=40366:090810whitenewdawn.jpg] White New Dawn
AK i Sura
13-08-2009, 22:39
Glömde! Jag tycker att det är snyggt att blanda rosor och perenner men det är väl en smaksak. Med lite perenner så har man snygga rabatter även om rosorna skulle ta en paus. Det finns ju så många fina perenner för alla lägen! [attachment=40367:0907raba...tillbemm.jpg]