I många många år har jag velat ha ett växthus men de hus vi ägt har inte haft trädgårdar som har passat in i storlek eller läge. men nu som sagt är ett växthus beställt och ska komma vecka 35.
Efter mycket arbete så bestämde vi oss för ett växthus från Willab som heter Euro-Serre Gothic. Den har en murad grund och man kan välja höjden på grunden.
Vi har en delvis bergstomt och därför valde vi en mur av lekablock som är 43 cm hög som vi anpassade till miljön. På framsidan av växthuset syns muren helt, på sidorna lite mindre och baktill minst.
Euro-Serre Gothic har smala säkerhetsglas som är 36 cm breda vilket ger en charmig stil. Vårt växthus är i storleken 309 x 457 vilket blir ca 14,1 i kvm invändigt. Sidohöjden är som lägst 215 cm och nockhöjden 287 cm. Vi har även som tillval en dubbel slagdörr.
Grunden är klar och stenplattorna som vi valt att ha på golvet är lagda och nu väntar vi "bara" in växthuset.
Vi har valt att låta kunniga grabbar sätta upp växthuset åt oss. Visst kostar det pengar att anlita folk men tappar vi en glassektion blir det dyrt för oss medans grabbarna har försäkring
Ett annat plus är ju att dom sätter upp det på max 2 dagar

Nu till mitt största dilemma, jag har ju aldrig haft ett växthus förut och vet inte vilka problem som kan uppstå, men antar att det tar flera år att lära sig av misstagen
Vad ska jag odla? Jo
Tomater i flera färger o storlek
Chili, flera sorter, starka o milda
Slanggurka
Citron
Basilika
Aubergine
Oliver
Druvor
Vad mer? oj oj oj, det finns mycket att odla men för t ex persilja, andra kryddor o vitlök, är det bättre att ha odlingsbäddar utanför växthuset eller går det bra att driva upp i växthuset?
Växthuset kommer inte att vara uppvärmt under vinterhalvåret.
Alla tips o råd välkomnas