ingaröbo
I många många år har jag velat ha ett växthus men de hus vi ägt har inte haft trädgårdar som har passat in i storlek eller läge. men nu som sagt är ett växthus beställt och ska komma vecka 35.
Efter mycket arbete så bestämde vi oss för ett växthus från Willab som heter Euro-Serre Gothic. Den har en murad grund och man kan välja höjden på grunden.

Vi har en delvis bergstomt och därför valde vi en mur av lekablock som är 43 cm hög som vi anpassade till miljön. På framsidan av växthuset syns muren helt, på sidorna lite mindre och baktill minst.

Euro-Serre Gothic har smala säkerhetsglas som är 36 cm breda vilket ger en charmig stil. Vårt växthus är i storleken 309 x 457 vilket blir ca 14,1 i kvm invändigt. Sidohöjden är som lägst 215 cm och nockhöjden 287 cm. Vi har även som tillval en dubbel slagdörr.

Grunden är klar och stenplattorna som vi valt att ha på golvet är lagda och nu väntar vi "bara" in växthuset.

Vi har valt att låta kunniga grabbar sätta upp växthuset åt oss. Visst kostar det pengar att anlita folk men tappar vi en glassektion blir det dyrt för oss medans grabbarna har försäkring tummenupp.gif

Ett annat plus är ju att dom sätter upp det på max 2 dagar bravo.gif

Nu till mitt största dilemma, jag har ju aldrig haft ett växthus förut och vet inte vilka problem som kan uppstå, men antar att det tar flera år att lära sig av misstagen -cry-.gif

Vad ska jag odla? Jo

Tomater i flera färger o storlek
Chili, flera sorter, starka o milda
Slanggurka
Citron
Basilika
Aubergine
Oliver
Druvor

Vad mer? oj oj oj, det finns mycket att odla men för t ex persilja, andra kryddor o vitlök, är det bättre att ha odlingsbäddar utanför växthuset eller går det bra att driva upp i växthuset?

Växthuset kommer inte att vara uppvärmt under vinterhalvåret.

Alla tips o råd välkomnas thanks.gif

MariaS
Välkommen till forumet.

Sätter direkt en parentes till citronen och oliven. Det kommer bli för varmt för dem i ett växthus under sommaren och aldeles för kallt på vintern...

Sätt dem istället utanför växthuset fram tills det börjar bli minusgrader. Citronen tar du in innan och oliven efter första frost. Däremot kan du nyttja växthuset tidigt på våren och sent på hösten för dessa växter. Eftersom du har så hög mur, kommer den att värma lite även om det är minusgrader utanför på nätterna.
Åsa, mälardalen zon 2
Citronen(+oliven) kan du ha ute på sommaren så det är onödigt att låta det ta upp plats + citrusväxter drar ofta på sig en massa ohyra typ ullöss, sköldlöss och spinn. Eftersom du ju inte ska ha någon uppvärmning kan du ju inte heller övervintra det i växthuset.

Persilja och vitlök kan du odla utanför växthuset, de lär må bättre där än i växthus (även om jag kommer sätta min vitlök i ett hörn i växthuset men det är bara för att mina odlingsbänkar är ruttna och det ska göras nya. Odlingen i växthuset är mera för att hålla kvar sorten så jag slipper leta nytt utsäde)

Om du har jordbäddar kan du även starta en primörodling tidigt på säsongen direkt då marken tinar så att du kan skörda sallat, rädisor och liknande under våren.

Några missar man som nybörjare gör är att vattna på kvällen, inte vädra tillräckligt mycket + att inte skugga ifall växthuset sitter mycket soligt.

+Odla en vinranka som är härdig hos dig + mjöldaggsresistent + INTE en staketvindruva
ingaröbo
Oh vad snabbt jag fick svar smiley_small_hug.gif

Jag glömde säga att jag har mycket bra möjligheter att övervintra växter, precis som vi tidigare har gjort, i ett källarförråd med lite värme och lite ljus. Olivträdet har övervintrat i detta utrymme och ALLA pelargonerna i flera års tid.

Ett citronträd ska jag köpa nytt nästa vår/sommar för det vi hade för 10 år sedan fick nån konstig sjukdom så jag kastade den.

Jag har även funderingar på att fixa odlingsbäddar utanför växthuset för kryddor av olika slag, man kan väl göra dom av pallkragar? Ska jag odla vitlöken och alla andra kryddor utanför växthuset?

Åsa: ska jag köpa druva för växthus eller är det bättre att plantera staketdruva utanför växthuset för att spara plats inne?
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan ju ha både och, staketvindruvor smakar ju inte riktigt som vanliga vindruvor och de växer för kraftigt och buskigt för ett växthus + de har kärnor. I växthuset kan man ju ex. ha någon kärnfri och söt dessertdruva ex. Himrod.
Alexander-VG-zon3
Citroner och Oliver kommer må prefekt i ett växthus på sommaren, för varmt knappast. är det över +55c kommer det bli för varmt för oliven och citronen annars inte!. och kan du övervintra dom utan problem så kör på det. Citron har sin tillväxt temp på +20c +35c ! och Oliven klarar av att växa i ännu högre temperatur. och skulle det nu bli förvarmt så vilar dom och tar det lugnt och börjar växa när det blivit svalare.

jag tycker du ska odla vad du vill om du har plats för det, fikon, citrusar och oliver odla vad du vill i ditt växthus dom kommer trivas där utmärkt. andra roliga ''fruktväxter'' är passiflora dock blir dom lika stora som vindruva. och vill du odla vindruva i växthuset så gör det men välj en sort som passar för växthus odling.

skulle du råka få ohyra så finns det bra biologiksbekämpning som är bra att ha i växthus

http://www.nyttodjur.se/

det finns mycket roligt du kan odla där även under sommaren men det beror ju på vad du vill inrikta dig på ?

exotiska och roliga frukt och bärträd eller grönsaker för självförsörjning ?
Digger
CITAT (ingaröbo @ 15-08-2009, 15:02) *
Vad ska jag odla?

Mitt bästa tips: odla själen! Sätt in ett bord och några stolar också, gör plats att njuta! Underbart att sitta där i värmen på kvällen när det börjar bli lite kyligare ute.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Digger @ 15-08-2009, 18:18) *
Mitt bästa tips: odla själen! Sätt in ett bord och några stolar också, gör plats att njuta! Underbart att sitta där i värmen på kvällen när det börjar bli lite kyligare ute.

odla för själen är för mig att odla växter wub.gif
ingaröbo
I fredags sattes stommen till vårat växthus upp och i morgon tisdag ska glas o odligsbädd o övrig inredning sättas upp. Oturligt nog så börjar jag att jobba i morgon, när jag kommer hem så är det förhoppningsvis klart o jag kan flytta in mina uppdrivna plantor. Gissa om jag är glad nu bravo.gif
MariaS
CITAT (ingaröbo @ 31-08-2009, 17:17) *
I fredags sattes stommen till vårat växthus upp och i morgon tisdag ska glas o odligsbädd o övrig inredning sättas upp. Oturligt nog så börjar jag att jobba i morgon, när jag kommer hem så är det förhoppningsvis klart o jag kan flytta in mina uppdrivna plantor. Gissa om jag är glad nu bravo.gif

GRATTIS! Än är det ju lite odlingssäsong kvar. Är du snabb hinner du dra en omgång basilika i ditt nya växthus!
ingaröbo
Basilika, ska försöka ta skott på dom jag har! Den brokbladiga basilikan är i alla fall jätteenkel att ta skott på.

Hur är det med pelargonerna som jag har ute nu, trivs dom att få komma in i växthuset?

Jag har 2 plantor av slanggurka som jag genast ska ställa in där och så tomaterna förstås. Både slanggurkan o tomaterna har vi skördat av under sommaren och nu kanske vi hinner med en skörd till?

Hur är det med rosmarin och timjan som jag i kruka utomhus, mår dom bra av att flyttas in? Olivträdet som aldrig har gett frukt men som har blommat några gånger, vill den in nu?

Alltså, jag har aldrig haft växthus så jag vet inte hur det funkar så tips tas gärna emot.
MariaS
CITAT (ingaröbo @ 31-08-2009, 20:01) *
Basilika, ska försöka ta skott på dom jag har! Den brokbladiga basilikan är i alla fall jätteenkel att ta skott på.

Hur är det med pelargonerna som jag har ute nu, trivs dom att få komma in i växthuset?

Jag har 2 plantor av slanggurka som jag genast ska ställa in där och så tomaterna förstås. Både slanggurkan o tomaterna har vi skördat av under sommaren och nu kanske vi hinner med en skörd till?

Hur är det med rosmarin och timjan som jag i kruka utomhus, mår dom bra av att flyttas in? Olivträdet som aldrig har gett frukt men som har blommat några gånger, vill den in nu?

Alltså, jag har aldrig haft växthus så jag vet inte hur det funkar så tips tas gärna emot.

Pellisarna gillar växthus. På den tiden jag fortfarande hade plats för såna, bodde de i växthuset året runt (lite värme på vintern)

Både gurka och tomat lär eftermogna finfint i växthuset. Glöm inte att vädra bara.

Timjanen kan du plantera direkt i marken ute, den är inte så förtjust i värmen i ett växthus, ens på vintern. Rosmarinen kan du ha ute så länge du vågar, sen ska den övervintras frostfritt, gärna i en källare där det är lite fuktigare luft. Lika för olivträdet, det kan stå ute ett tag till.

En liten fråga också... Tänker du ha någon värme i växthuset i vinter? Om du tänker ha det frostfritt där över vintern, kan du flytta in både rosmarin och oliv där senare i höst. Möjligen kan timjanen gå då också, men skugga då timjanen om det blir soliga dagar i vinter.

ingaröbo
Nu är växthuset på plats sedan ett par veckor tillbaka o vi är mycket nöjda. Snyggt, hög nockhöjd o rymligt.

Köpte en värmefläkt och ett lysrör i förra veckan så förhoppningsvis förlängs säsongen lite i alla fall.
Tomaterna, paprikan, chilin och slanggurkan växer vidare. Har även burit några pelargoner och Bouganvillan.

Strömmen är påkopplad och nu väntar vi in rörisen som får fixa att det blir vatten indraget. Återstår också att inköpa en liten stol med bord så att jag kan sitta där och njuta.

Körsbärstomaterna spricker, varför gör dom det?
MariaS
CITAT (ingaröbo @ 18-09-2009, 19:11) *
Körsbärstomaterna spricker, varför gör dom det?

För mycke vatten nu när de ska mogna. Så här års är det lämpligt att dra ner på vattningen, så mognar fler tomater lite fortare, när solen väl visar sig.

Visst är det skönt att ha fått växthuset på plats. Att man får släpa lite vatten tills röris har kommit, är det värt...
Alexander-VG-zon3
CITAT (ingaröbo @ 31-08-2009, 20:01) *

olivträd, rosmarin, timjan mår likabra där inne som pelargon. kan du ha timjanen ute så plantera ut den annars kan den övervintra inne i växthuset bland resten. är det frostfritt så övervintrar oliv, rosmarin jätte bra där inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon