Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tacksam för förslag på lämplig ros
          Stiffe
          Inlägg 23-08-2009, 00:56
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Vill du ha en tidstypisk häck/rabatt så ska du ha gammaldags rosor (<1867). Exempelvis:
          Rose de Recht
          Mme Boll
          Stanwell Perpetual
          som alla är remonterande, väldoftande och blir måttligt stora.
          /S

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 23-08-2009, 08:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Stiffe @ 23-08-2009, 01:56) *
          Vill du ha en tidstypisk häck/rabatt så ska du ha gammaldags rosor (<1867). Exempelvis:
          Rose de Recht
          Mme Boll
          Stanwell Perpetual
          som alla är remonterande, väldoftande och blir måttligt stora.
          /S

Ja, det är sant och utav dem kan jag bara tänka mig 'Rose de Resht' som växer snyggt och sammanhållet, men som jag tycker har liiiite fel färg till ett rött tegelhus.... g.gif

'Mme Boll' tycker jag växer lite glest...? Min får dessvärre sfs också.
          'Stanwell Perpetual' är en härligt doftande ros som har väldigt veka grenar och har tendens att bli bred och platt när det regnar om inte annat:D

Med tanke på den långa rabatten, så kanske man måste tänka sig häckplantor? Det blir iaf lite billigare - eller är det jag som tänker snålt?! tongue.gif

Inte lätt att välja och inte är det mitt "problem" heller, men jag tycker det är roligt att prata rosor!

Redigerat av Christina i Taxinge~: 23-08-2009, 08:35

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Ezereht
          Inlägg 23-08-2009, 12:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag har inte stanwell, men håller med om att mme boll inte skulle vara mitt förstahandsval. Jag har den och Rose de Recht, och den senare är mycket finare i formen och blommorna håller bättre. Mme Boll har en tendens att kliba ihop här så jag får peta upp blommorna, och sen står dom inte lägne innan dom trillar pinn och ser skräpiga ut (blommorna). Det vackraste med Mme Boll är bladen. Dom har en rosa rand längs bladskaftet.

Även om man vill ha en tidstypisk rabatt kan man ha moderna rosor, men då välja de moderna som ser lite "ljuvligt romantiska" ut.

Men varför göra allt på en gång? Kanske göra lite i omgångar, då hinner du se lite hur plantorna utvecklar sig och hur det blir, vad du tycker mest om. Det kan nog också vara fint att blanda lite, det låter som det finns många rosor du gillar, då kan du ju ta dem alla wink.gif

Thé gjorde ju ett långt "staket" av armeringsjärn, och planterade rosor mot, alla möjliga! Visst kanske kräver lite mera arbete och eftertanke, kanske bra idé att kika i Lars åke Gustavssons bok "buskrosor" Rosor för Nordiska trädgårdar. Men även en helt nybörjare på rosor kan ju läsa in sig på ämnet och lära sig, så gör jag, och jag tycker det är halva nöjet. Att få lära sig mer under resans gång.

Jag letade tex. halft ihjäl mig för att hitta Marie Bugnet eftersom jag sett att blomman är vackrare i formen än Louise Bugnet. Bara för att efter att planterat den upptäcka att den är SUPERTAGGIG och Louise Bugnet knappt har en tagg alls. Gissa vilken jag skulle valt i dag? cool.gif

Men att ta några härdiga friska saker bland dem Kajsa rekommenderade är nog bra. När en del rosor är tråkiga eller man blir less dem är det skönt att ha "de gamla hederliga" att titta på och trösta sig med.

Redigerat av Ezereht: 23-08-2009, 12:40

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          gulmåra
          Inlägg 23-08-2009, 12:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Hej Brittan!

Vilken lycka att ha 40 meter rabatt/häck att fylla med rosor! wub.gif

Men om jag var du så skulle jag inte ha så bråttom med att välja. Passa på att njuta av att du har så mycket plats att fylla på med rosor. Börja med några stycken du faller för efter tips både här och i rosböcker. Besöka Cedergrens i Råå, Fredriksdals trädgård, Flora Linnea för att se rosor i verkligheten. Verklighet och bilder skiljer sig ofta. Alltid bra att se hur rosorna växer. Jag tycker inte att alla rosor behöver vara av samma sort och höjd. Däremot att färgerna harmonierar.
          I väntan på alla val av rosor kanske du kan fylla upp med tåliga perenner och/eller gräs om du vill att det ska se färdigt ut snabbt. Kostar ju en del med många rosor...

Skåne, detta land där allt växer som man stoppar i jorden, flirting.gif där skulle jag titta på Austinrosor och Portlandrosor med doft i första hand när du inte vill att de ska bli så höga och även rosor med vackra nypon.

Citera
          Stiffe
          Inlägg 23-08-2009, 22:07
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Och, inte minst, prata med Krister (Cedergren). Han vet massor som vi amatörer aldrig kommer i närheten av. yes.gif T ex tillgänglighet & priser på plantor. Vilka rosor som fungerar var, såsom som häckrosor och lokalt (klimatologiskt) i skåne. Det må vara att skåne uppfattas som enhetligt, milt och växtvänligt av upplänningar, men så är det faktiskt inte nödvändigtvis. no.gif
          /S

Citera
          Bassam
          Inlägg 24-08-2009, 00:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Nästan alla rosor behöver bra sol , om man har bra sol så du kan välja vad som helst.

H :Bassam

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 12:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon