Ja, jag kan ju inget annat göra än att stämma in i hyllningarna till dig Ingo!:wub:
Undrar om du kan förstå HUR mycket det betyder att få stöd av "manssidan" just i frågor som dessa?
Och du är verkligen en värdig representant. Ditt sätt att uttrycka dig på och ditt sätt att resonera är så himla klokt och bra! Jag tänker då främst på dina inlägg i den andra tråden ovan, (nedan?)som handlar om sexhandel. Tack ska du ha!
Det räcker ju med att ha lite hjärna och fantasi, som du, för att kunna "översätta" domstolarnas sätt att resonera till andra typer av brott:
(jag menar: alla är väl lika inför lagen?)
"Han SÅG FAKTISKT UT som om han VILLE att jag skulle ta hans mobiltelefon och plånbok! Vad ska man annars tro?
Han hade ju inte kavajen knäppt, ju! Han var packad och vinglade runt och är man så dum så man går ut på stan packad med oknäppt kavaj och flashar med plånböcker å allt, då får man faktiskt skylla sig själv! Han VILLE JU bli rånad. Man kunde se mobilen i innerfickan. Fattar ni att han själv VILLE bli rånad då?
Sedan skrek han ju inte ett endaste dugg faktiskt när vi tog den. Hur skulle jag ha kunnat FÖRSTÅ att han inte ville bli rånad då?!
Jag hade faktiskt kniv och var j'**-ligt hotfull. Det var alla mina kompisar också. Han borde alltså ha fattat att det handlade om RÅN då! Vilket det inte gjorde eftersom han inte protesterade eller gjorde motstånd..."
Så många kvinnor i min omgivning har reagerat
så starkt på just denna dom. Det förefaller vara ett slags uppdömt raseri över alla de domar vi har kunnat följa genom åren, där brottsoffret (det kvinnliga brottsoffret)
har skuldbelagts för sin klädsel, sitt beteende, sin tidigare historia och sin berusningsgrad! Det är verkligen helt sjukt på vilket sätt kvinnosynen manifesteras gång på gång i våra domstolar!
Du är modig och klok du Ingo, och det ska du ha all heder för! Hoppas även att min lille kille blir en modig, klok och MÄNSKLIG man!
Man behöver inte vara en "plyschmjukispappa" för att fördöma det som har hänt!
Sanna