|
*Felix matte*
06-11-2003, 09:05
Domen en skymf mot män skriver Christina Larsson AB. Jag håller med henne. Vad tycker du? Skriv på du också!
Hörde på Efter3 igår där en polis förklarade att detta är de här männens sätt att leva. Kriminalitet i allmänhet, förnedring av tjejer/kvinnor, dyra bilar och resor till Thailand. Såna här våldtäkter är antagligen vardagsmat för dom. För jävligt rent ut sagt att såna s.k. män över huvud taget finns till!
Hej Det är fruktansvärt.Att man får skylla sig själv lever kvar än. Vill ge ett boktips ang. detta. En viktig men hemsk bok som heter "Flickan och skulden" (tappade namnet på författaren precis) där författaren forskat på ämnet domar för våldtäkter.Domsluten handlar fortfarande om hur vad kvinnan hade på sig, har druckit, om hon gick ensam osv. Vid vilket annat brott lägger men skuld på brottsoffret?
Vänligen Siri
Tack för tipset!
Jag måste säga att detta var det bästa den tidningen gjort på länge!
Mariann
06-11-2003, 10:27
Skriver givetvis på.
Jag brukar aldrig skriva på när det gäller dömanden av andra och jag inte tagit del av rättegångsprotokoll, förhörsprotokoll mm men denna gång gjorde jag det. Jag vill definitivt se ändring i hur man ser på ansvar i samband med våldtäkter och sexuellt utnyttjande.
Motsvarigheten till den dom som föll denna gång är att ett gäng kvinnor ser en kraftigt berusad man. Samlar ihop några tjejer till och slår ned honom med påkar. Efteråt: "Jaså, ville han inte bli nedbankad, vi tyckte det såg så ut, han var så inbjudande, ingav oss sådan lust och gjorde faktiskt inte motstånd heller!"
Ja, intressant är att lagens grundinställning är den att kvinnor alltid är tillgängliga om dom inte uttryckligen säger eller visar på motsatsen. Ungefär som om man skulle vara tvungen att ständigt gå omkring med en skylt som säger " Jag vill inte bli väskryckt, tack!" Mycket märkligt.
Gunilla
Jag blir så upprörd så jag knappt finner ord! Vilken fruktansvärd kvinnosyn! Vad är det för ett samhälle vi lever i egentligen... utvecklingen går ju bakåt! Läste i en annan tråd att våldtäkt inom äktenskap var tillåtet ända fram till 1965... Jag har naturligtvis skrivit på.
CITAT (Cilla @ 06-11-2003, 11:16) Jag brukar aldrig skriva på när det gäller dömanden av andra och jag inte tagit del av rättegångsprotokoll, förhörsprotokoll mm men denna gång gjorde jag det. Jag vill definitivt se ändring i hur man ser på ansvar i samband med våldtäkter och sexuellt utnyttjande. Brukar inte heller förrän jag har "alla fakta", vilket är svårt. I detta fall räcker de fakta jag har anser jag. Upprörd ända in i själen, även över mig själv faktiskt!! Min första ögonblickliga tanke när jag hörde om detta var nämligen: "Hur dum får man bli?" Och då menade jag inte männen! Så djupt rotade är de fördomar vi har. För att slippa en massa elaka påhopp: Självklart tar jag till 100% avstånd mot denna dom, och hade redan skrivit på! Ville bara visa på att trots att jag själv är kvinna, dömer jag — även om det i detta fallet handlade om bråkdels sekund.
Det är många skrivelser som cirkulerar angående detta just nu. Detta blev den tredje listan gällande detta sjuka domstolsbeslut som jag skrev på inom loppet av två dagar. Ett kvinnoförbund har en lista, en privat lista startad av några arga tjejer kom farande på mailen och så nu Aftonbladets. Det blir säkert fler listor och protester innan den här saken är utagerad. Men inte kommer det innebära någon skillnad, den saken vågar i alla fall inte jag hoppas på. Men protestera det tänker jag göra! Har funderat mycket på några av de uppgifter som kommit fram...att de hade bjudit in en vilt främmande taxichaufför, att man hade hittat 59 olika (!!!) "fläckar" på lakanet, men framför allt att de INTE FATTADE ATT HON INTE VILLE!!! Klart man vill bli utnyttjad av 5 - 6 vilt främmande karlar 59 gånger!!! Visst. Det är ju varje kvinnas dröm. Precis som i porrfilmerna. Fy f*n rent ut sagt! Sanna
ja jag har skrivit på självklart ja man undrar om inte männen reagerar lika starkt iallafall borde dom män som är män göra det de e väl fanken att man inte som kvinna ska kunna gå ifred utan rädsla oförståeligt är det jag fattar det inte o att dom som gör sådant överhuvudtaget kan ens tänka tanken att vara med på en sådan sak det är obegripligt FY FAN
Kristina i Skåne
06-11-2003, 16:04
Jag har också skrivit på... Det är så trist för detta händer gång efter annan... Att det fortfarande anses vara kvinnans fel... Jag bler så f-bannad
Har en dotter som är 17 år och jag är alltid orolig att något ska hända. Har skrivit på, självklart.
Har också skrivit på. Obegriplig dom. Bara en sån sak som att männen bjöd in andra män att delta visar ju att dom tyckte att det var dom som hade kontroll och inte hon. Om hon ville eller inte intresserade dem inte.
Veganvarg
06-11-2003, 17:58
Självklart skriver man på!
Det som upprör mig absolut mest är dock inte våldtäktsmännens beteende, utan rättens.
Våldtäktsmännen kan ju varit drogpåverkade, utsatta för våld i barndomen, psykiskt störda osv. Jag försvarar dem absolut inte, och de bör hållas borta från samhället LÄNGE och verkligen få lära sig att de gjort fel..
Men det som verkligen gör mig riktigt mörkrädd att av vuxna, utbildade männsikor, som är satta att försvara de små och svaga, så totalt rättfärdigar våldtäkt, och t.o.m tänker belöna våldtäktsmännen! Det får mig att vilja spy!
Jag vill inte leva i en värld där kvinnor är så lite värda att de inte ens har rätt att bestämma över sin egen kropp. *ledsen*
Jag förstår så väl kvinnor som väljer att leva i lesbiska relationder, då det finns ett sånt utbrett förakt mot kvinnor!!!
*Felix matte*
06-11-2003, 19:41
Skönt att åtminstone en Man vågar öppet ställa sig upp och protestera. Du är ett föredöme Ingo.
Det är hemskt! Vi tycks gå bakåt i utvecklingen, inte framåt. Vi kvinnor får inte tolerera det här! Inte männen heller för den delen! Avskyvärt att detta kan ske! Vilka rent bedrövliga attityder mot kvinnor som florerar i vårt samhälle. Har naturligtvis skrivit på, men helst så vill jag ut på barrikaderna när jag hör sådant här.
Jag har också skrivit på. Man blir så himlöa arg, men mest över att det uppenbarligen är fel människor som sitter i rätten, håller helt med veganvargen! Det blir alltför ofta så här i våldtäckts brott sexuella övergrepp mot barn etc. Så heter det så fint att alla som arbetar med barn har skyldig het att anmäla minsta misstanke om övergrepp etc. Men ytterst få leder till åtal och ännu färre döms. Kvinnor och barn går inte att lita på och får skylla sig själva eller har jag missat budskapet? Jag är glad att jag inte har några döttrar samtidigt vill jag att mina söner ska känna sig stålta över att vara män. Jag är ibland rätt stolt över att vara svensk däremot inte när jag hör om rasism och människor som blir utslängda ur Sverige trots att de uppenbarligen riskerar att råka illa ut i hemlandet. Man kan väll bara lära sönerna att vara stolta över allt bra män står för och sen våga ta avstånd från kvinnoförnedring ojämlikhet etc. Hoppas de blir lika klarsynta som Ingo verkar vara! Då blir jag stolt
Ja, jag kan ju inget annat göra än att stämma in i hyllningarna till dig Ingo!:wub: Undrar om du kan förstå HUR mycket det betyder att få stöd av "manssidan" just i frågor som dessa? Och du är verkligen en värdig representant. Ditt sätt att uttrycka dig på och ditt sätt att resonera är så himla klokt och bra! Jag tänker då främst på dina inlägg i den andra tråden ovan, (nedan?)som handlar om sexhandel. Tack ska du ha! Det räcker ju med att ha lite hjärna och fantasi, som du, för att kunna "översätta" domstolarnas sätt att resonera till andra typer av brott: (jag menar: alla är väl lika inför lagen?) "Han SÅG FAKTISKT UT som om han VILLE att jag skulle ta hans mobiltelefon och plånbok! Vad ska man annars tro? Han hade ju inte kavajen knäppt, ju! Han var packad och vinglade runt och är man så dum så man går ut på stan packad med oknäppt kavaj och flashar med plånböcker å allt, då får man faktiskt skylla sig själv! Han VILLE JU bli rånad. Man kunde se mobilen i innerfickan. Fattar ni att han själv VILLE bli rånad då? Sedan skrek han ju inte ett endaste dugg faktiskt när vi tog den. Hur skulle jag ha kunnat FÖRSTÅ att han inte ville bli rånad då?! Jag hade faktiskt kniv och var j'**-ligt hotfull. Det var alla mina kompisar också. Han borde alltså ha fattat att det handlade om RÅN då! Vilket det inte gjorde eftersom han inte protesterade eller gjorde motstånd..." Så många kvinnor i min omgivning har reagerat så starkt på just denna dom. Det förefaller vara ett slags uppdömt raseri över alla de domar vi har kunnat följa genom åren, där brottsoffret (det kvinnliga brottsoffret) har skuldbelagts för sin klädsel, sitt beteende, sin tidigare historia och sin berusningsgrad! Det är verkligen helt sjukt på vilket sätt kvinnosynen manifesteras gång på gång i våra domstolar! Du är modig och klok du Ingo, och det ska du ha all heder för! Hoppas även att min lille kille blir en modig, klok och MÄNSKLIG man! Man behöver inte vara en "plyschmjukispappa" för att fördöma det som har hänt! Sanna
*Felix matte*
06-11-2003, 22:12
CITAT (sanna @ 06-11-2003, 21:57) "Han SÅG FAKTISKT UT som om han VILLE att jag skulle ta hans mobiltelefon och plånbok! Vad ska man annars tro? Han hade ju inte kavajen knäppt, ju! Han var packad och vinglade runt och är man så dum så man går ut på stan packad med oknäppt kavaj och flashar med plånböcker å allt, då får man faktiskt skylla sig själv! Han VILLE JU bli rånad. Man kunde se mobilen i innerfickan. Fattar ni att han själv VILLE bli rånad då? Sedan skrek han ju inte ett endaste dugg faktiskt när vi tog den. Hur skulle jag ha kunnat FÖRSTÅ att han inte ville bli rånad då?! Jag hade faktiskt kniv och var j'**-ligt hotfull. Det var alla mina kompisar också. Han borde alltså ha fattat att det handlade om RÅN då! Vilket det inte gjorde eftersom han inte protesterade eller gjorde motstånd..." Tänk om domstolarna handlat lika i en sådan situation som du beskriver som de gjorde i gruppvåldtäcktsmålet. Vilket Ramaskri det hade blivit. (med all rätt) Hur kan det komma sig att kvinnan år 2003 fortfarande behandlas på sätt som sker? Har vi varit för tysta?
CITAT (Veganvarg @ 06-11-2003, 17:58) Jag förstår så väl kvinnor som väljer att leva i lesbiska relationder, då det finns ett sånt utbrett förakt mot kvinnor!!! Ingen väljer att bli lesbisk. Jag tror inte att någon väljer att leva i ett lesbiskt förhållande p.g.a. det kvinnoförakt som tyvärr finns i vårt samhälle. Jag är övertygad om att de flesta homosexuella skulle önskat att de inte var det, om de hade kunnat välja - man blir ju lättare accepterad i samhället som hetrosexuell... Men det här med sexuell läggning är ett helt annat ämne än vad den här tråden egentligen handlar om...
Mariann
07-11-2003, 07:39
Mariann
07-11-2003, 09:22
CITAT (Mariann @ 07-11-2003, 07:39) Jag tror at du kom sanningen mycket nära där Mariann. Män lyssnar mest på män och kvinnor lyssnar mest på kvinnor. Jag tror att det som behövs för att männen ska stanna upp och lyssna, är att någon "framstående" man av "hög position i samhället" kliver fram och säger "Stopp! Detta är inte rätt." Så länge bara kvinnor protesterar och kräver ändring så kommer männen att se det som "bara gnäll och tjat", tyvärr. Det kanske låter som om jag dömmer ut alla män, det är inte riktigt så jag menar. Det finns många män med bra värderingar men tyvärr hörs de inte så mycket som man skulle kunnat önska...
Självklart skriver man på, detta är ju rättsröta i allra högsta grad .
Veganvarg
07-11-2003, 14:34
Till Betty:
Det kanske är en genarationsfråga, men bland mina vänner är det många som har övertygelsen om att alla människor i grunden är bisexuella. Och många av tjejerna jag träffat har gjort ett aktivt val att leva lesbiskt, då de känner att de inte orkar med förtryck från män.
Jag känner även folk som efter sexuella övergrepp valt att leva lesbiskt, då de inte klarar av att ha nära relationer med män efter det som hänt.
Så jag är övertygad om att man kan välja att leva som homosexuell!
Hej Veganvarg! Generationsfråga eller inte, det låter jag vara osagt... olika sexualiteter har väl funnits i alla tider. Du säger att många av de tjejer som du träffat har gjort ett aktivt val att leva som lesbiska, det är inte att vara lesbisk - enligt mitt sätt att se det. Jag skulle nog säga att de är bisexuella - så som många av dina vänner anser att alla i grunden är. Jag skulle nog säga att detsamma gäller för de du känner som valt ett lesbiskt leverna efter övergrepp. Jag kan hålla med dej om att man kan välja att leva som homosexuell - men bara om man i grunden är bisexuell. Min övertygelse är att man föds som antingen hetro-, bi- eller homosexuell. Grunden till min övertygelse ligger i de hetro-, bi- och homosexuella människor som jag har träffat/känner. Jag tror inte att vi alla människor i grunden är bisexuella.
Kanon! Ännu en kille som skriver på! Bra gjort emjoer/Christer! Måste också få säga att jag tycker att ni kvinnor som skriver inläggen här är så himla bra Paralellen med en kille som blir rånad på en mobil är suverän! Jag tycker att det är för jävligt att tjejer inte tas på allvar när det gäller våldtäckter men hur oerhört absurt det är fattar man inte riktigt förrän man gör den självklara paralellen! Visst kan vi kvinnor gå upp till kamp, inte måste vi ha män i främsta ledet. Hur gjorde slavarna i USA uppror och andra förtryckta? Nu tycker ni kanske "oj oj en sån där röd strumpa". Är kvinnor förtryckta idag? Sverige är väll rätt jämlikt. Men: - De typiska kvinno jobben är lågbetalda. - Pensionssystemen gynnar inte kvinnor som ofta har låg lön. - Vi har dyrare försäkringar. - Rättsystemet , suck säger jag bara... - Massmedias bild av vad kvinnor ska ägna sig åt och hur de ska se ut! Våra barn påverkas oerhört av filmer och tidningar som präntar in idiotiska könsroller! Faktisk påverkas vi vuxna också! En del av er kan nog fylla på med fler orättvisor. Faktiskt förbättras mycket hela tiden succesivt, tänk bara på alla kloka kvinnor i politiken! Men en del har också blivit sämre och det i smyg genom framförallt tidningar filmer smygs budskapen in om hur vi är kvinnor och män. Leksakerna som när jag var liten på 60-70 talet var mer så att killar och tjejer kunde leka med samma saker, nu är det flick lego inte särskilt avancerat men mycket rosa och glitter och pojklego avancerade hiskeliga robbotar etc. Jag tror att kloka kvinnor kan tillsammans. Om det finns män som ställer upp är de självklart jätte välkomna
Kan bara konstatera att rättssystemet är ruttet. Det är uppenbart att de personer som sitter i rätterna och ska avgöra fallen inte längre har någon som helst kontakt med verkligheten. Inte bara i Sverige, tyvärr också här i Finland. För ett år sedan eller så bröt sig en kille in i fruns systers hus för att vänta på att hon skulle komma hem. När hon gjorde det attackerade han henne och våldtog henne. I rätten (lägsta instans) såg man två förmildrande omständigheter: 1. han var hennes svåger och därför ingen okänd person (!) 2. våldtäkten varade inte så länge. Den här typen fick visst lite böter och villkorlig dom, men straffet skärptes - har jag för mig - i nästa rättsinstans. Men knappast tillräckligt (i mitt tycke).
Parallellen man kan dra till rättens resonemang i ovannämnda fall är att om jag blir förbannad på min svåger kan jag lugnt sticka kniven i honom ett par gånger - jag känner ju honom och kniven var ju inte inne så länge.
Alltså jag förstår inte vad folk har för fel i huvudet inom rättsväsendet nu för tiden, den människosyn (läs kvinnosyn) som finns där är horribel. Vad gäller de fyra våldtäktsmännen i Sverige borde de låsas in för tid och evighet. Skulle jag själv få bestämma skulle de kastreras med en slö osthyvel.
Micke
Hrm... Jag delar ilskan men vill inte ha gamla straffmetoder tillbaka, allra minst ge rättssystemet sådana maktmedel som att kastrera eller döda sina medborgare.
Någon skrev här tidigare om sin spontana tanke om kvinnan som blivit våldtagen - att den var att kvinnan hade varit dum. Och jag tror det är här vi också måste leta och agera när vi förespråkar åtgärder om kvinnans rätt att vara ofredad - den är inte självklar vare sig i rättsapparaten eller i våra egna sinnen. Vi kanske tillåter en kvinna att vara sexuellt utmanande på bild, men inte att vara sexig och dessutom full om det finns män i närheten. En full man med uppknäppt skjorta på krogen ger inte samma reaktion som en kvinna i samma situation.
Jag har en älskad anhörig som blivit utnyttjad som barn och har varit vittne i flera fall där en kvinna misshandlats. Närapå alla gånger användes kvinnan och till och med barnets AGERANDE som orsaker till övergreppen av männens försvarsadvokater, med mer eller mindre lyckade resultat. Det är en mycket spridd uppfattning att det finns gränser för vad kvinnor och till och med barn får göra för att få vara ofredade, och jag tror att vi alla möter det både hos grannar och bekanta ibland.
En kvinna blev nedslagen strax utanför en föreningslokal där båda var medlemmar. Hon hade kritiserat honom för att försöka hota en äldre man i föreningen, och kritiken övergick till stormgräl där de båda sade en massa som de säkert inte helt menade. Mannen slog ned kvinnan som fick flera ben knäckta i kroppen.
Föreningen delades till min förvåning upp i två läger. En minoritet, som jag själv tillhörde, som såg det som en självklar orättfärdig misshandel. En annan, majoriteten, som tyckte att ingen utom polisen kunde ta någon som helst ställning: - de som inte sett hela förloppet själva hade ingen rätt att döma honom - kvinnan var ju känd för att vara mycket störig och hade ju sagt en massa förolämpande dumheter som säkert sårade honom lika mycket osm hon var fysiskt sårad nu - mannen hade ju varnat henne och hon gick över den gränsen - båda hade druckit alkohol och då kan det gå som det gick, det borde hon också insett - kvinnan borde ha vetat att mannen kunde "explodera" - män är genetiskt våldsamma (och har medfödd anfallsbenägenhet sexuellt) och de kvinnor som fattar det klarar sig mycket bättre
Själv tänkte jag att här får man ta mig tusan ta på sig burka och hålla tyst för att inte få medansvar om männen slår till...
Om medlemmarna i den här föreningen hade suttit i dagens domstolar hade de helt klart friat en hel del som i mina ögon borde dömas. Och de är säkert ett rätt bra genomsnitt av befolkningen.
Så att både kräva lagändring och att påverka sin granne ser jag som det som kan förändra rättsapparater som dömer kvinnor till att ha medskyldighet när de våldtagits.
Påskrivet ! Det är det minsta jag kan bidra med! Tack för länken. Jag läser aldrig kvällstidningarna så tack för detta initsiativ!
Det är fruktansvärt att det är så få fällande domar vad det gäller sånt här...
Signalerna blir ju att det är fritt fram för vissa gärningar...
Jag känner 3 st tjejer som blivit drogade och utnyttjade sexuellt av sådana äckel...
Men inte heller i dessa fall blev det nåt straff för dessa svin...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|