Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur mår min ros och hur känner jag igen vildskott?
          LKMM
          Inlägg 20-08-2009, 10:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 25 022

Hej!

Är en relativt nybliven trädgårdsägare (eller snarare tomtägare, för någon trädgård värd namnet har det inte hunnit bli än, endast gräsmatta...) och även ny på forumet. Jag vet inte riktigt hur sökfunktionen funkar, därför har jag inte sett om detta ämne finns avhandlat i någon annan tråd - hoppas ni har överseende! :-D

I våras köpte jag två krukodlade New Dawn som jag planterade invid en portal. Läget är nog på gränsen till för skuggigt, men på förmiddagen är det full sol åtminstone fyra timmar eller så. Den ena rosen har blommat/blommar jättefint och verkar trivas okej med undantag för lite rosrost (tror jag det är). Det andra exemplaret har vuxit till jättefint men har däremot inte fått en enda knopp. Den är visserligen hårdare ansatt av det jag tror är rosrost (orange-beige fläckar och hål i bladen - främst på dem som är äldre och nära marken) och dessutom står det en stubbe av ett gammalt träd intill, som skjuter skott för det vilda...

1) Kan jag förvänta mig några blommor alls på det sistnämnda exemplaret tror ni, eller snor det gamla trädet all näring från rosen? Eller kan det vara så att plantan bara behöver växa till sig nåt år innan det kommer blommor? (Jag har inte gödslat någon av plantorna i år, utöver lite benmjöl i botten av planteringsgropen, men planterade i köpt rosjord).

2) Jag undrar också över detta med vildskott: hur känner man igen dem? Såvitt jag förstår kommer de alltid under förädlingsstället och därmed under markytan - men jag har ett misstänkt vildskott som vuxit upp ur "huvudstammen", ovan jord. Kan det vara ett vildskott ändå? Det har lite olika antal blad, men sju snarare än fem. Borde jag kapa av det?

Skulle bli jätteglad om någon duktig och roskunnig ville hjälpa mig med mina funderingar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 05:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon