LKMM
Hej!

Är en relativt nybliven trädgårdsägare (eller snarare tomtägare, för någon trädgård värd namnet har det inte hunnit bli än, endast gräsmatta...) och även ny på forumet. Jag vet inte riktigt hur sökfunktionen funkar, därför har jag inte sett om detta ämne finns avhandlat i någon annan tråd - hoppas ni har överseende! :-D

I våras köpte jag två krukodlade New Dawn som jag planterade invid en portal. Läget är nog på gränsen till för skuggigt, men på förmiddagen är det full sol åtminstone fyra timmar eller så. Den ena rosen har blommat/blommar jättefint och verkar trivas okej med undantag för lite rosrost (tror jag det är). Det andra exemplaret har vuxit till jättefint men har däremot inte fått en enda knopp. Den är visserligen hårdare ansatt av det jag tror är rosrost (orange-beige fläckar och hål i bladen - främst på dem som är äldre och nära marken) och dessutom står det en stubbe av ett gammalt träd intill, som skjuter skott för det vilda...

1) Kan jag förvänta mig några blommor alls på det sistnämnda exemplaret tror ni, eller snor det gamla trädet all näring från rosen? Eller kan det vara så att plantan bara behöver växa till sig nåt år innan det kommer blommor? (Jag har inte gödslat någon av plantorna i år, utöver lite benmjöl i botten av planteringsgropen, men planterade i köpt rosjord).

2) Jag undrar också över detta med vildskott: hur känner man igen dem? Såvitt jag förstår kommer de alltid under förädlingsstället och därmed under markytan - men jag har ett misstänkt vildskott som vuxit upp ur "huvudstammen", ovan jord. Kan det vara ett vildskott ändå? Det har lite olika antal blad, men sju snarare än fem. Borde jag kapa av det?

Skulle bli jätteglad om någon duktig och roskunnig ville hjälpa mig med mina funderingar!
oliv
Jag är ingen expert, men om skottet kommer ovanför ympstället, så kommer det inte från ympunderlaget (och behöver inte tas bort).

På min New Dawn ser de nya skotten lite rödaktiga ut.
LKMM
CITAT (oliv @ 20-08-2009, 12:30) *
Jag är ingen expert, men om skottet kommer ovanför ympstället, så kommer det inte från ympunderlaget (och behöver inte tas bort).

På min New Dawn ser de nya skotten lite rödaktiga ut.

Okej, tack! Detta är också lite rödlila i färgen. Då hoppas jag på att det blir blommor så småningom också. :-)
Christina i Taxinge~
Kommer skottet ovanför ympstället behöver du inte vara orolig, precis som Oliv säger. Gläd dig åt växtkraften! smile.gif

Två exemplar kan vara ganska olika i "sättet" - precis som syskon! tongue.gif
Den ena blommar, den andra växer (för att hårddra det lite)
Jobbigt att båda fått rosrost.....det tar på krafterna hos en första-säsongs-ros.
Kanske ska du behandla rosorna mot rosten genom att plocka av alla angripna blad och spruta med nåt lämpligt, t ex Binab.
Läs här för lite tips:

Om svamp på rosor

Jag har aldrig använt Binab själv, så andra får berätta om det. Det finns andra medel att köpa också, t ex Fungital
4 timmar sol/dag borde räcka, men man brukar säga att minimum är 6 tim/dag....

I övrigt tycker jag det verkar som om du planterat dina rosor efter konstens alla regler! Bra gjort! biggrin.gif
LKMM
Tack Christina, jag hoppas att du har rätt och att det blir blommor på båda så småningom. Den som väntar på något gott heter det ju... rolleyes.gif Får väl pröva med Binab mot rosten kanske, nånstans läste jag faktiskt att rostiga föremål kan funka att gräva ner? Det låter ju som ett skämt, men det kanske stämmer...?

Har verkligen fått blodad tand för detta med trädgård nu, så det här forumet är ju toppen för en färsking som jag!
Ezereht
Välkommen till forumet LKMM smile.gif Mera rosor, hoppas du fotar lite nästa sommar wink.gif

Christina, om Agnes verkligen är hatros hos dig, vill du skicka den vidare? whist.gif

Jag har åkt på en förkylning/influensa of some sorts, så jag håller mig mellan sängen och lite minipyssel i dag. Kampen mot tistlar fas 1 har inletts. Har saltat på en del utvalda objekt. När jag blir friskare ska jag nog kolla om jag kan gräva ner någon rotspärr också.
Stiffe
Herregud, nyplanterade rosor som inte blommar. -fear-.gif Återkom om tre år om de fortfarande inte har blommat då. wink.gif

ND kan vara seg i starten (1-3 år) har jag hört. Kan bara instämma, ty vår ND som minst är inne på tredje året är verkligen en ynklig och patetisk ros wannabe, men i år har den i alla fall börjat vakna till vad det verkar.

/S
Christina i Taxinge~
CITAT (Ezereht @ 22-08-2009, 18:40) *
Christina, om Agnes verkligen är hatros hos dig, vill du skicka den vidare? whist.gif

"Hatros" är ett starkt ord......men mitt ex har verkligen inte gjort nånting för att förljuva min tillvaro! sad.gif
Den har stått som en pinne i rätt många år nu och det som blev kvar när jag klippte, var en liten murken stubbe....Tror inte jag lägger tid & pengar på att gräva upp & skicka den. Du skulle dessutom bli besviken!

Ezereht
Aww, din Agnes kanske var ett måndagsexemplar. Dag verkar ju ha ett jättefint exemplar när man kikar på hans hemsida. Hmm.. den får nog stå kvar i önskelists-rullorna ganska långt ner då tills vidare. smile.gif

Jo apropå din plantering, rosjord blandat i din befintliga matjord samt benmjöl låster ju superbra. Bättre kan dom inte ha det, rosjorden innehåller ju bra med näring och benmjölet är slow release mineraler och näring. Nästan "för" bra biggrin.gif
skogstroll
den kanske bara behöver acklimatisera sig smile.gif
LKMM
CITAT (Stiffe @ 23-08-2009, 01:13) *
Herregud, nyplanterade rosor som inte blommar. -fear-.gif Återkom om tre år om de fortfarande inte har blommat då. wink.gif

ND kan vara seg i starten (1-3 år) har jag hört. Kan bara instämma, ty vår ND som minst är inne på tredje året är verkligen en ynklig och patetisk ros wannabe, men i år har den i alla fall börjat vakna till vad det verkar.

/S

rotfl.gif OK; då hörs vi i augusti 2012 då. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon