HEJ!
Här kommer jag med några funderingar vad gäller övervintringen av kryddorna jag har....
Basilika: Jag har tre år i rad övervintrat basilika i köksfönstret. Innan sommarn har jag planterat om den i en balkonglåda för att ta in den sedan innan frosten. Basilikan har inte klagat på det. Rosmarin: Värre har det varit med rosmarinen. Jag har tagit in den (i mitten av november, innan snön, och i vardagsrummet). Vi har där en temperatur upp till 20° , eller 21°+ - beroende av om datorn är på eller hur många lampor är tända och folk som finns med i rummet. Tre år i rad har plantan klarat sig t.o.m. februari. Sedan har den bara torkat ut och jag har fått en och en halv/två muggar torkat rosmarin. Inte dåligt, men syftet har varit att ha tillgång till färsk rosmarin… (I kruka på balkongen har plantan varit helt torr redan i mitten av december.) Citronmeliss: Precis som basilikan har den kunnat övervintra i köksfönstret, men den som har varit kvar i balkonglådan har aldrig kommit upp igen på våren. Salvia: Min salvia har varit pålitlig !!! Den har alltid övervintrat på balkongen och har alltid kommit upp i tid. Ibland har jag klipp den för att ha bladen över vintern. Ibland har jag bara samlat några frusna/torra blad ute på balkongen… Oregano: Då jag har haft den kvar på balkongen har den aldrig kommit upp igen på våren. Annars har plantan känts färsk inomhus ända fram till mars månad Timjan: Precis som rosmarinen. Den överlever inomhus hos mig fram till våren, men inte på balkongen.
Mina frågor nu är: 1. Finns det något hopp om jag övervintrar rosmarinen i en mini växthus ute på balkongen? Ska jag klippa den något först? Ska jag isolera bättre växthusets vägar? Hur blir det med vattningen? 2. Om rosmarinen övervintrar i källaren (+10°) hur ljust vill den ha? Hur ofta ska den vattnas för att inte torka ut? 3. Varför kommer citronmelissen aldrig upp på våren, om den är kvar i det fria under vintern? 4. Varför kommer inte heller timjan och oreganon upp, men salvian gör det alltid på våren? 5. Vad måste jag tänka på för att kunna övervintra kryddorna inomhus? Tacksam för svar och alla råd!
Hälsningar
/Lina
|