Lina_P
HEJ!

Här kommer jag med några funderingar vad gäller övervintringen av kryddorna jag har....

Basilika:
Jag har tre år i rad övervintrat basilika i köksfönstret. Innan sommarn har jag planterat om den i en balkonglåda för att ta in den sedan innan frosten. Basilikan har inte klagat på det.
Rosmarin:
Värre har det varit med rosmarinen. Jag har tagit in den (i mitten av november, innan snön, och i vardagsrummet). Vi har där en temperatur upp till 20° , eller 21°+ - beroende av om datorn är på eller hur många lampor är tända och folk som finns med i rummet. Tre år i rad har plantan klarat sig t.o.m. februari. Sedan har den bara torkat ut och jag har fått en och en halv/två muggar torkat rosmarin. Inte dåligt, men syftet har varit att ha tillgång till färsk rosmarin… (I kruka på balkongen har plantan varit helt torr redan i mitten av december.)
Citronmeliss:
Precis som basilikan har den kunnat övervintra i köksfönstret, men den som har varit kvar i balkonglådan har aldrig kommit upp igen på våren.
Salvia:
Min salvia har varit pålitlig !!! Den har alltid övervintrat på balkongen och har alltid kommit upp i tid. Ibland har jag klipp den för att ha bladen över vintern. Ibland har jag bara samlat några frusna/torra blad ute på balkongen…
Oregano:
Då jag har haft den kvar på balkongen har den aldrig kommit upp igen på våren. Annars har plantan känts färsk inomhus ända fram till mars månad
Timjan:
Precis som rosmarinen. Den överlever inomhus hos mig fram till våren, men inte på balkongen.

Mina frågor nu är:
1. Finns det något hopp om jag övervintrar rosmarinen i en mini växthus ute på balkongen? Ska jag klippa den något först? Ska jag isolera bättre växthusets vägar? Hur blir det med vattningen?
2. Om rosmarinen övervintrar i källaren (+10°) hur ljust vill den ha? Hur ofta ska den vattnas för att inte torka ut?
3. Varför kommer citronmelissen aldrig upp på våren, om den är kvar i det fria under vintern?
4. Varför kommer inte heller timjan och oreganon upp, men salvian gör det alltid på våren?
5. Vad måste jag tänka på för att kunna övervintra kryddorna inomhus?

Tacksam för svar och alla råd!

Hälsningar

/Lina

Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska övervintra fleråriga växter som ex. citrinmeliss timjan oregano och liknande behöver de STORA krukor (en vanlig svensk balkonglåda är för liten), i små krukor blir det för stora temperaturväxlingar. + jorden ska vara åt det torrare hållet, växter som vissnar ner helt under vintern dricker inget vatten så det räcker om det är lätt fuktigt längre ner i jorden (växterna ruttnar ifall det är för blött), när vårsolen börjar skina kan man lite smått börja fukta upp jorden men man behöver inte vattna supermycket innan växterna har fått blad det är ju då de börjar dricka vatten.
Bassam
Hej
Jag har mynta i balkongen låda nästa 5 år , de försvann i vinter och tilbaka på sommar , jag gör ingeting till dom under vinter och höst, men jag ger dom lite vatten och gödsel när de kommer , obs de får vatten under höst och vinter från regn , vi bor i Stockholm..
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
Mynta är väldigt härdigt och tåligt.

men annars för övervintring ute är det A och O med rejäla krukor. för städsegröna växter som salvia är det bra att skydda dom med ljust tyg på vårvintern-våren då dom skadas som svårast då.

Rosmarin är knepig både ute och inne och ger oftast upp till våren.
Lina_P
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-08-2009, 21:39) *
Om du ska övervintra fleråriga växter som ex. citrinmeliss timjan oregano och liknande behöver de STORA krukor (en vanlig svensk balkonglåda är för liten), i små krukor blir det för stora temperaturväxlingar. + jorden ska vara åt det torrare hållet, växter som vissnar ner helt under vintern dricker inget vatten så det räcker om det är lätt fuktigt längre ner i jorden (växterna ruttnar ifall det är för blött), när vårsolen börjar skina kan man lite smått börja fukta upp jorden men man behöver inte vattna supermycket innan växterna har fått blad det är ju då de börjar dricka vatten.

Lina_P
Tack till er alla! Åsa! flaxss! Bassam! Jag ska tänka på allt vi skriver och försöka anpassa mig...

Myntan är visst mycket härdig växt! Jag har drivit min treåriga planta från sticklingar. Krukan den växer i är 22 cm på höjden och på bräden. Jag täcker den aldrig under vintern och den kommer upp först på försommaren. Innan dess får jag lov att klara mig med en Konsumplanta.
Tack en gång till för alla goda råd.

/Lina
Myosotis
CITAT (flaxss @ 23-08-2009, 01:14) *
Rosmarin är knepig både ute och inne och ger oftast upp till våren.

Min dog trots dina goda råd. Tyckte att det var en ganska stor kruka men det räckte kanske inte? Har köpt en ny och ska försöka igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon