Hej!
Jag ska plantera några nya rosbuskar och har sållat bland alla fina sorter som finns. Nu tänkte jag höra om ni kan hjälpa mig med det slutgiltiga valet, jag tycker det är svårt att veta vad som passar ihop och hur stora de egentligen blir...
Först och främst ska jag ha två klätterrosor som ska växa uppför en vägg, i västerläge men ganska skuggigt. Här hade jag tänkt mig
Flammentanz och
New Dawn (eller ev Awakening). Vad tror ni om det? En utav dem kommer få det lite trängre, eftersom det är kanske 60-70 cm bred vägg mellan två dörrar - däröver är det dock fritt att sprida ut sig så gott den vill... Vilken passar bättre där?
Till andra planteringsstället söker jag två rosor som kan fungera som klätterros (eller stor busros?) upp på ett staket, som är ca 1.3m högt. Här får de gärna välla över åt alla håll och kanter. Söderläge men ganska blåsigt (anledningen till att staketet finns). Som en utav dessa vill jag gärna ha
Etude... Det kommer att vara 6 meter mellan dessa två rosor, så de behöver inte matchas... Kanske Wasagaming som andra ros?
Det sista planteringstället är en ganska skyddad rabatt i västerläge. Den är dryga metern bred, och kanske 2-2.5 m lång. Här tänkte jag försöka klämma in tre stycken rosor

(Har inte plats för så många fler rosor, så jag vill gärna ha lite olika sorter...) Jag skulle föredra ett ganska buskigt växtsätt, är inte så förtjust i när det bara kommer ett antal raka upprättväxande grenar... Det viktiga här är dock att de passar tillsammans, eftersom de kommer att stå bredvid varandra. Har blivit lite mer förtjust i
Leonardo Da Vinci än de andra...
De rosor jag har tänkt mig är ett urval av dessa:
Flammentanz
New Dawn
Etude
Lion's Rose
Leonardo Da Vinci
Louise Bugnet
Adele Prevost
Rose de Resct
Mme Boll
Elmshorn
Louise Odier
Wasagaming
Lilli Marleen
För övrigt är det en fördel om de är taggiga, eftersom jag inbillar mig att de går säkrare för rådjur och hjort då...
Vad tror ni? Vilka passar på vilka ställen? Är jag helt fel ute? Om så är fallet, har ni förslag på andra som kan passa bra (har kollat främst på blomvillighet- och tid, doft och rekommendationer)?
All hjälp mottages tacksamt!