Jag tolkar det hela att du bor på Ingarö, troligen zon 2.
Nackdelar med plommon är: - alla mognar nästan samtidigt, så man äter (för) mycket på en gång - drabbas relativt mycket av skadeinsekter - måste kartgallras
Fördelar - smaken - de flesta sorter självfertila
De sorter jag har erfarenhet av (zon 2 i Sorunda) är: - Jubileum, som är ett kontroversiellt pommon, med frukter stora som hönsägg (över 120 gram ibland) med gudomlig smak och som inte behöver kartgallras. Dock älskar såväl plomonstekeln som plomonvecklaren Jubileum. Jag importerar medel mot plommonstekeln från utlandet, men sedan tar plmmonvecklaren nästan hälften av skörden. Många klagar på dålig polinering, men det har jag inga problem med. Jubileum är inte självfertil, trots att den säljs som självfertil - Opal, en ganska problemfri sort, måste kartgallras. Smaken kommer inte i närheten av Jubileum. Självfertil.
Andra kända sorter är Victoria och René Clade d'Oulins, har ännu inga egna erfarenheter av dessa sorter.
Vet inte om placering av trädet i gräsmattan blir så lyckad, gräsmattegödsel kan ju ge för mycket tillväxt med dålig fruktproduktion.
Då ditt jordlager kanske är tunn, titta på plommonträd på svagväxande grundstam, som inte blir lika stora. Mitt Opal växer på en grundstam som heter Meritare (som det är svårt att hitta information om).
|