Mitt 2,5-åriga fikonträd fick under vinterförvaringen tidigt i våras massor med frukter, den står i mitt växthus som jag håller frostfritt. Efter ett tag började fikonen trilla av en efter en. Sökte lite här och såg en tråd där det rekomenderades att ställa ut krukan. Detta var i början på juni så jag gjorde så. Men inte hjälpte det för fikonen fortsatte rasa och den har helt stannat i växten. Bladen är fula också, en del gula och en del med bruna fläckar men jag misstänker att det kan vara brännskador av solen.
Jag planterade inte om den i våras uten skrapade bara bort det översta lagret och fyllde på med rosjord, inte så bra kanske? Ursprungligen var den planterad i medelhavsjord från Hasselfors(?) och den mådde jättebra förra året.
Samma med min frilandshibiskus i kruka. Den står också frostfritt på vintern och i ett skyddat söderläge på sommaren. I år har den inte velat växa direkt och bladen har sett bleka ut, nu är de riktigt gula. Den planterades i våras om i påsko och barkmull 50/50 och jag har näringsvattnat hela sommaren. Alla mina andra krukade växter verkar gilla den jordblandningen men hibiskus har kanske andra krav?
Hjälp, vad kan jag göra? Om det beror på jorden kommer jag att plantera om dem till våren men vad ska jag då välja?
|