|
Monica i Nässjö
29-08-2009, 10:18
Mitt 2,5-åriga fikonträd fick under vinterförvaringen tidigt i våras massor med frukter, den står i mitt växthus som jag håller frostfritt. Efter ett tag började fikonen trilla av en efter en. Sökte lite här och såg en tråd där det rekomenderades att ställa ut krukan. Detta var i början på juni så jag gjorde så. Men inte hjälpte det för fikonen fortsatte rasa och den har helt stannat i växten. Bladen är fula också, en del gula och en del med bruna fläckar men jag misstänker att det kan vara brännskador av solen.
Jag planterade inte om den i våras uten skrapade bara bort det översta lagret och fyllde på med rosjord, inte så bra kanske? Ursprungligen var den planterad i medelhavsjord från Hasselfors(?) och den mådde jättebra förra året.
Samma med min frilandshibiskus i kruka. Den står också frostfritt på vintern och i ett skyddat söderläge på sommaren. I år har den inte velat växa direkt och bladen har sett bleka ut, nu är de riktigt gula. Den planterades i våras om i påsko och barkmull 50/50 och jag har näringsvattnat hela sommaren. Alla mina andra krukade växter verkar gilla den jordblandningen men hibiskus har kanske andra krav?
Hjälp, vad kan jag göra? Om det beror på jorden kommer jag att plantera om dem till våren men vad ska jag då välja?
Fikon vill ha kalkhaltig jord. Rosjorden var nog bättre än citrusjorden helt enkelt. Blanda då ner lite småleca eller grov sand, så jorden blir mer lucker när den står i kruka. Att bladen börjar bli bruna nu är helt normalt. Fikonen börjar förbereda sig för vintervilan nu. Två av mina fikon har inte ett enda grönt blad längre.
Hibiskusen är en surjordsväxt, den vill stå i rododendronjord och har du den i kruka bör du tillsätta småleka till roddisjorden.
Monica i Nässjö
29-08-2009, 10:39
Tack Maria! Ett litet klargörande bara, det var efter att jag tillsatte rosjorden som bekymren började. Och medelhavsjorden är väl inte samma som citrusjord, den rekomderas ju till oliver etc? Men om jag köper U-jord och tillsätter algomin, funkar det tro? Och så får det bli roddejord till hibiskusen då. Iof så är det ingen större förlust om just den inte klarar sig för det var ett 35:- exemplar från Netto, men i alla fall. Tack igen!
Nja. jag är inte säker angående medelhavsjorden... Innehållet varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare. Man får nog läsa sig till innehållet på påsen där. Att problemen började just när du tillsatte rosjorden, behöver nödvändigtvis inte betyda att det var rosjorden problemet berodde på. Det kan i stället vara så, att näringen i "medelhavsjorden" helt enkelt var slut. Att fylla lite jord på ytan i en kruka, gör ingen märkbar skillnad.
U-jorden tror jag inte så där mycke på, då är det nog bättre att du köper vanlig P-jord istället. Den fungerar till det mesta som odlas i krukor, utom för de som vill ha mer kalkfattig jord.
Monica i Nässjö
29-08-2009, 10:52
Okej, vad bra. Då är jag lite klokare nu.
Mina fikon står i P-jord och mår utmärkt av den.
Jordar som jag ALLTID har på lager är annars just: P-jord och roddisjord. Sen använder jag grov sand eller dräneringsgrus och blandar ner i dessa jordar, beroende på vad jag ska göra eller ha dem till.
Alexander-VG-zon3
29-08-2009, 10:59
CITAT (Monica i Nässjö @ 29-08-2009, 11:18)  Mitt 2,5-åriga fikonträd fick under vinterförvaringen tidigt i våras massor med frukter, den står i mitt växthus som jag håller frostfritt. Efter ett tag började fikonen trilla av en efter en. Sökte lite här och såg en tråd där det rekomenderades att ställa ut krukan. Detta var i början på juni så jag gjorde så. Men inte hjälpte det för fikonen fortsatte rasa och den har helt stannat i växten. Bladen är fula också, en del gula och en del med bruna fläckar men jag misstänker att det kan vara brännskador av solen. hur ser bladen ut i detalj bild ? det är inte normalt för fikon att tappa bladen i slutet av aug. normalt sett brukar fikon tappa bladen i slutet av sept-början-mitten av okt. men det kan dock skilja från sort till sort när den tappar plus hur den ''mår''. att den tappar kart/frukt är att nåt är fel så att den inte orkar med att bära det. Frilands hibiskus får oftast gula/bleka blad i dåligt väder och vid soligt väder vid blad utsprickningen.
Monica i Nässjö
29-08-2009, 12:40
Flaxss, fikonet har inte tappat bladen, de är bara fula och tillväxten har varit dålig. Men jag var nyss ute och tittade på den och faktiskt verkar det ha kommit lite nytt som ser fräscht ut. Hoppas det hjälper med ny P-jord till nästa år för det är en morsdag-present från mina barn. Funderar också på om shocken att flyttas ut från det varma växthuset(vissa dagar över 40grader innan vi skaffade sidofönster) till utomhusvistelse i sol och vind. Den kanske behövde hela sommaren på att återhämta sig?
Om dåligt väder ger gula blad på hibiskus så är det en väldigt trolig orsak för dåligt väder har vi minsann haft gott om.
Alexander-VG-zon3
30-08-2009, 17:43
CITAT (Monica i Nässjö @ 29-08-2009, 13:40)  Flaxss, fikonet har inte tappat bladen, de är bara fula och tillväxten har varit dålig. Men jag var nyss ute och tittade på den och faktiskt verkar det ha kommit lite nytt som ser fräscht ut. Hoppas det hjälper med ny P-jord till nästa år för det är en morsdag-present från mina barn. Funderar också på om shocken att flyttas ut från det varma växthuset(vissa dagar över 40grader innan vi skaffade sidofönster) till utomhusvistelse i sol och vind. Den kanske behövde hela sommaren på att återhämta sig? Om dåligt väder ger gula blad på hibiskus så är det en väldigt trolig orsak för dåligt väder har vi minsann haft gott om. ja höstblad tror jag inte på än iallafall, tillväxten bestäms av många orsaker som klimat och jord. ja den kan ha fått en chok av att flyttas ut från en skyddande varm miljö, dock trivs fikon bra även i växthus under sommaren.
Sussie F-Flower
31-08-2009, 22:26
CITAT (MariaS @ 29-08-2009, 11:52)  Mina fikon står i P-jord och mår utmärkt av den.
Jordar som jag ALLTID har på lager är annars just: P-jord och roddisjord. Sen använder jag grov sand eller dräneringsgrus och blandar ner i dessa jordar, beroende på vad jag ska göra eller ha dem till. Nyfiken bara... Nu har jag nyss lärt mig vad U-jord är... Men vad står P:et för i P-jord? Vad är den ämnad för...?  (Egenskaper..?)
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-08-2009, 23:26)  Nyfiken bara... Nu har jag nyss lärt mig vad U-jord är... Men vad står P:et för i P-jord? Vad är den ämnad för...?  (Egenskaper..?) P står för planteringsjord. Just P-jorden är så kallad "proffsjord" och används av många odlare för drivning av det mesta. En av få jordar som fungerar både till krukväxter och uteväxter. Det enda man ska tänka på om man använder den till krukväxter, är att den får aldrig torka ur helt, för då får den inte tillbaka sin struktur igen, om man inte har blandat i småleka eller grov sand.
Sussie F-Flower
31-08-2009, 23:16
CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 23:52)  P står för planteringsjord. Just P-jorden är så kallad "proffsjord" och används av många odlare för drivning av det mesta. En av få jordar som fungerar både till krukväxter och uteväxter. Det enda man ska tänka på om man använder den till krukväxter, är att den får aldrig torka ur helt, för då får den inte tillbaka sin struktur igen, om man inte har blandat i småleka eller grov sand. Jahaaa...  Tack för den infon.
Alexander-VG-zon3
01-09-2009, 09:11
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|