Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Träd till liten trädgård, som ger skugga
          russin
          Inlägg 29-08-2009, 14:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 25 791

Hej
          Jag är helt ny på detta forum, så det ska bli roligt att se vad för svar jag får. Jag har läst lite inlägg och det har varit väldigt givande smile.gif

Till saken. Jag bor i ett atriumhus, med liten trädgård. Husvinkeln vätter i stort sett mot söder - så det är sol på hela min tomt från 11 på förmiddagen tills runt 19-snåret sommartid. Det blir altså väldigt varmt här och det går knappt sitta ute när det är som varmast på sommaren. Visst går det bygga utetak, men i dagsläget inte aktuellt pga skral ekonomi - och ett tak skymmer bara lite mot solen, men tar knappast bort värmen.

Mitt på tomten finns en liten gräsmatta - ca 3,5 x 4 meter. Mitt på den hade jag tänkt planera ett träd av något slag. Gärna ett träd som blir mellan 5-6 meter, så det ger lite skugga framöver men frågan är vad ?
          Jag vill gärna ha något som växer lite snabbare (otålig) men samtidigt är fint - och träd är jag urdålig på.

Funderade på det lite exotiska trumpetträdet, men det finns bara att köpa som 80 cm planta och vad jag läst ska det vara rätt bräckligt och grenar lätt gå av om det blåser (kan bli rejäla virvelvindar här när det blåser på sommaren pga högt plank runt tomten). Finns erfarenhet här ?

Jag är även en stor beundrare av magnolia - men hur växer de större arterna av den ?

Kom gärna med förslag - på allt. Det enda som helt går bort, är körsbär av alla slag - jag vill inte ha massor av bär som ligger och kletar på stenplattorna runt gräsmattan. För övrigt är allt från "vanliga" lövträd till fruktträd av intresse - bara det inte blir mer än max 6 meter (eller är lätt att hålla nere/forma).
          Det bör heller inte ha allt för kraftigt eller grunt rotsystem, då huset är precis bredvid.

Tacksam för hjälp yes.gif

ps: Hur är det med syren i trädform ?

Redigerat av russin: 29-08-2009, 15:14

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 20:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon