russin
Hej
Jag är helt ny på detta forum, så det ska bli roligt att se vad för svar jag får. Jag har läst lite inlägg och det har varit väldigt givande smile.gif

Till saken. Jag bor i ett atriumhus, med liten trädgård. Husvinkeln vätter i stort sett mot söder - så det är sol på hela min tomt från 11 på förmiddagen tills runt 19-snåret sommartid. Det blir altså väldigt varmt här och det går knappt sitta ute när det är som varmast på sommaren. Visst går det bygga utetak, men i dagsläget inte aktuellt pga skral ekonomi - och ett tak skymmer bara lite mot solen, men tar knappast bort värmen.

Mitt på tomten finns en liten gräsmatta - ca 3,5 x 4 meter. Mitt på den hade jag tänkt planera ett träd av något slag. Gärna ett träd som blir mellan 5-6 meter, så det ger lite skugga framöver men frågan är vad ?
Jag vill gärna ha något som växer lite snabbare (otålig) men samtidigt är fint - och träd är jag urdålig på.

Funderade på det lite exotiska trumpetträdet, men det finns bara att köpa som 80 cm planta och vad jag läst ska det vara rätt bräckligt och grenar lätt gå av om det blåser (kan bli rejäla virvelvindar här när det blåser på sommaren pga högt plank runt tomten). Finns erfarenhet här ?

Jag är även en stor beundrare av magnolia - men hur växer de större arterna av den ?

Kom gärna med förslag - på allt. Det enda som helt går bort, är körsbär av alla slag - jag vill inte ha massor av bär som ligger och kletar på stenplattorna runt gräsmattan. För övrigt är allt från "vanliga" lövträd till fruktträd av intresse - bara det inte blir mer än max 6 meter (eller är lätt att hålla nere/forma).
Det bör heller inte ha allt för kraftigt eller grunt rotsystem, då huset är precis bredvid.

Tacksam för hjälp yes.gif

ps: Hur är det med syren i trädform ?
Huggorm
Av storväxta magnolia är väll magnolia kobus den vanligaste förmodar jag. Den växer långsamt, uppskattningsvis ett par decimeter per år. Rent generellt är det svårt att finna träd som växer fort, men blir relativt små.

Var i Sverige bor du? Ett träd som passar för Malmö klarar sig inte alltid i Gällivare.

Angående trumpetträdet så är det väll samma som kallas "catalpa" på engelska? I såna fall stämmer det att dom är rätt känsliga för kraftig vind. De stora löven vill gärna blåsa sönder. I övrigt skulle det nog passa dina behov ganska bra.
russin
Oj - jag är en klant som missade det. Jag bor i Norrköping (zon 2) blush.gif
Pernilla & Lars
Varför inte titta på en Korstörne, Sunburst ett i mitt tycke fantastiskt vackert träd som jag själv skulle vilja vara stolt ägare till.

smiley_small_hug.gif
russin
CITAT (Pernilla & Lars @ 29-08-2009, 20:51) *
Varför inte titta på en Korstörne, Sunburst ett i mitt tycke fantastiskt vackert träd som jag själv skulle vilja vara stolt ägare till.

smiley_small_hug.gif

Tack för tipset - har aldrig hört talas om den. Försökte googla efter lite bilder på den, men det var glest med dom. Trädet verkar vara väldigt rättuppstående - stämmer det ? I så fall är blir det dåligt med skugga - men de få bilder jag sett kanske är missvisande rolleyes.gif
Huggorm
Korstörnet blir nog bredare med åren. Den har en ganska skir skugga, inte kompakt utan behagligt gles. Vet inte hur stor "sunburst" blir dock.

Vill du ha ett ovanligt förslag, så kanske zelkova serrata passar. Växer snabbt, och blir väldigt breda. Tror inte dom blir högre än 6m heller i Sverige, särskilt inte om dom står öppet och ljust. Kan vara svår att få tag på dock. Vindtåliga är dom också.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ova_serrata.JPG
russin
CITAT (Huggorm @ 29-08-2009, 21:51) *
Korstörnet blir nog bredare med åren. Den har en ganska skir skugga, inte kompakt utan behagligt gles. Vet inte hur stor "sunburst" blir dock.

Vill du ha ett ovanligt förslag, så kanske zelkova serrata passar. Växer snabbt, och blir väldigt breda. Tror inte dom blir högre än 6m heller i Sverige, särskilt inte om dom står öppet och ljust. Kan vara svår att få tag på dock. Vindtåliga är dom också.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...ova_serrata.JPG

Tack för förslag. För ovanliga saker blir nog svårt, då jag själv inte har bil. Måste ju kunna få hem det någorlunda lätt. Vill heller inte det ska vara allt för svindyrt, med tanke på skral ekonomi.

Jag har sett syrener som är som träd istället för buskar - mycket vackra. Finns det några speciella sorter bland dom som kan rekommenderas ?
Eller kan japanskt körsbär vara ett vettigt förslag ?

Det jag måste tänka på, är detta med rötter. Trädet kommer stå nära huset - bara runt 3 meter från väggen. Så kanske jag får tänka ner mina planer med höjden oxå - fast jag vill egentligen ha 5-6 meter som mål om det går.
Fågelvägen
Magnolia tror jag du får glömma. De har ytliga rötter och gillar inte att man går på dem! Syrener? Vacker blomning, men iinget särskilt blickfång resten av året. Växer rätt långsamt.

Små träd som är vackra också när de inte blommar:
Det finns mängder av lönnar (Acer) med vackra blad och fin höstfärg.
Också stamformer av häggmispel (Amelanchier) är väl tänkbara? De har vitrosa blomklasar och grann höstfärg.
Prydnadsapel (Malus) kunde vara ett lagom stort alternativ - äppelblom på våren och massor av små söta äpplen som sitter kvar länge för fåglarna.
Katsura (Cercidiphyllum) med överdådig höstfärg och blad som doftar pepparkaka vid lövfällningen.

Plantor som kan åka kollektivt är mycket små. Mitt råd är: köp ett lite större träd och be handelsträdgården köra hem det. Det svider visserligen en gång i plånboken men ger så mycket större glädje.
embees
Innan vi flyttade hit till det här huset så hade jag en absolut favorit, nämligen ett japanskt körsbärsträd. Speciellt sorten med en yvig, vidlyftig krona.
Vi köpte huset sen höst, tidig vinter, men jag kunde konstatera när vi gick runt på visningen utomhus, att det stora trädet på gräsmattan på södersidan var ett japanskt körsbärsträd.

Det här trädet bjuder på många ansikten.

Det är vackert på vintern med lite hängande knotiga grenar, framförallt när snön ligger på dem. Det är vackert när knopparna börjar svälla och man går i förväntan inför knoppsprickningen.

Men det är allra vackrast när det står i full blom. När sedan blombladen faller, så har det sin tjusning med marken rosafärgad av blomblad.

Fast mest av allt uppskattas det för den underbara silade skugga det ger mitt på sommaren när man mest behöver det.

Se mitt album på min profil, där har jag lagt upp ett album om just detta träd.

Vårt japanska körsbärsträd i full blom.jpg

russin
Japanskt körsbär ligger nog bäst till hittills - så otroligt vackra och verkar lagom stort. Hur snabbt växer dom egentligen ? I och för sig inte så väsentligt, för bättre med träd som växer halvlångsamt än inget träd alls angel_not.gif

Hur ligger dom i prisklass tro ? och bör jag tänka på något vad gäller olika sorter ?

Att hämta hem är inga problem - så länge det är i min stad så jag kan be vänner köra. Är japanskt körsbärsträd något som är lätt att hitta på plantskolor eller andra ställen såsom t ex Plantagen ?
embees
Sorten heter Prunus serrulata 'Kanzan'.
Vänd dig till en auktoriserad plantskola för att få bästa kvalité och rätt sort. Plantagen i all ära, men inte har de så hög kvalité precis. Åtminstone inte enligt min erfarenhet.

Gräv sedan ett minst dubbelt så stort hål som rotklumpen och fyll i bra jord vid planteringen.
embees
Jag vill tillägga till mitt tidigare inlägg, att tänka på när du köper trädet. Höjden på stammen upp till kronan kommer aldrig att bli högre än vad höjden är när du köper den. Vill du kunna gå under grenarna (och det vill man) då måste stammen vara minst 1.80 hög, möjligtvis lite lägre, redan vid köpet.

Vad är vitsen med att t ex köpa ett träd för att få lite skugga och sen inte kunna sitta under det p gr av att grenarna sitter för lågt.
russin
CITAT (embees @ 01-09-2009, 14:38) *
Jag vill tillägga till mitt tidigare inlägg, att tänka på när du köper trädet. Höjden på stammen upp till kronan kommer aldrig att bli högre än vad höjden är när du köper den. Vill du kunna gå under grenarna (och det vill man) då måste stammen vara minst 1.80 hög, möjligtvis lite lägre, redan vid köpet.

Vad är vitsen med att t ex köpa ett träd för att få lite skugga och sen inte kunna sitta under det p gr av att grenarna sitter för lågt.

Fast jag behöver varken kunna gå under trädet eller sitta under det. Det är viktigare att det skänker lite skugga mot huset och platsen där jag har mina utemöbler (alltså att trädkronan skymmer solen lite), samt skuggar den lilla gräsmattan som nästan bränner sönder varje år.

Ska försöka ta ett kort senare, så jag kan visa hur det ser ut här och hur jag tänker.
russin
Min lilla tomt ser alltså ut så här. Där pallkragen står på gräsmattan ska trädet stå - just nu är det ett hål efter bortgrävning av bambu (därav fula fläckar i gräset efter utrotning) så pallkragen står som "hinder" för någon att ramla ner.
Som ni ser så är tomten liten och pytte-gräsmattan är inget man direkt sitter på - förutom hunden som älskar ligga där.
Hörnet där utemöblerna står, ligger i gassande sol från 11 på förmiddagen till solen går ner på sommarkvällen runt 19-snåret och där blir det oerhört varmt. Jag vill alltså få lite skugga mot plattorna/utemöblerna så småningom (även om tak självklart kommer ge det helt).

Som ni ser så är gräsmattan väldigt liten och det är så nära huset, så jag kan tyvärr inte plantera ett träd som blir så högt som jag egentligen vill. Men lite skugga tänkte jag att det kunde få ge mot uteplatsen - även om det bara är lite. tycker även det skulle bli fint med ett träd, med en mindre rabatt runt om så småningom. Även gräsmattan skulle bli glad för lite skugga sommartid.

Ursäkta dåliga foton (dom blev väldigt mörka), och det är även svårt fota helheten då jag inte kan gå utanför tomten och fota (högt plank) - men här taget från lite olika vinklar.

Huggorm
CITAT (Fågelvägen @ 01-09-2009, 10:57) *
Det finns mängder av lönnar (Acer) med vackra blad och fin höstfärg.

precis, kanske en Acer pensylvanicum, amerikansk strimlönn eller vad dom kan tänkas heta på svenska? Osäker på hur fort dom växer, men annars passar det nog perfekt

http://en.wikipedia.org/wiki/Acer_pensylvanicum

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon