Hej!
Jag har ett päronträd som är ca 15-20 år. Mig veterligen så har det aldrig burit frukt. I vintras fick vi tipset att ta ner enar om vi hade några sådana i närheten och det gjorde vi, och i år har trädet burit frukt! Men... katastrofal sådan...
Problemet är följande; i våras fick bladen "mässlingen", upphöjda röda utslag på nästan alla bladen. Nu under sommaren har de utslagen blivit bruna och merparten av bladen ser nästan vissna ut. Men trädet har blommat otroligt mycket och fått hur mycket kart som helst! När sedan päronen utvecklas har många först blivit fina, som ett av bifogade foton visar. Men sedan spricker de, alternativt ruttnar, alternativt blir fulla med "missbildningar". Jag försöker bifoga foton på det också....
Mina frågor är följande; Vad har drabbat mitt päronträd? Vad kan jag göra åt det? När ska jag göra något åt det? Vet du vilken sort av päron det är? Andra pärontips, gärna utförliga sådana eftersom jag är nybörjare i trädgården, tas tacksamt emot!
Vore så kul att få en bra päronskörd nästa år nu när jag vet att trädet kan bära frukt!
Bifogade fil(er)
036.JPG ( 207.16k )
Antal nedladdningar: 62
070.JPG ( 137.81k )
Antal nedladdningar: 83
071.JPG ( 148.22k )
Antal nedladdningar: 69
072.JPG ( 164.25k )
Antal nedladdningar: 78
006__3_.jpg ( 65.29k )
Antal nedladdningar: 87