Full version: Päronproblem!
sjöbäcken
Hej!
Jag har ett päronträd som är ca 15-20 år. Mig veterligen så har det aldrig burit frukt. I vintras fick vi tipset att ta ner enar om vi hade några sådana i närheten och det gjorde vi, och i år har trädet burit frukt! Men... katastrofal sådan...
Problemet är följande; i våras fick bladen "mässlingen", upphöjda röda utslag på nästan alla bladen. Nu under sommaren har de utslagen blivit bruna och merparten av bladen ser nästan vissna ut. Men trädet har blommat otroligt mycket och fått hur mycket kart som helst! När sedan päronen utvecklas har många först blivit fina, som ett av bifogade foton visar. Men sedan spricker de, alternativt ruttnar, alternativt blir fulla med "missbildningar". Jag försöker bifoga foton på det också....
Mina frågor är följande; Vad har drabbat mitt päronträd? Vad kan jag göra åt det? När ska jag göra något åt det? Vet du vilken sort av päron det är? Andra pärontips, gärna utförliga sådana eftersom jag är nybörjare i trädgården, tas tacksamt emot!
Vore så kul att få en bra päronskörd nästa år nu när jag vet att trädet kan bära frukt!
ingrids
Det låter som päronrost som jag hittade en bra beskrivning av här. Urtrist nu när du äntligen fått frukt.
sjöbäcken
Vilken bra artikel, tack! Det låter ju bra att svampen är "ettårig" och eftersom vi nu tagit bort enarna så bryts ju då spridningscykeln...Nästa års blad borde därmed vara fria från rost (om det är det som utslagen är, likheten i bilderna var inte direkt slående, men kanske...) Men artikeln gav inget klart samband mellan ev. päronrost/gelerost och den förstörda frukten... så problemet kvarstår delvis.... Varför är frukten så påverkad?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag ser ingen päronrost alls på bilderna däremot ser jag fruktmögel (Monilia fructigena) åtgärd: kartgallring, plocka bort alla frukter så snart du ser dem, päronskorv åtgärd: kratta upp alla löv på hösten och gräv ner dem, och en sista bilden med lite vårtiga blad ser mera ut som bladgallkvalster än päronrost, inte så lätta att bli av med, flera behandlingar med svavel från knoppsprickning till blomning ska dock hjälpa.

(och skulle det ha varit päronrost måste man utrota alla kinesiska enar och svävenbom inom flera hundra meters radie ifall man ska utrota den, det räcker inte att ta bort denna typ av enar på egen tomt)
ingrids
Ok Åsa, jag är visst inte så bra på att identifiera sjukdomar från bild ... Sorry sjöbäcken för falskt alarm.
sjöbäcken
Ingen fara Ingrid! Man lär sig alltid något nytt även av att kolla upp felkällor. Nu kan jag lite mera om päronrost!
Åsa: Ja bladgallkvalster känns som ett hetare tips, ska läsa på om detta. Vad gäller enarna så finns det inga fler i närheten, så är de smittspridare så ska det vara åtgärdat i och med att vi tog ner våra egna. Svävenbom vet jag inte riktigt vad det är för sorts växt..? När du skriver behandling med svavel i flera omgångar; ska hela trädet sprayas på våren med någon sådan lösning eller hur behandlar man? Ett problem i så fall är att trädet är så högt.....men det går säkert att lösa om det är så man ska gå tillväga för att bli av med dem.
Så de päronen som är spruckna och "missbildade" är drabbade av päronskorv...? Är problemet ut världen om jag gräver ner årets löv när de trillar till backen frami höst?
Åsa, mälardalen zon 2
Man blir ALDRIG av med skorv men man minskar ner mängden ifall man tar bort bladen eftersom svampen kan övervintra på bladen. Olika päronsorter är olika mottagliga så det är nog troligt att du har en sort som är mycket mottaglig (yrkesodlarna sprutar med kemiska medel men som hemodlare har man inte så mycket man kan spruta med). Samma sak gäller för äppelskorv hos äpple.

Sävenbom hör också till ensläktet och ser ut såhär

http://lh3.ggpht.com/_BTQV6xlEVGs/RvFnyaeo...C3%A4venbom.JPG

Kinesiska enar, sävenbom och liknande var mycket populära runt 70-talet så finns det något villaområde byggt under den tiden inom 400-500m radie så finns det troligtvis såna växter där. Vanliga svenska enar är inte inblandade i spridningen så dessa kan man behålla.

Och ja man sprutar hela trädet med svavel (medlet heter kumulus och brukar hittas i trädgårdsbutiken), de flesta villaägare brukar dock inte göra någonting med tanke på att päronträd ofta blir jättestora så blir det ofta en alltför komplicerad och för stor uppgift att utföra. Gallkvalster är främst ett problem i villaträdgårdar.
RitRat
Jag tog upp den här två månader gamla tråden, för Sjöbäcken hade en annan fråga i anslutning till denna nyss.

Jag tror också att det är mumiesjuka/fruktmögel d.v.s. Monilia som kan drabba både äpple och päron. Åsa skrev det också.
Fakta här:
http://www.biolan.fi/svenska/default3.asp?active_page_id=183 Skrolla längst ned till Växtskydd!
En finsk sida, men har svenska som tillval. Jag fick tips på sidan på ett finskt forum. Men om du googlar / bildgooglar på monilia, får du även bilder, och kan jämföra med dina päron.

Enda sättet att bli av med den, verkar vara att försöra alla angripna frukter, bränna eller gräva ned i skogen. Varmkompostering i vissa källor.
Bassam
Hej
Om man ta bort skadad delar och bränna dom , ska man minska 80 % av skador.
H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon