Har grävt en 60 cm djup och 140 cm bred grop efter ett körsbärsträd som dog pga kräfta. Hade tänkt plantera ett äppelträd (Aroma) i gropen, men blev tveksam då vattnet jag hällde i gropen inte rann undan. Jag borde förstås ha misstänkt att något var fel redan från början då körsbärsträdet som antagligen planterades i början av 70-talet inte var större än att den rymdes i två sopsäckar. Lerjorden häromkring är inte nådig. Jag har dock ingen annan plats för trädet och har ingen lust att gräva ner dräneringsrör, så enda alternativet är väl att försöka plantera trädet på en liten kulle ovan jord med stenar runt kanten. På Plantagen avrådde man mig från detta då man menade på att rötterna kommer att frysa. Ändå verkar detta vara en ganska vanlig metod. Vad säger ni som provat? Fungerar det bra eller förkortas trädets livslängd dramatiskt? Blir det bra om jag fyller gropen till 10 cm under marknivå och sedan placerar trädet där och bygger upp en kulle? Ska/kan man blanda planteringsjord med frisk lerjord eller ska man helst använda enbart planteringsjord under marknivå?
--------------------
Med 50 sorters blommor vid villan i zon II är lerjord kanske inte så illa ändå.
|