| |
|
  |
Svininfluensan - hur tänker ni? |
|
|
|
|
07-09-2009, 14:00
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
F*n vet, om hon ens får vara ytligt bekant efter det här.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Himla lågt  Hoppas du klarar dig! Ät rå vitlök för det motverkar virus.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:32
|
Medlem

|
Precis, Nu ställer det till en massa för min lille och jag får inte träffa honom före torsdag, om inte grannen blivit sjuk tills dess. Blir hon sjuk, tar det åtta dagar till innan jag får pussa på "flörtkulan".  Vräker i mej vitlök och c-vitaminer så jag studsar som en boll här snart. Städar av mej den värsta ilskan
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Verkar ju lite dumt att hon inte sa det till dig innan fast man smittar väl inte bara för att man träffat någon annan som är sjuk. Det är ju inte säkert att man blir sjuk för det. Men det kanske smittar i andra hand så att säga, jag trodde inte det men... Någon annan som vet?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Jag skulle ha blivit skogstokig och sagt opp bekantskapen genast, med omedelbar verkan  Vad gjorde du ? Jäkla egoist  Håller tummarna för att du klarade dig från smittan ... hur länge dröjer det innan man vet om man blivit smittad
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:43
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2009, 18:35)  Verkar ju lite dumt att hon inte sa det till dig innan fast man smittar väl inte bara för att man träffat någon annan som är sjuk. Det är ju inte säkert att man blir sjuk för det. Men det kanske smittar i andra hand så att säga, jag trodde inte det men... Någon annan som vet? Jag har ringt runt till höger och vänster och hittade motsvarande sjukvårdsupplysningen, som bara handhar svininfluensan. Hon sa att i och med att min vännina följde med sin dotter till sjukhuset, är hon exponerad för smittan. Inkubationstiden är tre-sju dagar, så blir hon smittad, visar det sig till på onsdag. Är hon frisk då, är det ingen fara. Men i och med att hon tog i den kaffekoppen som jag drack ur, (droppsmitta är vanligast) finns en risk att jag smittats av henne, förutsatt att hon bär på smittan. Så dom rekomenderade mej att vänta med att träffa lilleman, till jag ser om "stolpskottet" blir sjuk dom närmaste dagarna. Smittan "hoppar inte över någon" så hon kan inte vara frisk och jag bli sjuk. CITAT (Snöflinga @ 07-09-2009, 18:40)  Jag skulle ha blivit skogstokig och sagt opp bekantskapen genast, med omedelbar verkan  Vad gjorde du ? Jäkla egoist  Håller tummarna för att du klarade dig från smittan ... hur länge dröjer det innan man vet om man blivit smittad  Jag tackade för kaffet och gick omedelbart, sedan trodde hon, att hon skulle komma hit i kväll. Är inte hemma sa jag och gick. Jag är skogstokig, men jösses vad bra jag städar.
Redigerat av pejori: 07-09-2009, 17:45
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nej det förstår jag men jag trodde inte man smittade andra om man inte själv blivit sjuk. Hum vågar man gå o handla mat.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 17:49
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 07-09-2009, 18:45)  Nej det förstår jag men jag trodde inte man smittade andra om man inte själv blivit sjuk. Hum vågar man gå o handla mat. Ja det vågar du, men man kanske ska ha på sig handskar, för saliv och hostdroppar hamnar ju på förpackningarna. Nä det tror jag inte, men har man otur så har man. Är mest rädd för att smitta den lille, och att smitta den "som står på tillväxt" för egen del är jag inte orolig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 19:03
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
Ja Pejori  jag förstår din ilska. Tror inte att själva influensan är så farlig MEN jag anser att man i största möjligaste mån SJÄLV skall få avgöra om man vill bli utsatt för smitta eller ej. Jag kommer att vaccinera mig så fort det är min tur men jag är övertygad om att jag även efter vaccineringen kommer att försöka undvika smitta. Sedan tror jag visst att smittan kan "hoppa" Jag menar på så vis att man kan vara utsatt för smitta utan att själv vara sjuk och föra den vidare. En med svininfluensa råkar nysa eller hosta i min närhet, lagom mängd "smitta" landar på ex min ärm. Möter jag då någon annan persom strax efter och den exempelvis vidrör min ärm där smittan ligger o "gonar sig" och kort därefter stoppar ett finger i munnen eller kliar sig i ögat...........då kan den pesonen bli smittad det är jag övertygad om. Eller en kassörska tar emot pengar av en influensa sjuk (som naturligtvis både har hostat o nyst på pengarna) och stoppar ner pengarna i kassan VIPS! så är genst mycket pengar smittade där nere i kassalådan Och sedan kommer en inte ont anande frisk person och tar emot "smittade pengar" och ger dem till någon annan På så vis kan man bli smittad utav någon som ej är smittad
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2009, 19:24
|
Medlem

|
Ja, det är nog rätt Ladyn. Hittade det här: Hur länge överlever viruset utanför kroppen?Virusets överlevnad är beroende av flera faktorer; temperatur, pH, luftfuktighet, solljusexponering mm. Det är därför svårt att ge ett klart svar eftersom det beror på så många olika faktorer. Det finns mycket lite information om hur länge virus kan överleva på olika ytor. Överlevnaden kan vara allt ifrån några sekunder till flera dagar. Influensa smittar huvudsakligen genom att man andas in små droppar eller partiklar som virus från någon som hostat eller nyst fastnat på. Ju närmare man är en smittad person, desto större är risken för smitta. #221 Källa: Socialstyrelsen Det var väl därför dom tyckte att jag skulle "karantäna mej" ett par dagar och se vad som händer.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 03:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Bu huuu... jag har haft förkylning med feber, halsont, muskelvärk, huudvärk. Nu är det över men jag har en sån jäkla hosta. Har suttit i två veckor nu. Vad ska man göööööööööööööööööra, gah jag blir vansinnig. Det är nog vanlig förkylning, men man vill ju ändå inte hosta runt överallt. Även om man hostar i armen så blir man ju helt matt.. får inte sova, är så trött. Ont i lungorna (jaja förmodligen muskulaturen runt bröstkorgen) av allt hostande.  Men man kan ju inte vara hemma flera veckor heller. När vaccinet kommer, så kommer jag ta det. Tror ni inte man redan får i sig kvicksilver ändå. Det är nog bara spårämen i vaccinet. Se tex: Kvicksilverhalter i insjöfisk fortsätter öka Halterna av kvicksilver i svensk insjöfisk har de senaste tio åren ökat med ett par procent varje år, visar en rapport från Naturvårdsverket, som presenteras senare i veckan. Ökningen beror på att det fortfarande sker ett stort nedfall genom luften av tungmetaller, bland annat, från koleldning, skriver Sydsvenskan. I hälften av sjöarna i landet överskrids gränsvärdena för kvicksilver i fisk, enligt rapporten från Naturvårdsverket.
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
CITAT (Ezereht @ 08-09-2009, 04:39)  Bu huuu... jag har haft förkylning med feber, halsont, muskelvärk, huudvärk. Nu är det över men jag har en sån jäkla hosta. Har suttit i två veckor nu. Vad ska man göööööööööööööööööra, gah jag blir vansinnig. Det är nog vanlig förkylning, men man vill ju ändå inte hosta runt överallt. Även om man hostar i armen så blir man ju helt matt.. får inte sova, är så trött. Ont i lungorna (jaja förmodligen muskulaturen runt bröstkorgen) av allt hostande.  Men man kan ju inte vara hemma flera veckor heller. När vaccinet kommer, så kommer jag ta det. Tror ni inte man redan får i sig kvicksilver ändå. Det är nog bara spårämen i vaccinet. Se tex: Kvicksilverhalter i insjöfisk fortsätter öka Halterna av kvicksilver i svensk insjöfisk har de senaste tio åren ökat med ett par procent varje år, visar en rapport från Naturvårdsverket, som presenteras senare i veckan. Ökningen beror på att det fortfarande sker ett stort nedfall genom luften av tungmetaller, bland annat, från koleldning, skriver Sydsvenskan. I hälften av sjöarna i landet överskrids gränsvärdena för kvicksilver i fisk, enligt rapporten från Naturvårdsverket. Du kanske skulle gå och testa om det är svininfluensa du haft (har)
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 10:10
|
Medlem

|
Stackare. Tycker också du ska masa dig till doktorn, då det finns ypperliga hostdämpare som du kan ta kvällstid så du får sova. Hosta är ju kroppens sätt, att göra sig av med skit, men man kan både underlätta det och dämpa det, så det blir uthärdligt för dej.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 11:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Kvicksilvret i vaccinet ska motsvara en mängd som finns i en halv portion insjöfisk, så inte tycker jag i varje fall att man bör avstå vaccin av den anledningen.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 49
Medlem nr: 14 809

|
CITAT (henriks @ 03-09-2009, 21:00)  Tja, hur många skäl behöver du?
*) Kvicksilver intravenöst KAN inte vara bra, oavsett hur liten mängd det är *) Vaccinet är i princip otestat, finns inga studier som tyder på någonting *) Ger ändå inget långvarigt skydd
Behövs det fler? Vaccinet ges inte intravenöst, det ges intramuskulärt dvs i muskeln. Den som ger vaccin ser alltid till att inget hamnar i blodbanan.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2009, 22:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Tramset om kvicksilver är avfärdat som nonsens till och med av amerikanska forskare, ni vet det stora landet i väster som har fler fördomar och vidksepligheter än alla andra.
I USA fanns en utbredd rädsla för att vaccin, som vi i Sverige tar för givna och som alla barn fåttt på BVC, skulle vara fulla av kvicksilver och dessutom framkalla autism.
Nys, vidskepelse och trams! Vi vet idag inte vad som framkallar autism, ADHD, DAMP mm, men att det är i utvecklingsfasen är forskarna på det klara med, dvs antingen är det i generna och ärftligt ( finns en hel del belägg, tex för Aspergers) ELLER så är det kemisk påverkan i fosterstadiet.
Jag för min del brukar vara tuff och stark och har klarat en hel del sjukdomar med ganska lindriga sjukperioder själv. En av dom tuffaste flunsorna vi hade i sta'n, där en skolklass på sexton elever tilll slut bestod av bara fyra friska, reste jag mej från på tredje dagen och gick till arbete.
JAG tänker vaccinera mej!
Det finns människor som kallas läkare, labbassistenter, sjuksjköterskor m fl som har utbildats för just att göra oss friska. Jag litar på dom. Dessutom tror jag på vad experter säger: att vi bör vara så många som mäjligt som får vaccin, för att samhället ska klara sej.
Jag törs lita på andra, jag tar vaccinet. Vem vet annars vem jag smittr, kanske nån som dör?
--------------------

|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2009, 00:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker det hela känns lite överdrivet och det gör folk bara onödigt rädda. Jag kommer inte vaccinera mig, iaf inte i närmsta framtiden.
Jag kommer fortfarande dock vara noga och tycker att andra ska vara detmed, med tvätta händer ordentligt och undvika onödiga folksamlingar och hålla för när man hostar och nyser. Jag tar ogärna i handtag och räcken på bussar och liknande utan att så fort som möjligt tvätta händerna. Inget pillande i mun, näsa eller ögon utan att ha tvättat händer. Samma gäller att hålla i mat osv.. Och käner jag mig sjuk så går jag självklart till sjukhuset.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2009, 09:50
|
Medlem

|
CITAT (Orkidétjuven @ 09-09-2009, 01:08)  Nu har jag inte läst hela tråden, men jag tycker det hela känns lite överdrivet och det gör folk bara onödigt rädda. Jag kommer inte vaccinera mig, iaf inte i närmsta framtiden.
Jag kommer fortfarande dock vara noga och tycker att andra ska vara detmed, med tvätta händer ordentligt och undvika onödiga folksamlingar och hålla för när man hostar och nyser. Jag tar ogärna i handtag och räcken på bussar och liknande utan att så fort som möjligt tvätta händerna. Inget pillande i mun, näsa eller ögon utan att ha tvättat händer. Samma gäller att hålla i mat osv.. Och käner jag mig sjuk så går jag självklart till sjukhuset. Håller med dig i sak men: Vad skulle du göra om, det börjar klia i ögonen innan du hunnit tvätta händerna tex efter du tagit i något okännt? Om du möter någon, skakar du inte hand med den personen då om dom sträcker fram handen? hur vet du, att personen innan dej på tex arbetstoan inte är smittad? det är sådant som räcker. Jag är som sagt inte rädd för egen del, men är otroligt rädd om mina små barnbarn
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|