Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          Meriona
          Inlägg 31-08-2009, 14:15
          Länk hit: #21

Gäster

jag har inte fått svar på ännu om det är som med vanligt influensavaccin, att reumatiker bör undvika ta, eftersom sjukdomsförloppet kan påskyndas. Nån som vet?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 31-08-2009, 14:30
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

...jag tycker det äckligaste är när man ska till jobbet o trängas på buss och T-bana och folk sitter och nyser och flåsar och hostar rakt ut och tjattrar i sina jäkla mobiler så man får ont i öronen - ryker säkert ut en hel del baciller där med. Kan de inte bara hålla näbben stängd tills de kliver av. Häromdan var det en kille som nös mig rakt i ansiktet fy sjutton va äckligt ranting.gif

Redigerat av skogstroll: 31-08-2009, 14:32

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-08-2009, 15:18
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 15:15) *
          jag har inte fått svar på ännu om det är som med vanligt influensavaccin, att reumatiker bör undvika ta, eftersom sjukdomsförloppet kan påskyndas. Nån som vet?

Inte en aning, och det verkar inte finnas några rekommendationer varken för eller emot heller... Det enda som sägs, är att de i riskgrupperna ska vaccineras först tillsammans med sjukvårdspersonal, samt att de som är äggallerkiger inte ska vaccinera sig, då vaccinet görs på äggvita.

CITAT (skogstroll @ 31-08-2009, 15:30) *
          ...jag tycker det äckligaste är när man ska till jobbet o trängas på buss och T-bana och folk sitter och nyser och flåsar och hostar rakt ut och tjattrar i sina jäkla mobiler så man får ont i öronen - ryker säkert ut en hel del baciller där med. Kan de inte bara hålla näbben stängd tills de kliver av. Häromdan var det en kille som nös mig rakt i ansiktet fy sjutton va äckligt ranting.gif

sick.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 31-08-2009, 15:47
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag fick igår eller förrgår reumatikertidningen och där skriver dom om influensavaccin.

Har inte läst hela artikeln än men jag det lilla jag läste imorse så tycker dom att man skall ta vaccinet. Även den årliga vanliga influensavaccin

Citera
          henriks
          Inlägg 31-08-2009, 16:40
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 12:37) *
          Lätt sagt, men problemet på t.ex. min arbetsplats är att ingen annan kan göra mitt jobb, och om jag skulle stanna hemma så fort jag var snorig så skulle vi snart hamna hos KFM. Framför allt hade vi inte haft en Underentreprenör som ville jobba för oss igen. Och det säger jag inte för att verka märkvärdig, men det är svårt att sätta en entreprenadingenjör att sköta ekonomin.

Man han hålla sig så mycket för sig själv som man kan och låta bli att snörvla i närheten av andra, tvätta händerna ofta och använda Alkogel. Jag har inte smittat någon ännu, såvitt jag vet.

Nä, så då är det ju bättre att du går till jobbet, troligen gör ett dåligt jobb eftersom du är sjuk, smittar ner entreprenadingenjören så att denne inte upptäcker det misstag underentreprenören gör när han går till jobbet trots feber och i slutändan dör någon oskyldig på grund av en balkong som ramlar ner???

"Lite" hårddraget, javisst

Även om alla skall göra det man är bra på normalt, borde man i alla organisationer med mer än en person se till att det finns någon mer som har ett hum om hur man löser akuta problem.

Tänk om du skulle bli så sjuk att du inte KAN jobba? rent av dör i en olycka? Om det inte finns rutiner för hur det skall hanteras så lär ju företaget gå omkull inom någon vecka då?

Vi har på jobbet ganska strikt skillda arbetsuppgifter, och pappershögarna har växt en del på mitt skrivbord när jag varit hemma med influensan, men inte f-n går företaget under för det. Akuta problem är lösta på ett eller annat sätt, mindre akuta lagda på hög.

--------------------

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 31-08-2009, 17:07
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Håller helt med Grå , pejori och Stintan. Givetvis om man vet att det rör sig om en enkel liten förkylning så kanske man kan gå till jobb eller vad det nu är. Just nu är det väl lite extra när skolor. dagis m.m. har öppnat och innan alla får imunförsvaret uppdaterat efter all ledighet.
          Men hur vet man att det inte är svininfluensa. Vanlig influensa ger många av dessa symtomer som svininfluensan men den är då av svårare art.

På min tid när jag hade småbarn och även jobbade (60-talet och framåt) sa man alltid att man skulle vara symtomfri i 3 dagar innan man gick till skola eller jobb och då var det mindre som var sjuka, tycker det borde införas igen den regeln.
          Tänkt på oss som är extra belastade med olika lung/hjärtsjukdomar, vi vill ju vara ute i samhället också utan att vara rädd för att bli smittade av alla som går omkring och nyser och hostar. Många har tyvärr inte det inbyggt i sig att hålla för armen eller ta upp näsduk när man hostar eller nyser.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Namn
          Inlägg 31-08-2009, 17:31
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 24 458

CITAT (Grå @ 31-08-2009, 12:02) *
          Ni som springer till jobbet och hostar och spottar och fräser och menar på att ni ska jobba bara ni kan stå på benen skulle egntligen ha en rejäl käftsmäll.
          Det finns människor som har rejält dåligt immunförsvar och kanske blir tio resor sjukare än vad ni för tillfället är.
          tummenupp.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-08-2009, 18:12
          Länk hit: #28

Medlem

Sen finns det faktiskt arbetsgivare som sparkar folk för "sjukdom är inte giltig orsak till frånvaro" Arbetade faktiskt själv för en sån i fem år! Tyvärr blev även jag sjuk, så jag arbetar inte heller där längre!

Han är fortfarande arbetsgivare/företagsVD och personalchef och har ett 90-tal anställda under sig! Undrar hur den arbetsplatsen kommer se ut i höst...

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-08-2009, 18:34
          Länk hit: #29

Medlem

Detta står nu att läsa på SR.se

Avliden man smittad av influensan

Uppdaterad: 19:13
          Den man i 40-årsåldern som avled i sitt hem i Uppsala län i fredags var smittad av influensan, sannolikt den så kallade svininfluensan Det konstaterade Akademiska sjukhuset alldeles nyss vid en pressträff.

Sjukhuset fattade misstankar om att mannen var smittad av svininfluensan då han hade ospecifika symtom, feber och förkylning.

Provsvar visar att mannen hade influensa A, den genetiska analysen är dock ej klar. Enligt smittskyddsläkare Staffan Sylvan, hade mannen sannolikt svininfluensan. Ett definitivt besked kommer på tisdagen.

Citera
          Betty
          Inlägg 31-08-2009, 18:47
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 19:12) *
          Sen finns det faktiskt arbetsgivare som sparkar folk för "sjukdom är inte giltig orsak till frånvaro" /...

Vad säger facket om det? För de anställda är väl med i nåt fack?

Redigerat av Betty: 31-08-2009, 18:52

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          henriks
          Inlägg 31-08-2009, 18:48
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (MariaS @ 31-08-2009, 19:12) *
          ...
          Undrar hur den arbetsplatsen kommer se ut i höst
          ...

Tom antagligen, förutom chefen själv då, som sitter och snörvlar i ett hörn

--------------------

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 31-08-2009, 19:35
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

En kort reflektion: Här skriker medierna ut att en person troligen avlidit av svininfluensa. En av drygt 900 bekräftade fall i Sverige så här långt = en dödlighet på omkring 1 promille. Troligen är dödligheten ännu lägre i verkligheten eftersom det sannolikt är fler som drabbats men som fått så lindriga symptom att de inte sökt läkare. Men hur många dör av vanlig influensa i Sverige varje år? Det hör man inget om. Fast det är väl så klart inte lika intressant att skriva om.

Håller med om att man alltid borde stanna hemma när man har en smittsam sjukdom. Hur försiktig man än är kan man inte förhindra att man sprider elaka bakterier eller virus omkring sig. Fast i verkligheten är det väl inte så enkelt. Har man lindriga symptom kanske man inte tänker så mycket på det. Signalerna från myndigheterna är ju heller inte positiva till sjukfrånvaro. Vi har ju en karensdag i det här landet och därefter bara 80 % av lönen (om jag inte missminner mig), så det kan svida i plånboken att stanna hemma. Har man ansträngd ekonomi drar man sig nog i det längsta för att sjukskriva sig.

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2009, 19:40
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2009, 16:47) *
          Jag fick igår eller förrgår reumatikertidningen och där skriver dom om influensavaccin.

Har inte läst hela artikeln än men jag det lilla jag läste imorse så tycker dom att man skall ta vaccinet. Även den årliga vanliga influensavaccin

Du får gärna PMa mig när du läst den, Elisabeth, för jag vill inte ta den om det gör att jag går ännu sämre sen. I höstas när vi tog vanliga influensavaccinet så fick t.ex. min chef inte ta det för att han är reumatiker, men oss andra frågade de inte ens. Knepigt. Sämre har jag blivit, men om det beror på vaccinet eller annat kan jag ju inte veta.

CITAT (henriks @ 31-08-2009, 17:40) *
          Nä, så då är det ju bättre att du går till jobbet, troligen gör ett dåligt jobb eftersom du är sjuk, smittar ner entreprenadingenjören så att denne inte upptäcker det misstag underentreprenören gör när han går till jobbet trots feber och i slutändan dör någon oskyldig på grund av en balkong som ramlar ner???

"Lite" hårddraget, javisst

Även om alla skall göra det man är bra på normalt, borde man i alla organisationer med mer än en person se till att det finns någon mer som har ett hum om hur man löser akuta problem.

Tänk om du skulle bli så sjuk att du inte KAN jobba? rent av dör i en olycka? Om det inte finns rutiner för hur det skall hanteras så lär ju företaget gå omkull inom någon vecka då?

Vi har på jobbet ganska strikt skillda arbetsuppgifter, och pappershögarna har växt en del på mitt skrivbord när jag varit hemma med influensan, men inte f-n går företaget under för det. Akuta problem är lösta på ett eller annat sätt, mindre akuta lagda på hög.

Du kanske ska läsa mitt inlägg lite noggrannare, Henrik.

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-08-2009, 19:47
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Betty @ 31-08-2009, 19:47) *
          Vad säger facket om det? För de anställda är väl med i nåt fack?

Medlemskap i fack är också avsked! Gå in på Metalls sida och sök på Rentman får du se!

CITAT (henriks @ 31-08-2009, 19:48) *
          Tom antagligen, förutom chefen själv då, som sitter och snörvlar i ett hörn

giggle.gif Där kan han sitta giggle.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 31-08-2009, 20:00
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Hur många tänker vaccinera sig för influensan?
          Jag tror jag avstår. g.gif
          Är mera orolig för mitt barnbarn om han skulle bli sjuk. -cry-.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anders zon 1 @ 31-08-2009, 20:35) *
          En kort reflektion: Här skriker medierna ut att en person troligen avlidit av svininfluensa. En av drygt 900 bekräftade fall i Sverige så här långt = en dödlighet på omkring 1 promille. Troligen är dödligheten ännu lägre i verkligheten eftersom det sannolikt är fler som drabbats men som fått så lindriga symptom att de inte sökt läkare. Men hur många dör av vanlig influensa i Sverige varje år? Det hör man inget om. Fast det är väl så klart inte lika intressant att skriva om.

Håller med om att man alltid borde stanna hemma när man har en smittsam sjukdom. Hur försiktig man än är kan man inte förhindra att man sprider elaka bakterier eller virus omkring sig. Fast i verkligheten är det väl inte så enkelt. Har man lindriga symptom kanske man inte tänker så mycket på det. Signalerna från myndigheterna är ju heller inte positiva till sjukfrånvaro. Vi har ju en karensdag i det här landet och därefter bara 80 % av lönen (om jag inte missminner mig), så det kan svida i plånboken att stanna hemma. Har man ansträngd ekonomi drar man sig nog i det längsta för att sjukskriva sig.

Kloka ord! yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Länk hit: #37

Gäster

Jag ska (om jag får). Vi ska ju till Mexico, så det känns angeläget.

Citera
          MariaS
          Inlägg 31-08-2009, 20:02
          Länk hit: #38

Medlem

Tillhör äggallergikerna, så jag får inte vare sig jag vill eller inte. Hoppas dock att mina bägge döttrar gör det. Den ena är 25 och den andra är 31, så de befinner sig i riskzonen.

Citera
          pejori
          Inlägg 31-08-2009, 20:02
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Meriona @ 31-08-2009, 21:00) *
          Jag ska (om jag får). Vi ska ju till Mexico, så det känns angeläget.

Då är det nog säkrast ja.
          Hoppas du får den.. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-08-2009, 20:04
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (pejori @ 31-08-2009, 21:02) *
          Då är det nog säkrast ja.
          Hoppas du får den.. tummenupp.gif

Efter vad Elisabeth (lite ängre upp) läst så verkar det ju som om det skulle gå bra. Skönt!

Citera

30 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 08:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon