Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          ängsvädd
          Inlägg 27-10-2009, 17:19
          Länk hit: #321

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Vaccinet är inte testat på gravida, ändå uppmanas gravida att vaccinera sig.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          KRT
          Inlägg 27-10-2009, 17:30
          Länk hit: #322

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (ängsvädd @ 27-10-2009, 17:19) *
          Vaccinet är inte testat på gravida, ändå uppmanas gravida att vaccinera sig.

Det är verkligen inte riskfritt att drabbas i slutfasen av graviditeten. Och det är verkligen inte riskfritt att föda med influensa, och det är verkligen inte riskfritt att drabbas av influensa de första veckorna i livet.

F.ö. är det ytterst få läekemdel eller vacciner som testas på gravida - det är nämligen sällan etiskt försvarbart att göra det. Trots att vanligt influensavaccin inte är testat på gravida rekommenderar man t.ex. i USA att gravida som beräknas föda under influensasäsongen ska vaccinera sig eftersom risken för en höggravid kvinna, eller ett nyfött barn är så stor. Detta trots att vaccinet inte är testat på gravida.

En stilla undran - driver du någon slags "upplysningskampanj" mot vaccination? Och i så fall varför?

Vill återigen rekommendera alla som är oroliga att kontakta sjukvårdsupplysningen, sin barnmorska (om man är gravid), eller annan professionell person. Dessa kan även diskutera risker och argument mot vaccination.

Redigerat av KRT: 27-10-2009, 17:52

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-10-2009, 17:48
          Länk hit: #323

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (andersen @ 27-10-2009, 17:15) *

Sånt här är tragiskt! Att som utbildad vårdpersonal inbilla sig att en pytteliten mängd smittoämnen under kontrollerad form skulle vara farligare än att drabbas av dem under totalt okontrollerade och oförutsägbara förhållanden!!

Citera
          KRT
          Inlägg 27-10-2009, 17:50
          Länk hit: #324

Medlem

CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 17:48) *
          Sånt här är tragiskt! Att som utbildad vårdpersonal inbilla sig att en pytteliten mängd smittoämnen under kontrollerad form skulle vara farligare än att drabbas av dem under totalt okontrollerade och oförutsägbara förhållanden!!

Håller med, men inte ens vårdpersonal är altid upplyst. Ta rökning som exempel - alla (varesig man jobbar inom vården eller ej) vet att det är farligt, ändå röker många som jobbar inom vården. Varför????
          Samma orsak kanske (det är så få som får KOL och/eller lungcancer och det drabbar säkert inte mig/ influensan är så mild, det är säkert inte farligt om man får den och den drabbar säkert inte mig......)

Redigerat av KRT: 27-10-2009, 17:52

--------------------

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-10-2009, 17:56
          Länk hit: #325

Medlem

CITAT (KRT @ 27-10-2009, 17:50) *
          Håller med, men inte ens vårdpersonal är altid upplyst. Ta rökning som exempel - alla (varesig man jobbar inom vården eller ej) vet att det är farligt, ändå röker många som jobbar inom vården. Varför????
          Samma orsak kanske (det är så få som får KOL och/eller lungcancer och det drabbar säkert inte mig/ influensan är så mild, det är säkert inte farligt om man får den och den drabbar säkert inte mig......)

Ja, jag vet att det låter elakt, men IQ nivån är nog inte alltför hög om man fortsätter att röka efter att ha sett röntgenbilder på KOL-patienters lungor.

Citera
          KRT
          Inlägg 27-10-2009, 18:08
          Länk hit: #326

Medlem

CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 17:56) *
          Ja, jag vet att det låter elakt, men IQ nivån är nog inte alltför hög om man fortsätter att röka efter att ha sett röntgenbilder på KOL-patienters lungor.

Det ska mycket till ja. Eller om man ser dem IRL.... Ingen vacker syn precis sad.gif

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 27-10-2009, 18:09
          Länk hit: #327

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 17:56) *

vet inte du hur nikotinberoende fungerar? det spelar ingen som helst roll om du så trycker ned rtgbilder på KOL-lungor i halsen på någon som är nikotinberoende, de kommer inte sluta röka för det och det har INGENTING med IQ att göra.
          *suck*

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          KRT
          Inlägg 27-10-2009, 18:15
          Länk hit: #328

Medlem

CITAT (herkules @ 27-10-2009, 18:09) *
          vet inte du hur nikotinberoende fungerar? det spelar ingen som helst roll om du så trycker ned rtgbilder på KOL-lungor i halsen på någon som är nikotinberoende, de kommer inte sluta röka för det och det har INGENTING med IQ att göra.
          *suck*

Det är klart att det är ett beoende - det är inte DET diskussionen handlar om.

F.ö. går det alldeles utmärkt att ta sig ur ett beroende, det kan alla fd rökare vittna om. Det är avsaknaden av vilja att ta sig ur beroendet man kan fundera över.
          Faktum är att man inte ens behöver ta sig över sitt beroende, man kan transferera det till nikotinpreparat istället - bättre för både omgivningen och individen. Det är även viljan att göra detta som man kan diskutera.

Kan folk sluta kröka eller sluta knarka - nog f*n kan man ta sig ur ett nikotinberoende!!! OM man vill, och det är väl här det kniper - motivationen saknas. Man vet förbaskat väl hur illa det kan gå, men skyddsmekanismen "det händer inte mig" är stark och kanske ännu starkare hos de som sysslar med något som det logiskt sett vet är skadligt.........

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 27-10-2009, 18:25
          Länk hit: #329

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (KRT @ 27-10-2009, 18:15) *
          Det är klart att det är ett beoende - det är inte DET diskussionen handlar om.

F.ö. går det alldeles utmärkt att ta sig ur ett beroende, det kan alla fd rökare vittna om. Det är avsaknaden av vilja att ta sig ur beroendet man kan fundera över.
          Faktum är att man inte ens behöver ta sig över sitt beroende, man kan transferera det till nikotinpreparat istället - bättre för både omgivningen och individen. Det är även viljan att göra detta som man kan diskutera.

Kan folk sluta kröka eller sluta knarka - nog f*n kan man ta sig ur ett nikotinberoende!!! OM man vill, och det är väl här det kniper - motivationen saknas. Man vet förbaskat väl hur illa det kan gå, men skyddsmekanismen "det händer inte mig" är stark och kanske ännu starkare hos de som sysslar med något som det logiskt sett vet är skadligt.........

såklart man kan sluta röka men inte för att någon visar en bilder på taskiga lungor eller talar om för en hur dum i huvudet man är för att man röker trots att man tittat på bilderna.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-10-2009, 18:28
          Länk hit: #330

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (herkules @ 27-10-2009, 18:25) *
          såklart man kan sluta röka men inte för att någon visar en bilder på taskiga lungor eller talar om för en hur dum i huvudet man är för att man röker trots att man tittat på bilderna.

Nej, det är bara om man VILL TILLRÄCKLIGT MYCKET SJÄLV som det går...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-10-2009, 19:06
          Länk hit: #331

Medlem

CITAT (herkules @ 27-10-2009, 18:09) *
          *suck*

Det finns många bra ersättningspreparat om man vill sluta röka. Det finns nikotinplåster bl.a. Jag och mina kollegor *suckar* lika mycket som du gjorde nyss, varje gång vi vet att det lagts ner miljontals kronor på att rädda livet på en människa som avser att så fort som möjligt efter att ha fått en by-pass operation och syrgastuber i hemmet, kommer att kasta allting på sophögen.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 27-10-2009, 19:24
          Länk hit: #332

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Magdis och en som inte tål pläster ( som jag som får sår av nikotonplåster och företaget inte ens kan tala om för mig vad som finns i deras pläster) . Kan inte heller tugga nikotintugummi. Vad skall jag göra?

Citera
          Magdis
          Inlägg 27-10-2009, 19:31
          Länk hit: #333

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-10-2009, 19:24) *
          Magdis och en som inte tål pläster ( som jag som får sår av nikotonplåster och företaget inte ens kan tala om för mig vad som finns i deras pläster) . Kan inte heller tugga nikotintugummi. Vad skall jag göra?

Då blir det ju knepigare! Vad är det som gör att du inte kan använda tuggummit? I ett fall som ditt skulle jag definitivt ha konsulerat sluta röka gruppen på arbetsplatsen. Jag hoppas du får ALL tänkbar hjälp som finns om du verkligen vill sluta röka.

Citera
          Anki V
          Inlägg 27-10-2009, 19:38
          Länk hit: #334

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-10-2009, 19:24) *
          ( som jag som får sår av nikotonplåster och företaget inte ens kan tala om för mig vad som finns i deras pläster) . Kan inte heller tugga nikotintugummi. Vad skall jag göra?

I alla fall Nicorette finns i små minitabletter som man lägger under tungan. Jag vet flera som haft svårt för både plåster och tuggummin som lyckats den vägen.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 27-10-2009, 21:33
          Länk hit: #335

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Magdis @ 27-10-2009, 19:31) *
          Då blir det ju knepigare! Vad är det som gör att du inte kan använda tuggummit? I ett fall som ditt skulle jag definitivt ha konsulerat sluta röka gruppen på arbetsplatsen. Jag hoppas du får ALL tänkbar hjälp som finns om du verkligen vill sluta röka.

Jag kan inte använda tuggummit. Tål det inte heller.

När jag skulle köpa plåster frågade jag på apotheket om plåsrret innehåller kolofonium. Vad är det? , var svaret jag fick. Då ringde jag till företaget på deras kundnummret om man har frågor. Kolofonium, vad är det???? var svaret igen.

Men hon skulle ta reda på det och sedan fick jag reklam från dom hem skickade. Så mycket är det bevänt med hjälp. Rökavväningshjälpen var det jag ringde först. Så lätt är det also inte

Citera
          Anki V
          Inlägg 27-10-2009, 21:53
          Länk hit: #336

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Kanske mitt tidigare inlägg inte syns?
          Men det finns alternativ till plåster och tuggummi.

Det finns mikrotabletter som jag skrev i inlägget tidigare och det finns även en inhalator som kan användas på ett ”cigarettliknade” sätt.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Gåsis
          Inlägg 27-10-2009, 22:14
          Länk hit: #337

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag är lite nyfiken på vad människor i malmö tycker när vårdens resurser för ovaccinerade inte räcker till för att personalen tänkt precis som dom...

/Åsa

Citera
          pejori
          Inlägg 27-10-2009, 22:25
          Länk hit: #338

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anki V @ 27-10-2009, 21:53) *
          Kanske mitt tidigare inlägg inte syns?
          Men det finns alternativ till plåster och tuggummi.

Det finns mikrotabletter som jag skrev i inlägget tidigare och det finns även en inhalator som kan användas på ett "cigarettliknade" sätt.

/Anki

Inhalatorn är jättebra. tummenupp.gif
          Munsprayen däremot...vilken skitsmak sick.gif
          Men den hjälper fort, så lite får man plåga sig för den goda s(m)akens skull. giggle.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hej igen
          Inlägg 27-10-2009, 22:53
          Länk hit: #339

Gäster

Det är ju bara så att så länge man inte nått absolut beslut att skippa rökat
          då hjälper inga plåster eller tuggummin.
          Rökare har en fenomenal förmåga att hitta på orsaker till att inte kunna sluta ...
          fastän vi alla vet att det enda som krävs är stark egen vilja

Pratade idag med KOL-sköterska och Sjuksköterska ... bägge tyckte att jag ska vänta ett tag, en vecka el två
          innan jag tar vaccinet .. detta för att slippa vistas i stora folksamlingar.

Citera
          Gillan
          Inlägg 28-10-2009, 08:51
          Länk hit: #340

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Eftersom jag tillhör de så kallade riskgrupperna så fick jag min spruta igår. Jag har en bultande arm och även ett bultande huvud, lite förhöjd temp, men mår inte speciellt dåligt..............Och ärligt talat, jag önskar att alla skulle ta vaccinet enbart pga hänsyn till sin nästa. För hur vet du att den du möter i butiken inte tillhör "riskgruppen"? Det har vare sig du eller jag en aning om no.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera

30 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 17:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon