Hej,
Jag heter Helen och bor i Göteborg. Jag postar normalt bara i trädgårdstrådar, men sitter här och stressar upp mig över svininfluensan (fånigt, jag vet

) och då hittade jag passande nog den här tråden.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-08-2009, 16:47)

Jag fick igår eller förrgår reumatikertidningen och där skriver dom om influensavaccin.
Har inte läst hela artikeln än men jag det lilla jag läste imorse så tycker dom att man skall ta vaccinet. Även den årliga vanliga influensavaccin
Usch, jag skäms men Reumatikertidningen åker normalt direkt i återvinningslådan. Har just grävt fram den för att kolla artikeln ni nämner.
Det är två kvinnliga forskare som uttalar sig och de skriver mycket riktigt att man sedan några år tillbaka rekommenderar personer med reumatisk sjukdom att vaccinera sig mot den årliga influensan och mot pneumokocker (lunginflammationsbakterier). Detta gäller tydligen inte patienter med SLE, men alla övriga.
Verkar som om det är vanligt missförstånd dock att reumatiker kan bli dåliga av vaccinet och därför bör avstå. Jag har aldrig tagit influensavaccin tidigare, men funderar på att göra det nu. Om det kommer i tid

...
Edit typo
Redigerat av Paeonia Lactiflora: 31-08-2009, 20:18