CITAT (Anki på Öland @ 30-10-2009, 10:47)

Tycker bara det är så konstigt att någon kan säga så stensäkert att det inte är farligt och att det är bra när ingen annan verkar vara säker - och ingen fara, jag är redan vaccinerad......
Anki
Vad är stensäkert inte farligt?
Att vaccinera sig över huvud taget? Att vacinera sig med rekombinanta vaccin? Att vaccinera sig mot h1n1?
Det är klart att det finns risker att vaccinera sig. På samma sätt som det finns risker med att ta olika läkemedel (tänker t.ex. på den återkommande diskussionen ang p-piller och den ökade risken för blodpropp när man tar dem). Det finns också risker med att opereras, med att gå till tandläkaren osv. Det håller nog alla med om (och gör man inte det lever man nog i en annan värld än oss andra:)).
Det man måste tänka på när man tar ställning till om man ska opereras, behandlas, vaccineras etc, är följande; Vilken risk löper jag om jag INTE undergår behandling och vilken risk löper jag om jag undergår behandling.
Är man osäker på risker, med att vaccineras eller inte vaccineras, måste man söka finna konkret fakta och information. Kanske sätta sig in i bakgrunden lite extra. Vad innebär t.ex. rekombinant vaccin? Hur testar man andra vacciner, hur testas det vanliga säsongsinfluensavaccinet? Vad skiljer i påverkan hos immunförsvaret mellan att vaccineras och att ha sjukdomen? Vad innebär adjuvans, varför har man det och på vilket sätt kan det påverkar immunförsvaret?
Slutligen, vi har både yttrandefrihet och frihet att fatta egna beslut i Sverige, vare sig man vill eller inte vill vaccinera sig - det fullkomligt OK. Men det innebär också att man får ta konsekvenserna av sitt beslut, oavsett vilket beslut man fattade......