Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          Red Top
          Inlägg 30-10-2009, 10:58
          Länk hit: #401

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Anki på Öland @ 30-10-2009, 10:04) *
          Också en intressant länk med mycket info om influensan och vaccinationer.
          Anki

Eftersom de hänvisar till en "expert" vid namn Anders Bruun Laursen, (en dansk pensionerad ögonläkare, tidigare verksam i Sydtyskland, som utöver att han varnar för influensavaccinet även ägnar sig åt öppet förtal av muslimer och hävdar att den globala uppvärmningen är en myt), tycker jag verkligen inte att sidan du hänvisar till är intressant överhuvudtaget.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-10-2009, 11:04
          Länk hit: #402

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Läste om biverkningar av vaccinet på vårdguiden:

CITAT
          Sällsynta
          De flesta vacciner kan i sällsynta fall påverka nervsystemet genom att antikroppar som bildas också angriper kroppens egen nervvävnad. Det kan leda till tillfällig förlamning, somi de allra flesta fall går tillbaka med eller utan behandling
          .

Det finns alltså en mycket liten risk att bli permanent förlamad av vaccinet - det är det med svininfluensan också.

Inte så konstigt att människor kan känna tvekan inför att vaccinera sig med det snabbt framtagna svininfluensa-vaccinet.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 30-10-2009, 11:09
          Länk hit: #403

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (KURT @ 30-10-2009, 06:10) *
          Men denna influensa drabbar andra grupper, dör unga personer så väcker det mera uppmärksamhet. Dessutom drabbar den många fler personer inom ett kortare tidsintervall än en traditionell influensa.

Jo visst är det så. Men väldigt få, (om någara?) av dem som dött har varit för övrigt friska. Se bara på de två som dött i Sverige.

Jag har inget emot att människor vaccinerar sig. Men jag tänker inte göra det. Det jag inte tycker om är att man kallar mig potentiell mördare (indirekt gör några det) och jag tycker inte om skräckpropaganda, oavsett om det gäller influensan eller vaccinet.

Citera
          KRT
          Inlägg 30-10-2009, 11:28
          Länk hit: #404

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Anki på Öland @ 30-10-2009, 10:47) *
          Tycker bara det är så konstigt att någon kan säga så stensäkert att det inte är farligt och att det är bra när ingen annan verkar vara säker - och ingen fara, jag är redan vaccinerad......
          Anki

Vad är stensäkert inte farligt?
          Att vaccinera sig över huvud taget? Att vacinera sig med rekombinanta vaccin? Att vaccinera sig mot h1n1?

Det är klart att det finns risker att vaccinera sig. På samma sätt som det finns risker med att ta olika läkemedel (tänker t.ex. på den återkommande diskussionen ang p-piller och den ökade risken för blodpropp när man tar dem). Det finns också risker med att opereras, med att gå till tandläkaren osv. Det håller nog alla med om (och gör man inte det lever man nog i en annan värld än oss andra:)).

Det man måste tänka på när man tar ställning till om man ska opereras, behandlas, vaccineras etc, är följande; Vilken risk löper jag om jag INTE undergår behandling och vilken risk löper jag om jag undergår behandling.

Är man osäker på risker, med att vaccineras eller inte vaccineras, måste man söka finna konkret fakta och information. Kanske sätta sig in i bakgrunden lite extra. Vad innebär t.ex. rekombinant vaccin? Hur testar man andra vacciner, hur testas det vanliga säsongsinfluensavaccinet? Vad skiljer i påverkan hos immunförsvaret mellan att vaccineras och att ha sjukdomen? Vad innebär adjuvans, varför har man det och på vilket sätt kan det påverkar immunförsvaret?

Slutligen, vi har både yttrandefrihet och frihet att fatta egna beslut i Sverige, vare sig man vill eller inte vill vaccinera sig - det fullkomligt OK. Men det innebär också att man får ta konsekvenserna av sitt beslut, oavsett vilket beslut man fattade......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          KRT
          Inlägg 30-10-2009, 11:35
          Länk hit: #405

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (ängsvädd @ 30-10-2009, 11:04) *
          Läste om biverkningar av vaccinet på vårdguiden:
          Det finns alltså en mycket liten risk att bli permanent förlamad av vaccinet - det är det med svininfluensan också.

Att antikroppar angriper den egna kroppen är inget konstigt, det kallas autoimmunitet och är bakgrunden till ett flertal sjukdomar, t.ex. reumatism, SLE, Sjögren´s, Systemisk scleros, MS osv. Sjukdomar som åtskilliga människor insjuknar i varje år, och tyvärr känner man inte till utlösande mekanismer i något fall....Fruktansvärt tragiskt eftersom prognoserna tyvärr inte är jättebra, men om man ska vara rädd för autoimmunitet är det bättre att lägga energi på sådant som det finns en "reell" risk att drabbas av.

Anser man att vaccinet är för dåligt testat, att risken att bli förlamad är för stor - strunta i att vaccienera dig!!! Iget konstigt med det, massor som resonerar som du.
          Fattar man ett välinformerat beslut, är det inget att orda om - det är något som du får stå för oavsett vad som händer - på samma sätt som jag för ta evt konsekvenser av att jag tänker vaccinera mig.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Rose
          Inlägg 30-10-2009, 14:44
          Länk hit: #406

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (KRT @ 30-10-2009, 10:30) *
          Rose - det är nog ingen som vet exakt hur länge viruset behåller sin virulens (hur länge det "överlever" utanför kroppen och fortfarande är smittsamt). Orsaken till dett är att det beror på många olika faktorer som t.ex. temperatur, luftfuktighet, UV-ljs (virus faller sönder i UV-ljus), hur stor vätskedroppe de ligger i osv osv osv.
          Har hittat en artikel där man studerade andra förkylnings och influensavirus och deras överlevnad på sedlar. Men kom fram till att i tillräckligt hög koncentration och i fördelaktig miljö överlevde (dvs man kunde odla upp viruset) i några få dygn. Dock, berodde detta som sagt på miljön och ffa hur mycket virus det fanns i provet från början.....
          Tack för svar.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-10-2009, 15:03
          Länk hit: #407

Medlem

Meriona, det räcker med en vaccination enligt WHO - tillräckligt med studier slår nu fast det smile.gif Tänkte på din mexikoresa.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Magdis
          Inlägg 30-10-2009, 16:01
          Länk hit: #408

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Är nu på jobbet och ska jobba hela helgen, läget just nu är två nyinkomna svininfluensor (som blivit såpass dåliga att de måste in på sjukhus, hur många fler i stan vet jag ju inte) Den ena är en tjej 19 år och den andra en kille 42 år. Sedan tidigare friska.

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 30-10-2009, 16:15
          Länk hit: #409

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Nu är även jag vaccinerad. Jag tycker det finns många själ att vaccinera sig precis som det diskuterats här i tråden.
          Jag gjorde det nog mest av egoistiska själ. Jag vill inte bli sjuk. Fick lunginflammation efter en vanlig influensa ett år och det var så jobbigt.
          Antalet insjuknande ökar markant för varje dag och det kommer rapporter om fler och fler allvarligt sjuka.
          Det är väl toppen att man kan välja vaccination om man vill.

Redigerat av Dito Verde: 30-10-2009, 16:16

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 30-10-2009, 17:04
          Länk hit: #410

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Vaccinerade mig som sagt igår. Blev öm i armen och känner mig lite småförkyld idag. Lagom för att göra ingenting, sitta här vid datorn. kika på TV och ibland ligga i sängen, småslumra och läsa en god bok rolleyes.gif

I kvällspressen skulle det säkert stå " Däckad av biverkningar" -fear-.gif Blir något trött på dem. Idag står det med feta rubriker om hur människor drabbats och på nästa sida, utmärkt på en Sverigekarta, hur den ökande skaran smittade snabbt ökar unsure.gif Inte konstigt att folk blir rädda och inte vet varken ut eller in ...

Citera
          sqrulan
          Inlägg 30-10-2009, 17:10
          Länk hit: #411

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag vaccinerade mej igår och har bara ömmat lite på armen inget annat!

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-10-2009, 17:11
          Länk hit: #412

Medlem

CITAT (Dito Verde @ 30-10-2009, 16:15) *
          .....
          Det är väl toppen att man kan välja vaccination om man vill.

Ja, i många länder kan man inte det - de får vara utan vaccin.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 30-10-2009, 17:29
          Länk hit: #413

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Alla är inte lika säkra på det oprövade som svenska myndigheter är.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6040954.ab

Citera
          Hej igen
          Inlägg 30-10-2009, 17:30
          Länk hit: #414

Gäster

Syrra 59 år, har SLE sen många år ... tog vaccin igår fm...
          blev jättesjuk på natten, hög feber, fortfarande nästan outhärdlig huvudvärk trots Alvedon ...
          värk i hela kroppen. Armen där sprutan sattes var fortfarande öm .. inte bara på stickstället utan hela.

Kanske borde man informeras ärligt om ev biverkningar när man får sprutan ...
          hon hade fått info att man kan få lättare influensasymptom med lite huvudvärk.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 30-10-2009, 17:42
          Länk hit: #415

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Jag kommer nog inte hinna vaccinera mig, 4 av 12 på jobbet är redan drabbade... den förste gick hem i mitten av förra veckan så fort sprider den sig iaf!

Citera
          ninnisky
          Inlägg 30-10-2009, 18:22
          Länk hit: #416

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (sqrulan @ 30-10-2009, 17:10) *
          Jag vaccinerade mej igår och har bara ömmat lite på armen inget annat!

likadant här - varken jag eller maken !

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          PX-21
          Inlägg 30-10-2009, 18:37
          Länk hit: #417

Medlem
          Antal inlägg: 427
          Medlem nr: 26 451

Dom säger 1 st dos räcker....idag på radion ..är det så?

Mvh

Redigerat av PX-21: 30-10-2009, 18:38

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-10-2009, 19:13
          Länk hit: #418

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Hej igen @ 30-10-2009, 17:30) *
          Syrra 59 år, har SLE sen många år ... tog vaccin igår fm...
          blev jättesjuk på natten, hög feber, fortfarande nästan outhärdlig huvudvärk trots Alvedon ...
          värk i hela kroppen. Armen där sprutan sattes var fortfarande öm .. inte bara på stickstället utan hela.

Kanske borde man informeras ärligt om ev biverkningar när man får sprutan ...
          hon hade fått info att man kan få lättare influensasymptom med lite huvudvärk.

Mådde precis likadant, tog 2 dygn innan jag blev bättre!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Magdis
          Inlägg 30-10-2009, 19:25
          Länk hit: #419

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Kanske att de som mår väldigt dåligt av vaccinet hör till dem som skulle bli jättedåliga av att ha sjukdomen också. Man vet ju inte.
          Jag menar, tjejen född -90 som jag vårdar just nu som är jättesjuk, det är säkert ingen som hade kunnat tro att just hon skulle bli så sjuk av influensan.

Citera
          Dag
          Inlägg 30-10-2009, 19:43
          Länk hit: #420

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 12 827

I Norge har 15 allerede dødd av svineinfluensaen.
          Og det ligger flere hundre på intensivavdelinger rundt i landet.
          Jeg mener det er aldeles uforsvarlig å ikke vaksinere seg. Selv er jeg ikke
          i faresonen, men bor alene. Det rapporteres at et sykdomsforløp kan forverre
          seg til en meget alvorlig situasjon i løpet av 1-3 timer.
          Når man bor alene, kan man kanskje ikke få gitt beskjed en gang om situasjonen
          skulle plutselig forverre seg.
          Jeg oppfordrer alle til å ta vaksinen.
          Dag
          - som foreløbig er frisk som en fisk.

Citera

30 sidor V  « < 19 20 21 22 23 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 02:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon