CITAT (Mystan @ 31-10-2009, 11:39)

Jag har SLE och vaccinerade mig förra torsdagen. Kände mig lite hängig och var trött i armen och öm efteråt... hade som mest ont i armen på lördagen efteråt sen vände det. Så jag tror inte att SLE innebär att man automatiskt får biverkningar utan det är nog mer individuellt då jag hört om fler som fått ont i armen efteråt. Min svåger däckade med feber och influensasymptom och han är helt frisk. Men ring din mammas reumatolog och fråga vad han tycker innan ni vaccinerar er.
/ Eva
Jag ska ringa Reumatikerförbundet på måndag, jag tror att de är lättare att få fatt på än mammsens läkare.
Jag har läst nånstans att det fanns viss tveksamhet om SLE-patienter skulle ta sprutan, men eftersom du och HejIgens syster fått ta den så är det säkert ingen fara.
CITAT (KRT @ 31-10-2009, 12:39)

Var har du fått info om att vaccinationen skulle kunna utlösa SLE? Mycket nyfiken eftersom jag arbetar inom området autoimmuna sjukdomar.
Oh nej, jag har inte läst det någonstans, det är bara jag som är orolig eftersom det tidigare funnits tveksamheter att SLEpatienter skulle vaccineras (tror det var i reumatikertidningen det stod? :..(osäker). Och jag funderade då vidare om det rent av skulle kunna utlösa något som ännu inte brutit ut, bara funderingar alltså!
Precis som det förut funnits restriktioner på att "vanliga" reumatiker inte ska ta influensavaccin, där åsikterna nu ändrats, så är det kanske så även med SLE och svinvaccinet, att det nu anses vara ok.