Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          ängsvädd
          Inlägg 30-10-2009, 19:54
          Länk hit: #421

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (PX-21 @ 30-10-2009, 18:37) *
          Dom säger 1 st dos räcker....idag på radion ..är det så?

Mvh

Ja, jag skrev det tidigare. WHO anser att man nu har så mycket kunskap att man kan slå fast de. De tror att ngn europeisk organisation kommer att följa efter WHO:s rekommendation. De sa att en vaccination ger ett bra skydd mot influensan. Frågan är om två ger ett bättre skydd?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Berith
          Inlägg 31-10-2009, 09:02
          Länk hit: #422

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

"Svininfluensan - hur tänker ni?"

Jag tänker att det är konstigt att så många här vet så mycket när dom som borde veta allt om svininfluensan inte gör det... g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-10-2009, 09:40
          Länk hit: #423

Gäster

CITAT (ängsvädd @ 30-10-2009, 15:03) *
          Meriona, det räcker med en vaccination enligt WHO - tillräckligt med studier slår nu fast det smile.gif Tänkte på din mexikoresa.

Tack Ängsvädd! Då hinner åtminstone sonen skyddas! smile.gif

CITAT (Hej igen @ 30-10-2009, 17:30) *
          Syrra 59 år, har SLE sen många år ... tog vaccin igår fm...
          blev jättesjuk på natten, hög feber, fortfarande nästan outhärdlig huvudvärk trots Alvedon ...
          värk i hela kroppen. Armen där sprutan sattes var fortfarande öm .. inte bara på stickstället utan hela.

Kanske borde man informeras ärligt om ev biverkningar när man får sprutan ...
          hon hade fått info att man kan få lättare influensasymptom med lite huvudvärk.

Vet du om hon fick någon särskild info ang SLE? TÄnkte på min mamma som har det och lite på mig själv. Jag vill inte vaccinera mig om det finns en förhöjd risk att det bryter ut på mig. Hellre svinis än SLE.

Citera
          Cacki
          Inlägg 31-10-2009, 11:21
          Länk hit: #424

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Även jag vaccinerade mej igår. Lite ont i armen och vaknade idag med lite huvudvärk som släppte på en Ipren. Jag var liiiite orolig innan för att biverkningarna skulle bli värre än de blev, eftersom jag tar immunförsvarshämmande läkemedel i form av bromsmedicin mot MS. Men tvekat att ta den har jag aldrig gjort. Och nu är det gjort! smile.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Mystan
          Inlägg 31-10-2009, 11:39
          Länk hit: #425

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 21 026

Jag har SLE och vaccinerade mig förra torsdagen. Kände mig lite hängig och var trött i armen och öm efteråt... hade som mest ont i armen på lördagen efteråt sen vände det. Så jag tror inte att SLE innebär att man automatiskt får biverkningar utan det är nog mer individuellt då jag hört om fler som fått ont i armen efteråt. Min svåger däckade med feber och influensasymptom och han är helt frisk. Men ring din mammas reumatolog och fråga vad han tycker innan ni vaccinerar er.
          / Eva

Citera
          KRT
          Inlägg 31-10-2009, 12:39
          Länk hit: #426

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Meriona @ 31-10-2009, 09:40) *
          Vet du om hon fick någon särskild info ang SLE? TÄnkte på min mamma som har det och lite på mig själv. Jag vill inte vaccinera mig om det finns en förhöjd risk att det bryter ut på mig. Hellre svinis än SLE.

Var har du fått info om att vaccinationen skulle kunna utlösa SLE? Mycket nyfiken eftersom jag arbetar inom området autoimmuna sjukdomar.

Skulle dock gissa att det inte är en fråga om att välja sjukdom - om vaccinationen kan utlösa SLe kan sannolikt även influensan göra det. Tänker på en bekants son - fick ledvärk efter en halsfluss som kom efter influensa.... Dock säger läkarna att det INTE är barnreumatism och att det kommer att försvinna med tiden...

Bara en kommentar ang biverkningarna "ont i armen", "öm i armen" och "svullen i armen" - jag har ännu aldrig fått en endaste vaccination (oavsett om det har varit stelkramp, MPR, HepatitA, eller polio som INTE gett dessa symptom..... Så det har inte ett skvatt med influensan att göra - det beror på kroppens reaktion mot det injicerade (oavsett vad detta är...)

Redigerat av KRT: 31-10-2009, 12:42

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-10-2009, 16:28
          Länk hit: #427

Gäster

CITAT (Mystan @ 31-10-2009, 11:39) *
          Jag har SLE och vaccinerade mig förra torsdagen. Kände mig lite hängig och var trött i armen och öm efteråt... hade som mest ont i armen på lördagen efteråt sen vände det. Så jag tror inte att SLE innebär att man automatiskt får biverkningar utan det är nog mer individuellt då jag hört om fler som fått ont i armen efteråt. Min svåger däckade med feber och influensasymptom och han är helt frisk. Men ring din mammas reumatolog och fråga vad han tycker innan ni vaccinerar er.
          / Eva

Jag ska ringa Reumatikerförbundet på måndag, jag tror att de är lättare att få fatt på än mammsens läkare.
          Jag har läst nånstans att det fanns viss tveksamhet om SLE-patienter skulle ta sprutan, men eftersom du och HejIgens syster fått ta den så är det säkert ingen fara.

CITAT (KRT @ 31-10-2009, 12:39) *
          Var har du fått info om att vaccinationen skulle kunna utlösa SLE? Mycket nyfiken eftersom jag arbetar inom området autoimmuna sjukdomar.

Oh nej, jag har inte läst det någonstans, det är bara jag som är orolig eftersom det tidigare funnits tveksamheter att SLEpatienter skulle vaccineras (tror det var i reumatikertidningen det stod? :..(osäker). Och jag funderade då vidare om det rent av skulle kunna utlösa något som ännu inte brutit ut, bara funderingar alltså!

Precis som det förut funnits restriktioner på att "vanliga" reumatiker inte ska ta influensavaccin, där åsikterna nu ändrats, så är det kanske så även med SLE och svinvaccinet, att det nu anses vara ok.

Citera
          Rose
          Inlägg 31-10-2009, 16:51
          Länk hit: #428

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

raderat

Redigerat av Rose: 12-11-2009, 12:21

--------------------

Citera
          Hej igen
          Inlägg 31-10-2009, 20:39
          Länk hit: #429

Gäster

CITAT (Meriona @ 31-10-2009, 09:40) *

Nej hon fick ingen särskild info eftersom det inte bedöms att det skulle vara farligt för SLE-sjuka.
          Syrran sov hel natt utan smärta och idag är hon pigg o kry igen. tummenupp.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 01-11-2009, 07:19
          Länk hit: #430

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

6,5 miljoner kronor i sjukhuskostnader !

http://svt.se/2.115563/1.1752705/usa_influ..._ekonomisk_ruin

http://www.cbsnews.com/stories/2009/10/29/...in5453206.shtml

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-11-2009, 08:55
          Länk hit: #431

Gäster

CITAT (Hej igen @ 31-10-2009, 20:39) *
          Nej hon fick ingen särskild info eftersom det inte bedöms att det skulle vara farligt för SLE-sjuka.
          Syrran sov hel natt utan smärta och idag är hon pigg o kry igen. tummenupp.gif

Gott, då ska jag sluta oroa mig! kompiskram.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 01-11-2009, 08:59
          Länk hit: #432

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Cacki @ 31-10-2009, 11:21) *
          Även jag vaccinerade mej igår. Lite ont i armen och vaknade idag med lite huvudvärk som släppte på en Ipren. Jag var liiiite orolig innan för att biverkningarna skulle bli värre än de blev, eftersom jag tar immunförsvarshämmande läkemedel i form av bromsmedicin mot MS. Men tvekat att ta den har jag aldrig gjort. Och nu är det gjort! smile.gif

Hur länge efter kan/ska man räkna med biverkningar? En månad? Två? Ett år? Tio...?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          legion6
          Inlägg 02-11-2009, 03:12
          Länk hit: #433

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 24 830

CITAT (Berith @ 01-11-2009, 09:59) *
          Hur länge efter kan/ska man räkna med biverkningar? En månad? Två? Ett år? Tio...?

Är man riktigt FET då kan du RÄKNA med BIverkningar i 20år.Är du lite lam på det då går det nog rätt illa hur du än räknar!

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 02-11-2009, 09:53
          Länk hit: #434

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Rose, det beror nog på vart bråcket sitter vilken stödförening/förbund man tillhör.
          I hjärnan- Strokeförbundet, i hjärtat eller ovanför midjan räknas det som hjärt/kärlsjukdom.
          Jag har haft en Aorta accendens dissektion Typ A och hör till hjärt/kärlpatienterna, äter Varan och
          har vaccinerat mig mot svininfluensan med endast värk i armen och huvudvärk första dygnet.
          (har även reumatisk sjukdom och kronisk ishias samt migrän) Jag mår hur bra som helst efter detta första dygn med typiska vaccinationssymtom som jag dessutom blev upplyst om innan jag fick sprutan-

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-11-2009, 11:27
          Länk hit: #435

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

En av mina egna kollegor vårdas nu på sjukhus. Hon hann bli sjuk just i samma veva som vaccinet kom så hon hann inte få det. sad.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 02-11-2009, 11:36
          Länk hit: #436

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 11:27) *
          En av mina egna kollegor vårdas nu på sjukhus. Hon hann bli sjuk just i samma veva som vaccinet kom så hon hann inte få det. sad.gif

Vad tråkigt - det verkar ha slagit till riktigt rejält på vissa håll.... Verkar inte vara SÅ mycket här nere, mer norrut tycks det. Hoppas kollegan kryar på sig snabbt!

En fundering ang tisigare diskussion om SLE/reumatiska sjukdomar och vaccination - kan det vara så att tveksamheterna inte beror så mycket på sjukdomen som att man ofta behandlar dem med immundämpande läkemedel???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Biggan_
          Inlägg 02-11-2009, 12:02
          Länk hit: #437

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 11:27) *

Det kommer nog att bli många som inte hinner få sin spruta i tid! Då gäller det att ha tur i oturen och få sjukdomen i lindrig form!
          Tråkigt med din kollega som inte hann få sprutan och råkade så illa ut! sad.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-11-2009, 13:49
          Länk hit: #438

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Biggan_ @ 02-11-2009, 12:02) *
          Det kommer nog att bli många som inte hinner få sin spruta i tid! Då gäller det att ha tur i oturen och få sjukdomen i lindrig form!
          Tråkigt med din kollega som inte hann få sprutan och råkade så illa ut! sad.gif

Ja tyvärr är det ju så. sad.gif Här i stan rasar influensan vilt nu. De som blivit allvarligt sjuka som jag sett hittills är i åldrarna 19-46. Jag hoppas på att kunna vaccinera mina barn så snart som möjligt.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-11-2009, 14:13
          Länk hit: #439

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag hoppas också att vi kan vaccinera oss innan det s¨lår till här. Tänker då också på mina 2 små bonusbarnbarn och så min gamla svärmor. Vill inte någon av dom smitta ner som jag samtidigt inte vet om jag med alla mina hälsoproblem skulle klara en svininfluensa

Magdis är det inte så att ju kallare ju fler bli sjuka??? Läste någonstans om det

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-11-2009, 14:14
          Länk hit: #440

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Vi ser en tydlig ökning av svårare fall här i Sundsvall också.

Tyvärr ligger några av våra läkare i ”flunsa” nu så vår verksamhet haltar betydligt. Vi började vaccineras i slutet av förra och de som sjuknat in skulle ha fått sina sprutor idag.
          Vi ser redan när det fattas ett fåtal hur vården blir lidande.

Jag fick min spruta idag så jag hoppas att jag inte "drar på mig något" förrän jag hunnit bilda antikroppar.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

30 sidor V  « < 20 21 22 23 24 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 08:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon