Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          KRT
          Inlägg 02-11-2009, 14:36
          Länk hit: #441

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Verkar definitivt som att influensan slagit till nu, iaf i norr. Här nere i Skåne verkar det inte vara så farligt ännu, även om det finns fall. Tyvärr skapar det nog en "falsk" trygghet är jag rädd - och sedan när det väl slår till här nere blir folk tagna på sängen. Ungefär som första halkan, varteviga år när den slår till blir folk lika överraskade "Va blir det HALT på vintern i år igen" smile.gif.... Antar att det har att göra med luftfuktigheten - viruset överlever bättre i torr och kall luft än i fuktig.

Hoppas bara det dröjer en månad till innan det slår till, då hinner jag få min spruta, så är iaf 2/3 av familjen skyddad (som kan skyddas)......

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-11-2009, 19:06
          Länk hit: #442

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (KRT @ 02-11-2009, 14:36) *
          Verkar definitivt som att influensan slagit till nu, iaf i norr. Här nere i Skåne verkar det inte vara så farligt ännu, även om det finns fall. Tyvärr skapar det nog en "falsk" trygghet är jag rädd - och sedan när det väl slår till här nere blir folk tagna på sängen. Ungefär som första halkan, varteviga år när den slår till blir folk lika överraskade "Va blir det HALT på vintern i år igen" smile.gif.... Antar att det har att göra med luftfuktigheten - viruset överlever bättre i torr och kall luft än i fuktig.

Hoppas bara det dröjer en månad till innan det slår till, då hinner jag få min spruta, så är iaf 2/3 av familjen skyddad (som kan skyddas)......

Ja vi får hoppas att tillräckligt många tar sprutan för att vi ska kunna undvika katastrof. Jag tänkte inte minst på "andra vågen" influensa som antagligen är den utvecklingen vi ser i USA nu. Även om den här första vågen inte tar så hårt så kanske den andra gör desto värre. I USA hann de ju inte få nåt vaccin innan det hände.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-11-2009, 19:10
          Länk hit: #443

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Näst sist i turlistan - vecka 49 (om tidplanen håller)

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Rose
          Inlägg 02-11-2009, 19:14
          Länk hit: #444

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Vecka 52 här.....

--------------------

Citera
          Maggan H
          Inlägg 02-11-2009, 19:25
          Länk hit: #445

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 14:14) *
          Jag fick min spruta idag så jag hoppas att jag inte "drar på mig något" förrän jag hunnit bilda antikroppar.

/Anki

Ja fy, men hur lång tid tar det att bilda antikroppar? Jag har inte fått minsta info om när eller var jag kan få min spruta. Tycker att ALLA inom skolan där jag jobbar borde fått vaccin i samband med att barnen får det.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-11-2009, 19:39
          Länk hit: #446

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Hur lång tid det tar att bilda antikroppar är en svår fråga och förmodligen lite olika från människa till människa beroende på hur aktivt immunförsvar man har. Jag gissar att när det gått någon vecka så ska man nog ha ett ganska gott skydd.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Monaxe
          Inlägg 02-11-2009, 19:57
          Länk hit: #447

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Här har man släppt efter lite på de sk åldersrestriktionerna och riskgruppstillhörighet för att få vaccinationen, eftersom det har knappt varit några köer alls.
          Mina båda söner 20 och 22 + flickvän 21 traskade i väg till vårdcentralen för att kolla, de fick utan minsta knot sina sprutor.

Det verkar som de som jobbat för att svenskarna helst inte ska ta någon vaccination har lyckats väldigt bra, den befarade "stormningen" uteblev.

På jobbet har nästan alla nu blivit vaccinerade, de få som inte inte fått sina sprutor ännu har väntat pga olika infektioner, däribland jag.

Några av kollegorna har fått kraftigare biverkan i form av temptoppar och muskelvärk samt huvudvärk. Ont i i armen efter injektionen har i stort sett alla fått.

Inga bland våra patienter har rapporterat några andra biverkningar än de ovan nämnda.

Det känns skönt att barnen iaf har fått sitt skydd nu.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-11-2009, 20:12
          Länk hit: #448

Medlem

CITAT (Monaxe @ 02-11-2009, 19:57) *
          Det verkar som de som jobbat för att svenskarna helst inte ska ta någon vaccination har lyckats väldigt bra, den befarade "stormningen" uteblev.

Ja, tänk att kvällstidningarna har större trovärdighet än t.ex. WHO, Socialstyrelsen, Smittskyddet, en nära nog samlad läkarkår osv.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Meriona
          Inlägg 02-11-2009, 20:24
          Länk hit: #449

Gäster

V48 ska vi visst bli vaccinerade här. Men enligt både skolsköterskan och Vårdcentralen är det inte klarlagt ännu om det räcker med en spruta. Hoppas det, annars är det inte säkert att vi hinner få dos 2 före vi reser...

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-11-2009, 20:31
          Länk hit: #450

Medlem

Även om man kommer fram till att det rekommenderas två sprutor så kommer du ändå att ha ett bra skydd om du fått den först. Jag har läst att det kan vara så pass bra som upp till 70%....... och ju fler som vaccinerar sig desto bättre skydd ger en spruta.

Allt är bättre än ingenting!

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Meriona
          Inlägg 02-11-2009, 20:36
          Länk hit: #451

Gäster

Absolut, jag är egentligen inte så orolig för egen skulle som för sonens... sad.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-11-2009, 21:21
          Länk hit: #452

Medlem

CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 19:39) *
          Hur lång tid det tar att bilda antikroppar är en svår fråga och förmodligen lite olika från människa till människa beroende på hur aktivt immunförsvar man har. Jag gissar att när det gått någon vecka så ska man nog ha ett ganska gott skydd.

/Anki

Ja en vecka sa vår överläkare också. För mig är det dags att ta 2:a sprutan nu men jag vet inte än hur det blev bestämt, om vi behöver det eller ej. Jag har hört att man har ungefär 60% skydd av en spruta och omkring 90% med två.

Citera
          pejori
          Inlägg 02-11-2009, 22:12
          Länk hit: #453

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 20:31) *
          Även om man kommer fram till att det rekommenderas två sprutor så kommer du ändå att ha ett bra skydd om du fått den först. Jag har läst att det kan vara så pass bra som upp till 70%....... och ju fler som vaccinerar sig desto bättre skydd ger en spruta.

Allt är bättre än ingenting!

/Anki

Precis det är bättre med en, än med ingen tummenupp.gif

CITAT (Meriona @ 02-11-2009, 20:36) *
          Absolut, jag är egentligen inte så orolig för egen skulle som för sonens... sad.gif

Ja. Barnen oroar man sig alltid mera för, än för sig själva.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Maggan H
          Inlägg 02-11-2009, 22:12
          Länk hit: #454

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

CITAT (Magdis @ 02-11-2009, 21:21) *
          Ja en vecka sa vår överläkare också. För mig är det dags att ta 2:a sprutan nu men jag vet inte än hur det blev bestämt, om vi behöver det eller ej. Jag har hört att man har ungefär 60% skydd av en spruta och omkring 90% med två.

Tack för svaren.
          Är det redan dags för din andra Magdis, du måste ha varit bland de första som fick då. Vad skönt.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Magdis
          Inlägg 02-11-2009, 22:24
          Länk hit: #455

Medlem

CITAT (Maggan H @ 02-11-2009, 22:12) *
          Tack för svaren.
          Är det redan dags för din andra Magdis, du måste ha varit bland de första som fick då. Vad skönt.

Japp det har gått 3 veckor nu. Vi vårdpersonal vaccinerades lika snabbt som riskgrupperna. Inte tidigt nog för min kollega dock.

Citera
          andersen
          Inlägg 02-11-2009, 23:41
          Länk hit: #456

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Anki V @ 02-11-2009, 20:12) *
          Ja, tänk att kvällstidningarna har större trovärdighet än t.ex. WHO, Socialstyrelsen, Smittskyddet, en nära nog samlad läkarkår osv.

/Anki

En inte samlad läkarkår osv.

barnläkare avråder vaccinering.

Läkare som är kritiska mot vaccinering,riskerar omplacering.

Läkare övertygad onödigt att vaccinera sig.

Listan går att göra lång för en nog så samlad läkarkår, dvs den finns inte,men jag har inte kunskap och bedöma om man skall vaccinera sig eller inte,och det är inte lätt för den vanliga människan att veta hur den skall göra.På min arbetsplats när man pratar om vaccinering så är det nästan ingen som kommer att vaccinera sig, det samma är det i skolan där min dotter går hon vill inte vaccinera sig.

ungdomarna osäkra på att vaccinera sig.

Redigerat av andersen: 03-11-2009, 00:25

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 03-11-2009, 05:32
          Länk hit: #457

Medlem

Nedanstående citatat är direkt kopierat från Din länk Andersen, om att barnläkare avråder vaccinering.

-Jag skulle oroa mig mer för att barnen skulle få influensan. Vi tar för givet att alla får en lindrig influensa, men några få kan komma att bli riktigt sjuka.

Det finns just nu barn som är sjuka, riktigt sjuka i denna influensa, barn som är friska för övrigt. I USA insjuknar nu allt fler och belastningen på sjukvården är stor.

Att välja bort vaccineringen är ju självklart ett eget val, man har ju rätt att avstå. Men situationen som har uppstått här i Sverige, där vi får sprutan gratis, är verkligen egendomlig. I andra länder har inte befolkningen råd att vaccienera sig, där vill man ha den...

Hoppas verkligen vi slipper skräckscenariot med mängder av ovaccinerade invånare som insjuknar och sjukvården inte räcker eller fungerar till alla.
          Vad ska pressen då skriva? Fast media kan ju göra kovändningar, det har vi ju sett förr.

--------------------

Citera
          Anki V
          Inlägg 03-11-2009, 07:03
          Länk hit: #458

Medlem

Jag skrev en nära nog samlad läkarkår just på grund av att det finns vissa som ”sticker ut” och många av dessa är sådana som gärna sitter i med i TV:s debattprogram, låter sig intervjuas i pressen eller skriver ledare. Vi har sådan i mitt landsting också.

Annika Dahlqvist t.ex har starkt kritiserat vaccinet men hon har ju också gått ut med att om man övergår till LFHC så behöver man varken vaccinera sig, göra mammografi eller gå på gynekologisk hälsokontroll….men så har hon också fått ”yrkesförbud” här hos oss.

På min arbetsplats har 100% av de läkare som inte hunnit få influensa vaccinerat sig.

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Monaxe
          Inlägg 03-11-2009, 07:46
          Länk hit: #459

Medlem

CITAT (Anki V @ 03-11-2009, 07:03) *
          Jag skrev en nära nog samlad läkarkår just på grund av att det finns vissa som ”sticker ut” och många av dessa är sådana som gärna sitter i med i TV:s debattprogram, låter sig intervjuas i pressen eller skriver ledare. Vi har sådan i mitt landsting också.

Annika Dahlqvist t.ex har starkt kritiserat vaccinet men hon har ju också gått ut med att om man övergår till LFHC så behöver man varken vaccinera sig, göra mammografi eller gå på gynekologisk hälsokontroll….men så har hon också fått ”yrkesförbud” här hos oss.

På min arbetsplats har 100% av de läkare som inte hunnit få influensa vaccinerat sig.

/Anki

På min arbetsplats har alla läkare nu vaccinerat sig, och nästa hela personalstyrkan är klar.
          Ena sonen som igår blev vaccinerad har idag feber, huvudvärk och muskelvärk. Men han var förberedd på att risken fanns och tar det med ro.

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-11-2009, 08:38
          Länk hit: #460

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Är nu just hemkommen från min vaccinering tummenupp.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

30 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 15:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon