Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 22 23 24 25 26 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 09:33
          Länk hit: #461

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Får vänta till v 47 för min, men det borde iaf innebära att jag har ett skydd till jul....

På ett sätt är det skönt att man är föräldraledig så man mest är hemma och inte kommer ut så mycket bland fok smile.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Rose
          Inlägg 03-11-2009, 09:35
          Länk hit: #462

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

7 veckor kvar här.

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 09:47
          Länk hit: #463

Medlem

CITAT (Rose @ 03-11-2009, 09:35) *
          7 veckor kvar här.

Oj - hur kan det bli så länge? Fördröjning pga sena leveranser, eller?

--------------------

Citera
          Rose
          Inlägg 03-11-2009, 09:57
          Länk hit: #464

Medlem

CITAT (KRT @ 03-11-2009, 09:47) *
          Oj - hur kan det bli så länge? Fördröjning pga sena leveranser, eller?

Dom började vaccinera för två veckor sedan vilket väl var när alla andra började också ungefär. Jag vet faktiskt inte varför det ska ta sån tid. Vecka 52 stod det i lokaltidningen att vuxna utanför riskgrupperna skulle gå när dom informerade för två veckor sedan när alla skulle gå dit.

Redigerat av Rose: 03-11-2009, 09:57

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 10:02
          Länk hit: #465

Medlem

CITAT (Rose @ 03-11-2009, 09:57) *
          Dom började vaccinera för två veckor sedan vilket väl var när alla andra började också ungefär. Jag vet faktiskt inte varför det ska ta sån tid. Vecka 52 stod det i lokaltidningen att vuxna utanför riskgrupperna skulle gå när dom informerade för två veckor sedan när alla skulle gå dit.

För 2 veckor sedan fick min son (åldersgrupp 3-5 år), men då hade de redan vaccinerat en del riskgrupper och sjukvårdspersonal. Enl planerna ska min åldersgrupp få v 47, och sedan löper det på. Enl planerna ska sista åldersgruppen (76 år och över få sina sprutor v 51,dvs om 6 v). Antar att det kanske är lite olika i olika län/regioner, vaccinet kan ju ha tagit slut eller också kanske ovanligt många ville ha?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2009, 11:12
          Länk hit: #466

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag är lite förvånad att det kan bli en sån vaccinationshysteri. Visst det finns riskgrupper som absolut bör vaccinera sig men är det verkligen nödvändigt för alla andra? Meningarna går ju isär. Ska de va en spruta, två sprutor eller kanske ingen alls. Vilka biverkningar ger vaccinet. Är det riskfritt eller inte att vaccinera sig. Har vuxna kanske en viss immunitet redan sedan tidigare influensor. Det finns många frågor jag tycker man kan ställa sig. Själv har jag inte bestämt hur jag ska göra. Undanhålls det fakta för att rädda skinnet på några har jag undrat länge och det
          Andersen skriver och länkar till på föregående sida gör mig ännu mer tveksam till vaccinationen. Var Anki V hämtat sina uppgifter ifrån vet jag inte.

Här är ytterligare en länk: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/1...a-sig/index.xml

Riktigt skrämmande faktiskt tycker åtminstone jag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 03-11-2009, 12:58
          Länk hit: #467

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Svensk läkare som arbetar i Belgien informerar om kontraktet med vaccintillverkare. Det finns en grön lista över vilka biverkningar som får offentliggöras och en röd lista över biverkningar som inte får offentliggöras. Vaccinet beställdes redan 2006 när man var rädd för fågelinfluensan.

http://www.theflucase.com/index.php?option...cle&id=1560

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 13:42
          Länk hit: #468

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-11-2009, 11:12) *
          Jag är lite förvånad att det kan bli en sån vaccinationshysteri. Visst det finns riskgrupper som absolut bör vaccinera sig men är det verkligen nödvändigt för alla andra?

Jag misstänker att den tidigare fullt friska man på 50 år som nu vårdas med konstjord lunga i Lund, skulle svara ABSOLUT på din fråga. Förmodligen hans sambo också, trots att hon inte behövde vårdas på sjukhus utan kunde rida ut infektionen hemma..............

Men vi gör alla som vi vill, det är det som är det fina med Sverige, vi kan alla göra som vi vill. Det finns gratis vaccin om man vill vaccinera sig, du får nästintill gratsi sjukvård om du blir sjuk för att du inte vaccinerade dig. Alla får vi ta konsekvenserna av våra beslut, oavsett om beslutet innebär att vi vaccinerar oss eller ej.

Redigerat av KRT: 03-11-2009, 13:42

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 03-11-2009, 14:12
          Länk hit: #469

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Det som skrämmer mej mest när det gäller influensan och om man ska vaccinera eller inte vaccinera, om det finns några farliga och ofarliga biverkningar eller inga alls, det är att ingen vet!!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2009, 14:24
          Länk hit: #470

Medlem

CITAT (Berith @ 03-11-2009, 14:12) *
          Det som skrämmer mej mest när det gäller influensan och om man ska vaccinera eller inte vaccinera, om det finns några farliga och ofarliga biverkningar eller inga alls, det är att ingen vet!!

Det finns ju folk som dött i samband med vaccineringen. Utredningar pågår om biverkningar av vaccinet hade något med dödsfallen att göra. Jag tror att resultatet kommer att mörkas in i det längsta. Att det finns vissa biverkningar förnekar väl ingen men frågan är väl hur allvarliga biverkningar det egentligen finns.

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2009, 14:40
          Länk hit: #471

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-11-2009, 14:24) *
          Det finns ju folk som dött i samband med vaccineringen. Utredningar pågår om biverkningar av vaccinet hade något med dödsfallen att göra. Jag tror att resultatet kommer att mörkas in i det längsta. Att det finns vissa biverkningar förnekar väl ingen men frågan är väl hur allvarliga biverkningar det egentligen finns.

Så vitt jag vet, är det fyra st personer som har avlidit och där man UTREDER huruvida deras död hade något med vaccinationen att göra. En person dog fyra dagar efter vaccinationen, hade det varit en vacciantion mot vanlig säsongsinfluensa hade man troligen inte ens utrett om vaccinationen hade något med dödsfallet att göra. Alla fyra tillhörde sk riskgrupper, dvs de var SÅ sjuka redan att de fick vaccinet först av alla, vilket innebär att risken för dem att få influensan var behäftat med dödsfara. Har du har sett eller hört en person med svår KOL, tillika komplicerat av hjärtsjukdom??? Vet du hur deras lungor ser ut? Tro´t eller ej men personer med svår KOL kan dö av en enkel förkylning, eftersom man inte kan återkalla folk från de döda kan vi inte veta om dessa personer levt idag om de INTE fått vaccinet, men jag är säker på att granskningen kommer visa om så är fallet. Och att man skulle "mörka" negativa resultat är bara BS, man VET redan idag att personer kommer få alla möjliga biverningar, eftersom det är en så stor grupp som ska vaccineras. Även om en biverning är mycket ovanlig, säg 1 person av 1000000 personer drabbas, då kommer ändå flera i Sverige drabbas eftersom många miljoner människor ska vaccineras. Det är absolut inget konstigt med det, det handlar om statistik, något som alla borde vara medvetna om. Det finns risker med att vara ute i trafiken, och jag tvivlar inte det misnta på att de riskerna är betydligt högre än att vaccineras mot h1n1, ändå är folk ute i trafiken varje dag. Det finns risker med att renovera hemma - men hur många gör inte det frivilligt varje år.... Det finns inte något som helst i livet som är riskfritt - det är absolut inte riskfritt att FÅ influensan, det finns det gott om bevis för idag.

Nog för att saker och ting mörkas, men världen är inte en enda jättestor konspiration..... Å andra sidan stod det senast idag i Afttnbadet att tonåringar idag tror att Bush medvetet kraschade planen på 9/11, att läkemedelsföretag "skapat" influensan för att tjäna pengar osv. Och ur det perspektivet, är det kanske itne så konstigt att tro att negativa biverkningar av en vaccination skulle mörkas till varje pris......

Skulle bara i all stillhet vilja fråga HUR du tror att vaccinationen skulle leda till dödsfall? Förväntar mig ingen vetenskaplig essä, men någon uppfattning måste man väl ha om man seriöst ser potentiella dödsfall som en biverkning. Skulle det vara en akut kvicksilverförgiftning? En allergisk reaktion? Vad???

Redigerat av KRT: 03-11-2009, 14:43

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-11-2009, 15:11
          Länk hit: #472

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Är det inte samma sak med dom som dött i influensa? Vad jag har hört hör alla till riskgrupperna och det inte är själva influensan dom dött av utan sidoeffekter av den sjukdom dom haft.
          Att riskgrupperna inte skall vaccineras är det väl i alla fall inte många som tycker, frågan är väl om friska personer skall göra det.
          ANki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-11-2009, 15:18
          Länk hit: #473

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2009, 15:11) *
          Är det inte samma sak med dom som dött i influensa? Vad jag har hört hör alla till riskgrupperna och det inte är själva influensan dom dött av utan sidoeffekter av den sjukdom dom haft.
          Att riskgrupperna inte skall vaccineras är det väl i alla fall inte många som tycker, frågan är väl om friska personer skall göra det.
          ANki

Ja det var så mina tankar gick när jag skrev mitt första inlägg ovan.

--------------------

Citera
          Gåsis
          Inlägg 03-11-2009, 16:34
          Länk hit: #474

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag väntar och väntar på att få ta min spruta men vi vaccineras på avdelningen och har fått så lite vaccin tilldelat att det aldrig verkar bli min tur. Men man och dotter är vaccinerade som tur är.

Citera
          herkules
          Inlägg 04-11-2009, 09:16
          Länk hit: #475

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det finns vaccin för de som exvis är äggallergiker men det erbjuds inte, det är konstigt tycker jag, erbjuder man HELA sveriges befolkning vaccin så gör man eller? nejdå, istället ska allergiker ta det vaccin som finns och söka läkare om de får allergiska besvär. som om det skulle funka när en sådan allergi slår till på några minuter, vad är det för puckon som bestämmer sådant?

sen verkar det som att de som dött i svininfluensa i sverige har dött för att vården klantat sig, nekat dem vård vid kontakt osv, om nu denna influensa är så farlig så borde väl vården ta den på allvar? mycket olyckligt och det gör ju att förtroendet för vården minskar ännu mer.

om jag skulle bli sjuk i influensaliknande symptom och söker vård för att jag inte klarar upp det själv så förväntar jag mig inte att bli hemskickad utan inlagd.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          KRT
          Inlägg 04-11-2009, 09:43
          Länk hit: #476

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2009, 15:11) *
          ANki

Jo, enligt offentliga uppgifter hittills är det personer från riskgrupperna som avlidit i influensa eller i sjukdomar där influensa varit en bidragande orsak till dödsfallet. Tack och lov, får man kanske säga. Det som skrämmer mig mest är dock att så många tidigare helt friska personer, som inte tillhör någon riskgrupp har blivit så dåliga att de behvöer sjukhusvård, i flera fall tom respirator eller kontgjord lunga. DET är inte normalt för en vanliga säsongsinfluensa!!! Tyvärr verkar det även som att yngre barn oftare behöver vårdas på sjukhus, även om deras prognos är reltivt god.

Jag har en liten på 5 månader hemma. Han är för liten för vaccination, harn är för liten för antivirala läkemedel - det ENDA vi kan göra är att försöka undvika att bli smittade och dra hem det till honom. Hörde senast i går på BVC att det finns fall i byn där vi bor nu, vilket gör att jag kommer begränsa ungänget, är man inte vaccinerad kommer man inte nära min bebis - så är det bara. För jag kan ju inte lita på att andra personer visar omtanke om mitt barn, det har mångas resonemang här tydligt visat.....

Herkules - OM man får en anaflyaktisk chock kommer den inom några minuter EFTER att man fått sprutan. Det är just därför man ska stanna kvar i 10-15 minuter efter att man fått sprutan. Vad gäller allergiker osv rekommenderas inte alls alla allergiker att ta vaccinet - det beror på HUR allergisk man är. Är man mycket allergisk ska man inte alls ta sprutan, det räknas som en kontraindikation. Varför inte kolla upp FAKTA innan du skriver? Enligt Regions Skånes hemsida : Vilka bör inte vaccinera sig?Du som är mycket allergisk mot ägg. Om du kan vaccinera dig eller inte beror på hur allergisk du är. De flesta som är allergiska mot ägg kan ändå vaccineras mot influensa. Din läkare kan bedöma om du kan vaccineras eller inte.

*Stintan* - jag väntar fortfarande på ett svar på frågan hur du tror att vaccination dödar. Förväntar mig, som sagts tidigare, ingen vetenskaplig essä, men någon slags teori måste du och andra som har samma åsikt väl ha????

Redigerat av KRT: 04-11-2009, 09:49

--------------------

Citera
          Hej igen
          Inlägg 04-11-2009, 09:49
          Länk hit: #477

Gäster

Tog sprutan igår fm ... öm i armen var jag men i övrigt inga biverkningar. tummenupp.gif

Maken är just nu på primären och tar den.

CITAT (herkules @ 04-11-2009, 09:16) *
          det finns vaccin för de som exvis är äggallergiker men det erbjuds inte, det är konstigt tycker jag, erbjuder man HELA sveriges befolkning vaccin så gör man eller? nejdå, istället ska allergiker ta det vaccin som finns och söka läkare om de får allergiska besvär. som om det skulle funka när en sådan allergi slår till på några minuter, vad är det för puckon som bestämmer sådant?

sen verkar det som att de som dött i svininfluensa i sverige har dött för att vården klantat sig, nekat dem vård vid kontakt osv, om nu denna influensa är så farlig så borde väl vården ta den på allvar? mycket olyckligt och det gör ju att förtroendet för vården minskar ännu mer.

om jag skulle bli sjuk i influensaliknande symptom och söker vård för att jag inte klarar upp det själv så förväntar jag mig inte att bli hemskickad utan inlagd.

Citat från Svt

"I vissa fall kanske man inte är värre allergisk än att man kan ta sprutan i alla fall, om man förbehandlar ordentligt med kortison. Men det behöver man ju diskutera med sin doktor, säger Ingalill Bjöörn.

-Det är bara personer med riktigt svår äggallergi som inte kan vaccineras, säger professor Jan Liliemark på Läkemedelsverket.

-De som får kraftiga reaktioner med blodtrycksfall och andningsproblem. Och naturligtvis kan de personerna använda sig av antivirala läkemedel när influensan grasserar som värst, säger Liliemark."

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-11-2009, 11:17
          Länk hit: #478

Medlem

CITAT (KRT @ 04-11-2009, 09:43) *
          *Stintan* - jag väntar fortfarande på ett svar på frågan hur du tror att vaccination dödar. Förväntar mig, som sagts tidigare, ingen vetenskaplig essä, men någon slags teori måste du och andra som har samma åsikt väl ha????

Så här skrev jag citat:
          "Det finns ju folk som dött i samband med vaccineringen. Utredningar pågår om biverkningar av vaccinet hade något med dödsfallen att göra. Jag tror att resultatet kommer att mörkas in i det längsta. Att det finns vissa biverkningar förnekar väl ingen men frågan är väl hur allvarliga biverkningar det egentligen finns".

Så här skrev du som svar på ovanstående citat:
          "Så vitt jag vet, är det fyra st personer som har avlidit och där man UTREDER huruvida deras död hade något med vaccinationen att göra. En person dog fyra dagar efter vaccinationen, hade det varit en vacciantion mot vanlig säsongsinfluensa hade man troligen inte ens utrett om vaccinationen hade något med dödsfallet att göra."

Min enda åsikt i det jag skrev är att jag tror att resultaten kommer att mörkas. Resten är väl inte någon åsikt och dessutom är det ingen skillnad mot det du själv skrev i svaret. Hur många fall finns det i andra länder förresten?

Får man inte ha funderingar och undringar kring vaccinationen? Jag undrar iallafall en massa för det är trots allt gift vi sprutar i oss och uppenbarligen inte helt riskfritt och utan biverkningar. T.ex. hur vet man att ett vaccin mot fågelinfleunsa funkar lika bra mot svininfluensa. Massor av människor dör ju varje år av influensa, har alla dom varit ovaccinerade?
          Kan vaccinationen vara en utlösande faktor hos dessa vaccinerade som nu dött? Varför tror man annars att dom skulle ha dött utan vaccination just då? Hur många har blivit allvarligt sjuka efter vaccination? Sen spelar det väl ingen roll om det är själva vaccinet eller biverkningarna man dött av, (fortfarande en fundering). Inget vaccin inga biverkningar. Men då är ju risken att man får influensan förståss. Har jag redan en viss immunitet p.g.a. tidigare influensor? För mig finns det som sagt mycket som jag är fundersam om kring detta. Det betyder inte att jag har några färdiga åsikter i frågan men jag tycker att det är intressant att få reda på både det positiva och negativa med influensavaccinationen.

Märkligt om det ska vara tabu på ett forum att diskutera både för- och nackdelar med en influensavaccination.

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 04-11-2009, 11:31
          Länk hit: #479

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (KRT @ 04-11-2009, 09:43) *
          Herkules - OM man får en anaflyaktisk chock kommer den inom några minuter EFTER att man fått sprutan. Det är just därför man ska stanna kvar i 10-15 minuter efter att man fått sprutan. Vad gäller allergiker osv rekommenderas inte alls alla allergiker att ta vaccinet - det beror på HUR allergisk man är. Är man mycket allergisk ska man inte alls ta sprutan, det räknas som en kontraindikation. Varför inte kolla upp FAKTA innan du skriver? Enligt Regions Skånes hemsida : Vilka bör inte vaccinera sig?Du som är mycket allergisk mot ägg. Om du kan vaccinera dig eller inte beror på hur allergisk du är. De flesta som är allergiska mot ägg kan ändå vaccineras mot influensa. Din läkare kan bedöma om du kan vaccineras eller inte.

det finns ett vaccin som allergiker kan ta, varför får de inte det istället för att kanske få en allergisk reaktion, ska HELA sveriges befolkning erbjudas vaccin så ska den, inga undantag.
          och ja, jag har kollat upp fakta, du är inte på något sett den enda som vet något om vaccin eller sjukdomar här inne.

jag tycker att den skeptisism som finns gentemot denna vaccinationshysteri är sund - man SKA ifrågasätta myndigheter och politiker, i slutändan handlar det ändå bara om BNP.
          tongue.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Rose
          Inlägg 04-11-2009, 11:31
          Länk hit: #480

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-11-2009, 11:17) *
          Märkligt om det ska vara tabu på ett forum att diskutera både för- och nackdelar med en influensavaccination.

Håller med! Och precis som du har jag funderingar. Ena dagen ska jag ta sprutan, nästa dag vill jag inte. Jag är otroligt tveksam till vilket som är rätt och både vill och behöver höra olika åsikter, inte få bankat i huvudet hur dum jag är om jag inte tar sprutan.

--------------------

Citera

30 sidor V  « < 22 23 24 25 26 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 03:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon