Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

30 sidor V  « < 26 27 28 29 30 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svininfluensan - hur tänker ni?
          Anki V
          Inlägg 05-11-2009, 20:04
          Länk hit: #541

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag tror inte jag förstod det där riktigt……

Innan vi hade vacciner så dog väldigt väldigt, många i t.ex polio, spanska sjukan och smittkoppor. Det var väl för att rädda liv vi utvecklat vaccinerna…eller?

Det är inte vaccinet som startat ”farsoterna”!

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Chamomille
          Inlägg 05-11-2009, 20:10
          Länk hit: #542

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (*Stintan* @ 05-11-2009, 19:45) *
          En annan sak jag funderat på är vad som händer med människans eget immunförsvar när vi måste förlita oss på en massa olika vaccinationer för att överleva.

Det är en tanke som mullrat i mitt huvud i många år... Vad händer sen egentligen?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2009, 20:18
          Länk hit: #543

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

En annan sak jag funderat på är vad som händer med människans eget immunförsvar när vi måste förlita oss på en massa olika vaccinationer för att överleva.

Ett av skälen till varför jag väljer bort vaccination för min del, inbillar mig att jag är bättre rustad för framtidens influensor, och även denna influensas andra våg om jag har haft den. Men som jag sagt innan tycker jag att det är självklart att man ska vaccinera sig om man själv vill.

CITAT (Anki V @ 05-11-2009, 20:04) *

Innan vi hade vacciner så dog väldigt väldigt, många i t.ex polio, spanska sjukan och smittkoppor. Det var väl för att rädda liv vi utvecklat vaccinerna…eller?

Det är inte vaccinet som startat ”farsoterna”!

/Anki

Skulle svininfluensan döda 30% av de drabbade eller göra många svårt handikappade skulle jag självklart vaccinera mig.

Redigerat av Anma: 05-11-2009, 20:19

Citera
          Anki V
          Inlägg 05-11-2009, 20:26
          Länk hit: #544

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Koleravaccin räddar åtskilliga liv runt hela världen varje år.

Tack vare vaccin mot TBC lyckade vi nästa utrota sjukdomen i Sverige (ökar igen pga ökad invandring och att vi slutat vaccinera).
          Smittkoppor tror jag anses vara utrotad i hela världen och om jag inte är alldeles felinformerad så ska visst polio anses som utrotad i Europa.

De här sjukdomarna tog massor av liv varje år innan vaccinerna kom och vi lät immunförsvaret sköta skyddet. I en sådan värld råder det ”naturliga urvalet” och endast de starkaste överlever.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-11-2009, 20:44
          Länk hit: #545

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Anki V @ 05-11-2009, 20:26) *
          Koleravaccin räddar åtskilliga liv runt hela världen varje år.

Tack vare vaccin mot TBC lyckade vi nästa utrota sjukdomen i Sverige (ökar igen pga ökad invandring och att vi slutat vaccinera).
          Smittkoppor tror jag anses vara utrotad i hela världen och om jag inte är alldeles felinformerad så ska visst polio anses som utrotad i Europa.

De här sjukdomarna tog massor av liv varje år innan vaccinerna kom och vi lät immunförsvaret sköta skyddet. I en sådan värld råder det ”naturliga urvalet” och endast de starkaste överlever.

/Anki

Precis, vaccin räddar massor av liv och besparar folk onödigt lidande. Jag är helt oförstående inför den vaccinskräck som finns bland människor, det låter som värsta konspirationsteorierna.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-11-2009, 20:53
          Länk hit: #546

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 20:44) *
          Precis, vaccin räddar massor av liv och besparar folk onödigt lidande. Jag är helt oförstående inför den vaccinskräck som finns bland människor, det låter som värsta konspirationsteorierna.

Nej, det är helt ofattbart - men det skapas alltid en massa oseriösa rykten vid dramatiska händelser.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2009, 21:13
          Länk hit: #547

Medlem

Nu är det ju så att alla som låter bli att vaccinera sig gör det INTE för att de är RÄDDA för vaccinet. Tycker verkligen inte om när man buntar ihop oss alla som valt att inte ta vaccinationen i samma bunt! Konspirationsteorier får andra syssla med!

Edit: Största skälet till att jag valt bort vaccination är för att jag INTE är rädd för svininfluensan.
          Jag lovar, den dagen jag eventuellt blir det kommer jag vara den förste att vaccinera mig!

Redigerat av Anma: 05-11-2009, 21:15

Citera
          Magdis
          Inlägg 05-11-2009, 22:09
          Länk hit: #548

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Anma @ 05-11-2009, 21:13) *
          Nu är det ju så att alla som låter bli att vaccinera sig gör det INTE för att de är RÄDDA för vaccinet. Tycker verkligen inte om när man buntar ihop oss alla som valt att inte ta vaccinationen i samma bunt! Konspirationsteorier får andra syssla med!
          Edit: Största skälet till att jag valt bort vaccination är för att jag INTE är rädd för svininfluensan.
          Jag lovar, den dagen jag eventuellt blir det kommer jag vara den förste att vaccinera mig!

När jag talar om människor som tror att vaccinet är tillverkat av utomjordingar för att ta över universum så menar jag just bara de människorna, jag klumpar inte ihop alla som inte vill ta vaccinet på nåt sätt.

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2009, 22:35
          Länk hit: #549

Medlem

CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 22:09) *
          När jag talar om människor som tror att vaccinet är tillverkat av utomjordingar för att ta över universum så menar jag just bara de människorna, jag klumpar inte ihop alla som inte vill ta vaccinet på nåt sätt.

Ok. Ber om ursäkt. Är väl extra känslig då många tycker att jag är en utomjordning då jag inte vill vaccinera mig... smile.gif
          Ska strunta i denna tråden nu.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 05-11-2009, 22:59
          Länk hit: #550

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Magdis @ 05-11-2009, 22:09) *

blink.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Hej igen
          Inlägg 05-11-2009, 23:16
          Länk hit: #551

Gäster

Maken, jag och dotter (som har astma), har tagit vaccinet och alla mår vi bra.
          Våra barn & barnbarn ska alla ta vaccinet, inte enbart för att själv slippa smittan
          utan också för att skydda alla som tillhör riskgrupper.

Numera får ju alla våra barn vaccin mot diverse sjukdomar redan vid mycket låg ålder ..
          ni som är emot H1N1-vaccinet ... har ni också vägrat vaccinering som barn får via BVC?

Citera
          Anma
          Inlägg 05-11-2009, 23:20
          Länk hit: #552

Medlem

CITAT (Hej igen @ 05-11-2009, 23:16) *
          Våra barn & barnbarn ska alla ta vaccinet, inte enbart för att själv slippa smittan

Numera får ju alla våra barn vaccin mot diverse sjukdomar redan vid mycket låg ålder ..
          ni som är emot H1N1-vaccinet ... har ni också vägrat vaccinering som barn får via BVC?

Nej, var alldeles för liten för att bestämma själv och har inga barn att bestämma över. Jag är inte emot vaccinet, jag är bara emot att ta det själv.
          (oj, skulle lämna tråden ju... glömde...)

Citera
          Rose
          Inlägg 05-11-2009, 23:22
          Länk hit: #553

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

Jag tycker det är hälsosamt att man ifrågasätter och inte bara köper rakt av vad man blir tillsagd att göra. Själv svänger jag mellan att ta sprutan och inte ta den. Det lutar nu mer åt att ta den, men jag får ju inte ta den förrän tidigast vecka 52 ändå så det är ju tid än att ändra sig. Men nog tusan ska man ifrågasätta och diskutera för- och nackdelar och inte bara ta den för att alla säger man ska.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2009, 23:30
          Länk hit: #554

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Anki V @ 05-11-2009, 20:04) *

Det är inte vaccinet som startat "farsoterna"!

/Anki

Jag pratar inte om kolera, polio, spanska sjukan och smittkoppor.

Jag frågade vad som händer med människans eget immunförsvar om vi ska vaccinera oss mot allt för att överleva. Kroppen får ju aldrig bilda ett immunförsvar om man vaccinerar mot allt. Bara en fråga och inget påstående om att vaccinet skulle starta "farsoterna". Anma ställer sig ju ungefär samma fråga.

Vem har visat vaccinationsskräck? Magdis man måste väl kunna få ställa frågor?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Hej igen
          Inlägg 05-11-2009, 23:31
          Länk hit: #555

Gäster

CITAT (Rose @ 05-11-2009, 23:22) *
          Jag tycker det är hälsosamt att man ifrågasätter och inte bara köper rakt av vad man blir tillsagd att göra. Själv svänger jag mellan att ta sprutan och inte ta den. Det lutar nu mer åt att ta den, men jag får ju inte ta den förrän tidigast vecka 52 ändå så det är ju tid än att ändra sig. Men nog tusan ska man ifrågasätta och diskutera för- och nackdelar och inte bara ta den för att alla säger man ska.

Så klart man ska göra ... men samtidigt så tycker jag att man också ska tänka lite bakåt och se facit
          vad tidigare massvaccinationer gjort nytta.

Inte många skänker idag en tanke åt smittkoppsvaccinationen ... eller polio t.ex

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-11-2009, 23:42
          Länk hit: #556

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja faktiskt så avstod jag att låta tjejerna få mässlingvaccin. Det var mycket snack för och emot diverse vaccinationer på den tiden det begav sig. Fast som sagt jag har ännu inte bestämt hur jag ska göra med influensavaccineringen och det är iallafall inte aktuellt förrän om några veckor isåfall.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 06-11-2009, 00:12
          Länk hit: #557

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

/..../

jag är INTE emot vaccinet till att börja med.

jag är inte smittkoppsvaccinerad, har fått poliovaccin som barn och stelkrampsvaccin som vuxen.
          mina barn fick polio, difteri och stelkrampsvaccin när de var små och i skolåldern.
          som vuxen har min yngsta dotter (som reser väldigt mkt) vaccinerat sig mot hepatit a och b och kolera.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          seriös
          Inlägg 06-11-2009, 02:06
          Länk hit: #558

Gäster

ångrat inlägg

Redigerat av seriös: 06-11-2009, 02:12

Citera
          Berith
          Inlägg 06-11-2009, 06:54
          Länk hit: #559

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (KRT @ 05-11-2009, 16:37) *
          Tja, om du kallar mig hysterisk hade det varit intressant att veta hur en person är som du kallar lugn och sansad.... Jag har aldrig varit annat än lugn och sansad, varför inte läsa vad jag skriver i stälelt för att försöka tolka det hur som helst. Personligen skiter jag högeligen i om du vaccinerar dig eller ej, det är ditt eget beslut. Jag tänker vaccinera mig, vilket jag anser vara rätt beslut för mig, du gör vad du anser vara bäst för dig.

Däremot har jag så pass goda kunskaper i immunologi, virologi, fysiologi etc för att inse HUR farligt viruset kan bli. Och eftersom de flesta som uttalar sig (med vissa undantag) INTE har kunskap i dessa ämnen -känner jag ett visst ansvar att förmedla fakta. Speciellt eftersom vissa faktiskt läser vad jag skriver och tycker det har ett visst värde.

Men om det upplevs som "hysteriskt" att förmedla kunskap och visa på möjliga scenarior - tja sluta läsa vad jag skriver i så fall. Det är klart att fakta ibland kan upplevas som "obekvämt", eller att man inte vill läsa om vad som KAN hända, men läs i så fall inte. Jag kommer i fortsättningen inte läsa vad du skriver - tycker inte det har något värde för mig, så gör du likadant.....

Ett tips är dock att läsa inlägget igen, ordentligt, för du har nog fått en del saker om bakfoten....

Det låter bra, att du kan förmedla fakta. Då har jag några frågor till jag undrar över:

Vilka biverkningar av vaccinet kommer att visa sej om några år?

Hur många fler kommer att bli sjuka av vaccinet mot att bli sjuka eller dö av själva influensan? Där förstår jag ju såklart att du inte kan säga några direkta siffror men kanske nån jämförelseprocent?

Kommer vaccineringen ta död på influensan eller kommer den att cirkulera i många år än?

Om jag ställer dom här frågorna till "min" läkare, kommer då svaren vara annorlunda än dina eller har ni samma vetskap?

Nu kommer du ju iofs inte att läsa detta men det hade ändå varit intressant att se vilka svar jag hade fått.

PS.... !!!!! uppfattar jag som hysteriskt, andra tydligen inte.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KRT
          Inlägg 06-11-2009, 10:01
          Länk hit: #560

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Det är faktiskt en väldigt intressant frågeställning, speciellt om man börjar grubbla lite närmare på den.... Och man kan diskutera den i det oändliga, speciellt om man börjar se det ur ett etiskt perspektiv också.

Om jag förstår dig rätt menar du att hur kommer mänsklighetens framtid att påverkas av att vi numera kan bota eller förhindra sådana sjukdomar som tidigare inte kunde botas/behandlas (då de svagare dog och de starkare överlevde)??? Om man nu kan vaccinera så folk inte blir sjuka, överlever du folk med dåligt immunförsvar och för dessa gener vidare, vilket skulle leda till dåligt immunförsvar i allt fler människor.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att på många håll i världen är det fortfarande så, bara de starkaste överlever, spädbarnsdödligheten och dödligheten bland gamla är hög osv, pga att det inte finns tillgång till vacciner (antingen av logistiska skäl eller ekonomiska). Alltså är inte det naturliga urvalet satt ur spel i hela välden, bara de industrialiserade länderna med god ekonomi..... Människor överlever även utan vacciner, läkemedel och sjukhus, MEN man får en dödlighet som förmodligen skulle anses oacceptabel av de flesta i vårt samhälle. Jag tror de flesta anser att man ska behandla, vaccinera och medicinera sjuka, för att öka överlevnaden och livskvalitén, men vill man se det ur ett strikt gentiskt immunologiskt perspektiv är det kanske inte det mest effektiva för att skapa en art med så starkt immunförsvar som möjligt.

Värt att komma ihåg i sammanhanget är att det är en oerhört liten del av alla infektiösa sjukdomar man kan vaccinera emot. De allra flesta får man rida ut så gott det går, förhoppningsvis med hjälp av sjukvården om det går illa. Tänk på förkylningar - finns inte ett smack att göra åt dem utom att vila, dricka mycket och behandla symptomen. En del av sjukdomarna är allvarligare, mängder med, för oss exotiska, sjukdomar där dödligheten är uppemot 90%, där man inte kan göra något alls. Så troligen har effekten av vacciner en ganska liten effekt på mänsklighetens totala immunförsvar, men det kan ha en livsavgörande effekt för individer.

Vad gäller influensa är det ett mycket intressant virus eftersom det inte bara finns i människor, utan även finns i fåglar och svin. Just detta, att det finns i olika arter gör det svårbekämpat. Att man lyckades utrota smittkoppor berodde på att det var ett virus som BARA fanns i människor - vaccinera tillräckligt många så kan inte viruset cirkulera mer och det dör ut (eller rättare sagt, det finns fortfarande virus kvar i frysar i USA och Ryssland, men inte cirkulerandes mbland människor mer). Influensaviruset muterar hela tiden, det plockar upp litegener här och lite där och ändrar sig hela tiden, därför kommer vi aldrig kunna utrota influensa, det är en sådan sjukdom som kommer fortsätta finnas så länge det finns människor, fjäderfä och/eller grisar, och dessa tre arter har kontakt med varandra. Vanligen förändras viruset endast lite grann från år till år, det innebär att en person som hade influensa 2006, har ett visst skydd mot influensan som kom 2007 och kanske också 2008, det finns alltså alltid en viss "immuntet" i samhället mot influensan. Det farliga är att då och då bildas något helt nytt, något som en majoritet av befolkningen INTE har stött på innan. Det betyder inte att det är mycket farligare än det virus som muterar lite från år till år, men eftersom så måna inte har något skydd - kommer många fler bli smittade än vanligt..... I fallet med h1n1 har ca 33 % av personer över 60 år viss preexisterande immunitet, vilket gör att den åldersgrupp som vanligen blir sjukast (äldre individer) i detta fallet är bäst skyddade. Men begreppet "viss preexisterande immunitet" innbär 1) Immuniteten är inte 100%, 2) man vet inte vilka som tillhör tredjedelen som har visst skydd och vilka som tilhör överiga 2/3......
          Kartläggning visar dock att de flesta som drabbas, drabbas ungefär lika illa som om man fått vanlig influensa. Ett fåtal blir så sjuka att de behöver sjukhusvård, skillnaden är att det drabbar yngre snarare än äldre, förutom riskgrupper. Det riktigt stora problememet blir om stora mängder personer blir sjuka samtidigt....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

30 sidor V  « < 26 27 28 29 30 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon